Full version: Änglatrumpet
EvaMariann
Hej!
Köpte i somras ett skott på en änglatrumpet (har aldrig haft någon). Satte i litet större kruka och hade den ute. Nu står den i uterummet sen några veckor och idag upptäckte jag knoppar på den!! Några stycken ca 1,5 cm långa. Någon som vet hur jag ska göra med den nu? Kommer den hinna blomma i höst? Den kan väl inte stå för kallt? Kan den blomma inne i rumstemperatur? Många frågor!!
MariaS
Låt den stå i uterummet så länge som möjligt utan att den ansätts av frost. Då lär du hinna njuta av blommorna ganska snart.
Sen bör du placera den i ett garanterat frostfritt utrymme, typ isolerat garage eller liknande. Blir det varmare än +10 för den, behöver den dessutom extra belysning i form av lysrörsramp eller lampa med energisparglödlampa i.
Står den mörkt, behöver du bara vattna ngn gång under vintern. Ta sedan fram den i slutet av februari, ställ den i rumstemperatur och vattna, så kommer den snart igång.
Du ska INTE ha den i rumstemperatur över vintern, den behöver sin vila!
tepa
Hej

Jag har tagit skott på min änglatrumpet och planterat direkt i jord, ser ganska vissna ut utom ett litet grönt och friskt blad på varje. Dessa står vid ett fönster i rumstemp. Men det är väl annat med skott ? De kanske inte behöver vilan första året ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 06-10-2008, 11:19) *
Hej

Jag har tagit skott på min änglatrumpet och planterat direkt i jord, ser ganska vissna ut utom ett litet grönt och friskt blad på varje. Dessa står vid ett fönster i rumstemp. Men det är väl annat med skott ? De kanske inte behöver vilan första året ?

Hälsn Tepa

Nej ´Skotten behöver komma igång istället, men inte för fort. Så snart du är säker på att de har rotat sig (tar cirka 2-3veckor) bör du ställa dem ngt svalare och med extra belysning istället. Håll jorden fuktig, men ingen gödning eller jättevattning som på stora änglar. Utan just bara så mycke att de behåller bladen och växer långsamt.

Det är dessa skotten som sen till nästa år blir så där riktigt buskiga och fina.
tepa
Vad bra, MariaS. Då är det nog dags att lägga dom svalt nu. Men extrabelysning ? Tänkte sätta dom i 10-12 gradiga rummet i garaget, i fönstret. Men där finns ingen extrabelysning. Går ju iofs att fixa. Men är det nödvändigt när jag har fönster ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 07-10-2008, 14:25) *
Vad bra, MariaS. Då är det nog dags att lägga dom svalt nu. Men extrabelysning ? Tänkte sätta dom i 10-12 gradiga rummet i garaget, i fönstret. Men där finns ingen extrabelysning. Går ju iofs att fixa. Men är det nödvändigt när jag har fönster ?

Hälsn Tepa

Utrymmets temperatur verkar helt OK. Däremot blir det snart mörkare och mörkare. Det ljus som kommer från fönstret kommer inte räcka till för änglarna.
Ge dem några timmar till, morgon och kväll, så det åtminstone blir totalt ca 10timmar. Det klarar änglarna.
tepa
Tack MariaS. Måste tydligen skaffa en blomlampa till. Det ska väl gå att ansluta till en timer så den tänds o släcks själv.

Hälsn Tepa
tepa
Tack MariaS. Måste tydligen skaffa en blomlampa till. Det ska väl gå att ansluta till en timer så den tänds o släcks själv.

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 07-10-2008, 21:04) *
Hälsn Tepa

Går utmärkt med en timer. Sparar ström och passning också giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon