Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 03-12-2011, 17:36) *
Tack! Jag har gjort den till en pepparkakshusutställning, om ni håller tummarna kanske jag vinner!

Här håller vi både tummar, tår och tassar!
Om ni ursäktar att vi har en väldigt mysko gångstil. flirting.gif
Rihane
Spiralen ska bli en mössa. Sedan ska jag göra vantar enligt den här filmen. (Där syns hur man gör) http://www.youtube.com/watch?v=VYbkz2QJoHE

Totalt laddade jag ner 12 klipp för vantarna
Meriona
Herrejösses Rihane, hur invecklat verkar inte det?! crazy.gif Kräver både tålamod och noggrannhet.

Men vilka underbara vantar. wub.gif
Anma
CITAT (Rihane @ 03-12-2011, 18:43) *

Jag har tagit upp nålbindning igen. Det är spiralen med nål i tv. (Till höger en mössa som jag stickat, lade dit den som jämförelse)
Spiralen ska bli en mössa och ska tovas när den är färdig. Någon som vet hur man tovar?
Efter det ska jag ge mig på att nålbinda vantar, det verkar svårare.
Att sticka sitter i ryggmärgen på mig, till skillnad från nålbindning som jag började med för några år sedan och kom inte riktigt igång med det för att behärska det. Hittade inte min nålbindnings-bok utan satte mig att googla. Hittade en suverän beskrivning på vantar. Laddade ner alla youtube-klippen och brände en DVD. Spiralen har jag gjort genom att följa anvisningarna i ett av klippen på DVDn.

Är det ull? Vad jag vet går det endast att tova ull. Varmt såpavatten och gnugga. Jag gjorde det enkelt för mig och tvättade ett par grytlappar i maskin så tovades de.
Nålbindning lät spännande.

Tillägg:Googlade om tovning.
Anki på Öland
Storimponerad av pepparkakshuset!! Håller absolut tummarna!
Rihane
CITAT (Anma @ 03-12-2011, 19:18) *
Är det ull? Vad jag vet går det endast att tova ull. Varmt såpavatten och gnugga. Jag gjorde det enkelt för mig och tvättade ett par grytlappar i maskin så tovades de.
Nålbindning lät spännande.

Tillägg:Googlade om tovning.

Vilken bra länk du hittade tummenupp.gif Tack!
Myosotis
CITAT (Skruttis @ 03-12-2011, 18:54) *
Här håller vi både tummar, tår och tassar!
Om ni ursäktar att vi har en väldigt mysko gångstil. flirting.gif

giggle.gif
Blomstertanten
Några av mina senaste pyssel
[attachment=66502:Lampgumma.jpg][attachment=66503:Mossfat2.jpg]
Red Top
Jättefina pyssel Blomstertanten! Jag bara undrar; hur nådde du upp för att göra gubens ansikte??

Förra sommaren orkade mitt gamla trädgårdsförkläde inte längre. Det var helt utslitet och bortom varje försök till lagning. Jag har det på mig i stort sätt varje dag.

Då beslöt jag mig för att själv sy ett nytt. Trots att jag bara fick godkänt istf C i syslöjd i flickskolan. Fröknarna tyckte att det skulle se illa ut i betygsjämförelsen om en flicka inte fått godkänt. (Jag tillbringade den mesta tiden i skamvrån/korridoren). [attachment=67674:2e5nrqf.gif]

Efter lång planering och mycket funderande, för att inte tala om väntan på inspiration och ork , har jag nu äntligen sytt mig ett nytt trädgårdförkläde. Materialet är gamla avlagda trasiga och utslitna jeans.

Det här ser inte ut som mitt gamla köpeförkläde, utan jag utgick helt ifrån de behov jag faktiskt har.

En liten närbild på fickorna visar att jag använt framsidan av ett par jeans som grund. Sen sydde jag på baksidan av ett par. Det gav mig sex fickor fram. Sen sydde jag på ytterligare fyra smala fickor i sidorna till saxar och andra smala verktyg.

De verktyg jag stoppat i är inte de jag använder i mitt sommarparadis utan de jag använder i stan, när behov uppstår.

[attachment=67675:gardening.gif]

*Stintan*
WOW va duktig du är! Den där slöjdfröken måste ha varit blind som inte såg vilken talang du var biggrin.gif

Ser både snyggt och praktiskt ut wub.gif
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 04-02-2012, 10:01) *
Jättefina pyssel Blomstertanten! Jag bara undrar; hur nådde du upp för att göra gubens ansikte??

Gubbe??? nono.gif Det är ju en gumma flirting.gif
Just ansiktet kan jag inte ta åt mej äran av! En av mina tanters son hade gjort det där en dag i somras när jag kom hem från jobbet. En gubbe och en gumma blev det! Antar att han använde en stege tongue.gif

Snyggt förkläde! tummenupp.gif
Myosotis
Vad kul, jag gjorde ett liknande förkläde till min mamma:

[attachment=67678:sch_rze.jpg]
Red Top
Tack Stintan! [attachment=67683:curtsey.gif]Att jag fick så dåligt betyg berodde nog på att jag aldrig gjorde som fröken sa. Hon gillade t ex inte att jag broderade igelkottar giggle.gif på det babyörngott vi tvingades sy. Hon tyckte inte att det passade. confused.gif

Tack Blomstertanten och f'låt, f'låt att jag inte såg att det var en gumma. Numera ska ju allt vara *hen*, så det spelar kanske inte så stor roll. flirting.gif

Vad roligt Myo. Två själar, samma tanke. Ditt är mycket gulligare än mitt. Mitt är mera "bonnigt". [attachment=67682:giggle__2_.gif]
Rebecca
Jag har stickat mig ett par raggsockor, och är så himla nöjd! Inspirationen tröt ibland men när de väl blev klara använder jag dom nästan jämt. Nu försöker jag sticka ett par till sambon också smile.gif
Eva-Helene
Toppen-förkläde, Red Top! Snyggt med band-utsmyckningen! Väldigt smart att göra så där många fickor...gör det något om jag apar efter? shy.gif

Jag har haft någon sorts stick-mani-period. Stickat varsin tröja till mig o guben, en drös sockar till guben av ett superbilligt garn - Gigant - som jag köpte på COOP...köpte 2 ny till gubens tröja för säkerhets skull, räckte till 4 par sockar också. Inte dåligt för 297 kr!
Före jul stickade jag vantar och halsdukar till mina barns "respektive".
En väninna tiggde till sig stickhjälp (hon kan inte alls) så jag stack en ursöt overall till hennes bäbis. När jag levererade så fick jag mig en överraskning: flera nystan DROPS BabyAlpakaSilk...och i mina favoritfärger! Vilket underbart garn! wub.gif Dom har förvandlats till 2 par vantar, 1 par sockar (till mig) och 2 mössor. Passade på att pröva att sticka alpresår - det var helt ok och resultatet över förväntan!
I morgon kanske jag fotar dom alster som är kvar här hemma så jag kan "bevisa hur flitig jag varit" giggle.gif
Red Top
CITAT (Eva-Helene @ 04-02-2012, 19:37) *
gör det något om jag apar efter?

Du får jättegärna apa efter! tummenupp.gif Jag har inte tagit patent. giggle.gif

Vad underbart det låter att sticka en massa som blir till något. Själv hinner jag aldrig bli klar med något stickande eller virkande innan händerna protesterar. Eller jag tröttnar och lägger undan det. shy.gif
Motti
Gjorde örhängen ihop med mitt barnbarn för ett tag sedan vansinigt kul och relativt billigt också !så nu ska jag nog göra mina egna hedanefter så får man dom som man vill ha dom med färger längd osv !Alla borde prova på det tummenupp.gif
Irene_L
Jag tycker det är roligt att hålla på med trådkonst!

Här är lite av det jag har gjort:
[attachment=67713:tr_dkons...tt_urval.JPG]
Red Top
Gillar dina änglar. wub.gif

Hur lyckas du fästa spetsen utan att det syns några stygn, klistrar du?
Irene_L
thanks.gif Red Top!

Jag syr fast spetsen. Här ser du stygnen på framsidan. Jag har tyvärr ingen bild hur det ser ut på baksidan men jag rullar liksom runt spetsen runt najtråden och syr sen runt med sytråden:

[attachment=67716:_ngelvinge.JPG]
Red Top
Aha! Snyggt blir det iallafall. yes.gif
Irene_L
thanks.gif
Motti
När mitt äldsta barnbarn var här på julov så köppte vi lite grejer pärlor osv så vi gjorde örhängen mest på lek ! men det var så himmla kul så i dag har jag köppt på mig en himmelens massa öronringar krokar pärlor stenar och gud vet vad ;)man kan ju göra precis dom örhängerna man vill ha plus att man kan göra individuelle till sina vänner och kära att ge bort till dom i pressent just bara det som passar dom . Jag målade i över ett år åt en hemslöjdsaffär ,den sög musten ur mig för jag var tvungen att producera massor av "Toarpsdockor"ljustakar mm mm samtidigt som jag drev min frisörsalong.Nog är man lite överambishös ibland wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon