Full version: spinn på min okända
lissa
Ja nu har den haft spinn. Jag har behndlat den , sprutat i flera omgångar, och dessutom har jag suttit med luppen och strykt bort allt från dom angripna bladen.
Resultatet har blivit att den nu bara har ett fåtal blad kvar, och dessutom ska den väl börja vila nu..Vad gör jag med den, hur och var ska den förvaras ? Den föddes från ett frö i våras, så den är dessutom väldigt ung, och antagligen är den kanske mer ömtålig än en vuxen..Ska man klippa av den på höjden...dum fråga, om man ska klippa måste det vara på höjden, för den har ju inga grenar ännu...så, ska den klippas något ?? Så här ser den ut, och det andra kortet är på taggarna, frågan har ju förut varit om det är en vanlig nypon/törn-ros eller en klättrare, för taggarna är väl viktiga när det gäller att IDa den ...som ni ser har den massa massa taggar, vassa är dom också dom rackarna...Det syns inte riktigt på bilden, men bladen som är kvar börjar att skrumpna till dom ckså, mn det kanske är normalt ?
.[attachment=25270:DSCN7380.JPG][attachment=25271:DSCN7382.JPG]
Mejal
Jag skulle försöka sätta ut den, om möjligt i ett växthus, annars på en skyddad plats där jag skulle grävt ner krukan. Där skulle den få stå över vintern.
Att den tappat alla bladen och bor innomhus är inget bra tecken, men har du kvar den innomhus kommer den säkerligen att dö. Bry dig inte om spinnen, för sätter du ut dem, kommer de antagligen att självdö.

Sen får du hålla tummarna och hoppas på att den överlever och att det är en riktigt spännande ros du har fått att gro. Lycka till.
renate
Rosor trivs inte innomhus,som Mejal redan påpekar.Jag har mina frösådda rosor utomhus hela sommaren,under vintern står de i kallväxthuset.Sätt ut de på en skyddat plats,dvs gräv ner krukorna.Spinn fick de av innomhusvistelsen,de försvinner av sig själv ute.
lissa
Tack för era svar, men jag har nog inte förklararat migDen har bara varit inomhus ett par dagar, och det var när jag gjorde spinnbehandlingen..Jag kan inte gräva ner den tyvärr, för vi bor på balkong/terrass, och här har den fötts, och den är jätteviktig för mig. Jag hade 2 krukor, den ena fick vara kvar i stan ( ute, ljust men inte i solen) den andra tog jag med mig på kusten när jag var där. Den som var i stan fick spinn och dog snabbt, men den andra mådde bra, tills vi kom tillbaka. de kanske var lite för varmt, men den blev duschad och ompysslad som vanligt..En dag såg jag ett skrynkligt blad, fram med lupp och där var dom...resten beskrev jag förut..
Jag är lite rädd för att smitta ner resten av växterna, så det var dels det, plus att jag ville ha en ordentlig kollsom gjorde att jag tog in den, men med öppna dörrar=frisk luft. Jag vill ju inte riskera att alla andra också får spinn, och speciellt inte när jag tycker att det verkar som om den här spinnen var ovanligt svår att få bukt med..det verkar ju nästan som om min stackrs rot gick under, isf spinnen.Men ni tror att jag kan lyckas rädda den , för den kommer att stå ute hela året, för sååå kallt får vi ju inte på vintern, högst sällan under nollan, och då ska det vara någon enstaka natt.
Ska man inte klippa bort det döda, eller dödar jag den om jag klipper i den ???? Just nu så är det i stort sett bara en pinne med en massa hårfina taggar på, men t om dom börjar mörkna och se torra ut.'Är det normalt??
Jag har som ni ser aldrig haft ros förut, utom typ ICA rosor, som jag inte har lyckats få att överleva längre tid...men dom har ju varit inomhus....
renate
Du kan inte övervintra rosen i rumstemperatur då dör den.Det är troligen en Canina och de tål att vara ute.Klipp inte i den nu,ställ den på din balkong.När det blir kallt kan du ta en papplåda med ihopknycklade tidningar och ställ krukan där,men inte förrän det verkligen ÄR kallt.Låt blir att spruta med divese medel,spinnen försvinner när den kom ut i friska luften.Jag har alla mina rossticklingar i kallväxthuset där det blir lika kallt som ute.
Mejal
Håller helt med Renate. Håll dock koll på den i vinter, så att om det blir varma dagar på balkongen, se till att den inte är för torr. Försök att hitta en skuggig plats så att inte temperaturväxlingarna blir för stora.
lissa
Tack båda två, och jag håller också med er, grejen är att när den fick spinn, då var den utomhus i vanlig ordning..den har bara varit inne ett par dagar för kontroll, under tiden jag sprutade den.
Jag har turen att det inte blir så kallt att den behöver skyddas, men det var ett bra tips att ha den i skuggan för att förhindra temperaturväxlingar, det hade jag inte tänkt på tummenupp.gif
Man ska ju klippa den på våren, men ska jag verkligen klippa av "pinnen " för som ni har sett på kortet så är det bara en pinne kvar...kan det bli liv i den pinnen tror ni ??
Tänk vad dåligt man mår när en växt som betyder mycket sentimentalt för en blir sjuk....
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon