platina79
hej hej

jag och min man ska vintertäcka våra rosor för första gången. Vi hoppas kunna slippa täcka med granis eller löv. Finns det något annat bra sätta att göra detta på?

Tacksam för svar!
svennis
Det finns ju växtklocka till känsliga ROSOR

växtklocka 003.JPG

Kajsa
Kompostjord är utmärkt om du har det, köp inga billiga säckar med jord 5 st /100 kr den innehåller 80 % torvmull och då blir det blött, isigt runt rosorna. Köp då hellre dyra säckar, eller köp en släpkärra med fin jord hos en handelsträdgård. Löv i massor blir blött och man kan få barkfläcksjuka på rosornas stammar. Det är bara dom ömtåligaste rosorna som behöver lite extra pyssel, jag bor i zon 3 - 4 och rosor för zon 5 bryr jag mig inte om, däremot nya Austinrosor eller andra zon 3 rosor som jag är osäker kupar jag i november.

Man kan köpa vinterväv på metervara och sno in klenisar med, den är perfekt och skyddar mycket
den har jag även till klätterrosor och kan skydda mot vårsol feb/mars
denna fastnar inte så hårt i taggarna utan kan användas om igen
Ezereht
vinterväven, är den plastig, tygig eller pappersaktig?
Lady Hamilton
CITAT (Kajsa @ 05-10-2008, 17:29) *
..... rosor som jag är osäker kupar jag i november......
Man kan köpa vinterväv på metervara och sno in klenisar med, den är perfekt och skyddar mycket
den har jag även till klätterrosor och kan skydda mot vårsol feb/mars
denna fastnar inte så hårt i taggarna utan kan användas om igen

Jag brukar vänta med att kupa rosorna tills ytan på marken har frusit. Men viktigast är att skydda rosorna mot tidig vår sol (som Kajsa skrev.) Vet ej vilken zon du bor i men brukar du ha snö? så skotta över rosorna så länge det finns snö kvar tummenupp.gif för det är helt suveränt som vintertäckning
Kajsa
Vinterväven känns mer som tyg, lite stel. I vår zon kan det regna och vara kallt i en enda röra, kanske är det tuffast för rosorna i mars när det blir för varmt och dom börjar ladda om och sedan fryser, då är väven utmärkt.
Påtan
Varför inte med täckväv helt enkelt, säckväv funkar bra, det är samma sak. Man lägger bara en sten i varje hörn så det ligger kvar.

/Påtan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon