cbe
Fick några clematis för ett tag sedan och nu blir jag inte riktigt klok på hur jag bäst ska sköta dem. De är av sorten hagley hybrid och är nu planterade i djupa gropar intill ett fullt nätstaket. Tanken är att de ska försköna staketet på sommaren. Försöker nu läsa mig till hur de ska klippas, men känner mig väldigt osäker. Ska de klippas nu på hösten eller på våren? Hur klipper jag? Ska allt klippas och hur långt ner ska jag klippa dem? De är ju inte speciellt höga som de är då de är relativt nyplanterade. Finns det någon regel var man klipper?

Tacksam för svar. help.gif
Gunilla T
Hagley hybrid är storblommiga och senblommande vilket betyder att de blommar på årsskotten.

De tillhör klippgrupp tre och kan klippas ner på senhösten eller tidig vår.

Du behöver inte klippa ner dem, det gör man för att de inte skall bli så risiga och för att blommorna så smånigom hamnar i toppen. Klippning stimulerar också tillväxten.

Jag brukar klippa ca 40 - 50 cm över marken.
cbe
thanks.gif Nu när de är så små håller jag mig nog till att bara klippa någon enstaka ranka lite försiktigt då eller kanske skippar det helt. Verkligen super att man kan få så snabbt svar här på forumet!
Bassam
Om de är små lämna de fri bara ta bort skadad grenar och som gör tätt och som korsa andra.
H: Bassam
Lilith
Precis en månad sen planterade jag också en hagley hibrid. Hat läst att varje ranka i nyplanterade klematisar skall bekäras. Om man klipper lite en ranka, då uppstår två nya på platsen
Alexander-VG-zon3
klipp rankorna efter 4bladpar plus ta veck allt det döda , klipp på våren . det är det ända som behövs .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon