Full version: förvirrad...
vanjalarsa
Jag brukar hälla ut aska från braskaminen ibland.

Särskilt rosbuskarna mår märkbart bra av det. NU läste jag någonstans att man får inte lägga aska vid typ rhododendron. (gör jag inte heller ). Men då blev jag konfunderad. TRodde inte att kalium är lika med kalcium (kalk).

Kan någon vara bussig och reda ut begreppen åt mig ? confused.gif

tusen tack Vanjalarsa
HelenJ
Jag har tenta på detta denna veckan blink.gif

Kalium (K) finns löst i cellvätskan och har stor betydelse för cellernas vattenhushållning. Kalium förbättrar tillväxt, påverkar blom- och fruktsättning samt förbättar vinterhärdighet och motståndskraft mot sjukdomar. Ler- och humusrika jordar är i regel kaliumrika.

Kalcium (Ca) finns huvudsakligen i cellväggarna och används vid celldelning i växtens alla tillväxtzoner. Det gynnar alltså tillväxten. Kalcium används också av växten för att oskadliggöra giftiga växtsyror.

Kalkning höjer PH-halten i jorden, och har stor betydelse för de andra näringsämnenas upptagning. Överdos av kalk kan innebära att fotosyntesen försämras så mycket att tillväxten blir svag eller avstannar.

Aska innehåller både kalium och kalcium (plus fosfor och en mängd andra mikronäringsämnen).
Du kan som mest sprida 0,3 - 0,4 kg aska per kvadratmeter, och den ska alltså inte ges till surjordsväxter som rhododendron.

Piccante
Både kalium (K) och Kalcium (Ca) är ju buffrande dvs de motverkar de sura jonerna och skulle därför omvandla surjorden till en mindre sur eller neutral jord. Kalium är väl dessutom "starkare" än kalcium eftersom det reagerar starkare? Minns högstadiekemin hur kul det var att mixtra med kalium och natrium i vatten och i syror rolleyes.gif
vanjalarsa
TACK!

Tack för det bra och klargörande svaret! bravo.gif

mvh vanjalarsa

Jag menar DE bra svaren!

mvh vanjalarsa thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon