Full version: Vinterodling
rosita
Är det fler som har odling i växthuset under höst/vinter?

Jag har i dag planterat 2 grönkål och 4 broccoli i hinkar i växthuset. 10 sallatsplantor har växt på bra, snart klara för skörd och de nysådda sallatsfröna har grott. De nya sallatsplantorna kommer jag att plantera i en balkonglåda, när det blir dags. I övervintringsrummet har jag 3 tomatplantor, 1 malabarspenat, basilika och portlak.
krillekrib
kör du med frostvakt o värme?
rosita
Jag har belysning och en vanlig byggfläkt redo när det behövs längre fram i höst/vinter. Kål- och sallatsplantorna står utanför övervintringsrummet, eftersom de inte ska ha så varmt. Jag räknar med att "spillvärmen" från det rummet, gör att det blir frostfritt i resten av växthuset.
uno
Jag har rädisor, asiatisk kål, lite sallad, gurka och körsbärstomater. Naturligtvis även oregano, timjan och basilika.
Paprikan får jag ingen ordning på det blir inga nya blommor och de små frukterna tycks inte växa något vidare.

Jag håller minimum 15 grader och har en 400W högtrycksnariumlampa som just nu förlänger dagen 4 timmar.

Kan det vara för kallt med 15 grader, gurkan sätter blommor och frukt men frukten växer väldigt långsamt.
rosita
CITAT (uno @ 21-10-2008, 14:43) *
Jag har rädisor, asiatisk kål, lite sallad, gurka och körsbärstomater. Naturligtvis även oregano, timjan och basilika.
Paprikan får jag ingen ordning på det blir inga nya blommor och de små frukterna tycks inte växa något vidare.

Jag håller minimum 15 grader och har en 400W högtrycksnariumlampa som just nu förlänger dagen 4 timmar.

Kan det vara för kallt med 15 grader, gurkan sätter blommor och frukt men frukten växer väldigt långsamt.

Mina paprikor har också slutat blomma, men frukterna mognar på och de små växer mycket sakta.

Har du odlat gurka vid denna årstiden tidigare? Jag har fått för mig att de måste ha det naturliga ljuset för att ge frukt.

Jag har tänkt att hålla minst 10 grader och har också en 400 W högtrycksnatriumlampa, som just nu förlänger dagen 3 timmar.
uno
CITAT (rosita @ 22-10-2008, 23:26) *
Mina paprikor har också slutat blomma, men frukterna mognar på och de små växer mycket sakta.

Har du odlat gurka vid denna årstiden tidigare? Jag har fått för mig att de måste ha det naturliga ljuset för att ge frukt.

Jag har tänkt att hålla minst 10 grader och har också en 400 W högtrycksnatriumlampa, som just nu förlänger dagen 3 timmar.

Det är första året som jag vinterodlar i växthuset. Paprikorna åker nog på komposten. Vi får se hur det blir med gurkan somblommar flitigt och sätter fruktämnen. Om de inte skyndar på med tillväxten för de skylla sig själva för att de komposteras. Det är kul att dona lite i det varma växthuset fram för allt nu när jag nyligen opererat in en höftledsprotes och går en aning dåligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon