*Ulrica*
06-10-2008, 09:00
Min syster har tagit denna bild och bett mej ta reda på vad det är.
En buske, ser ut såhär nu, i oktober. Jag vet ej hur stor. Växer i zon 1.
[attachment=25279:lilabär.JPG]
Eva i Höga
06-10-2008, 09:52
Oj, vilken färg på bären! Tyvärr vet jag inte vad det är för något.
vanjalarsa
06-10-2008, 10:02
DEn heter Callicarpa... Har själv sett och beundrat den.
Tyvärr inte härdig hos mig i zon3.
mvh Vanjalarsa
*Ulrica*
06-10-2008, 10:34
Det ser ju onekligen rätt ut.
Callicarpa bodinieri var. giraldii 'Profusion'
Jag ska be syrran kolla på länkarna nedan och jämföra. Det är ju verkligen en läcker färg på bären!
BBCDaves GardenGoogle
*Ulrica*
07-10-2008, 08:33
Min syster har nu bekräftat att det stämmer. Hon är helt förälskad i denna buske!
Första gången jag ser en bild på denna på odla.nu. KUL!
Är den möjligtvis härdig i zon 2?? Någon som vet?? MYCKET vacker!!!
//Heda
Aqvakul
13-10-2008, 17:52
När jag kollar runt på nätet så uppges härdigheten till zon I-II, dvs gränsfall.
Jag har själv försökt att odla en annan variant av Callicarpa i zon I och det var ingen succé.
Synd, den var så häftig....
//Heda
Aqvakul
13-10-2008, 18:30
CITAT (Heda @ 13-10-2008, 19:23)

Synd, den var så häftig....
//Heda
Prova!

Du är troligen en mkt duktigare odlare än jag....
Ha, ha det tror jag inte!

Jag är ingen "zon-knäckar-odlare" som hjälper till med täckning och väv och små vintertak mm, det blir för mycket småduttande att hålla reda på helt enkelt....dör dom så dör dom....
Men kanske skulle man höra sig för här omkring....om någon annan har en så kanske man skulle prova i alla fall...
//Heda
Alexander-VG-zon3
13-10-2008, 19:03
odla den i ett varmt och soligt eller halvskuggigt läge . väldränerad jord runt stambasen och jordytan och så längre ner bland rötterna fuktigarejord . så kommer den nog klara sig .
Säger du det! Vad menar du med "längre ner bland rötterna"? 10-30-50cm? "Fuktigare jord"? Menar du mull/kompost eller tror du att lerblandat går bra? Hur stora blir dom egentligen?
//Heda
Alexander-VG-zon3
13-10-2008, 19:16
gräv ur , fyll upp till mitten med bra jord i hålet . resten och upp till ytan fyller du med grusblandad jord .
storlek - i höjd runt 1m i bredd runt 2m .
Flaxss Tack för tipsen!!

Kanske ska jag prova i alla fall...
edit: skrev flaxx....
//Heda
Jag bor i zon 1 och har en Callicarpa bodinieri i min "tantrabatt". Jag kallar den så för där finns det mycket lila.
Här är det lerjord en bit ner och en hel del sand, påsjord och torv i det översta lagret. Den står tillsammans med röd rudbeckia, jätteverbena, höstsilverax, skuggviolruta och daglilja.
Callicarpan gör inte så mycket väsen av sig förrän de lila bären kommer.
Är de mycket dyra? Svåra att få tag på? Har inte sett den tidigare! Skulle vara roligt att se bild på den rabatten Boxer....låter mycket spännande!
//Heda
Jag köpte den förra hösten på Blomsterlandet, om jag inte minns fel.

Någon stor kedja var det i alla fall.
Den kostade under hundra, på rea.
Nu ser den rabatten inte rolig ut. Det är nästan bara Callicarpan som har någon färg så här sent, men jag ska se om jag kan hitta någon gammal bild...
Alexander-VG-zon3
14-10-2008, 17:29
har sett den rätt så ofta på Plantagen .
Jaha!! då har jag nog bara inte sett den för att jag inte visste att den fanns...typ
//Heda
Alexander-VG-zon3
14-10-2008, 18:35
som Boxer skrev den gör inte så mycket väsen ifrån sig . lätt att missa . dom gånger jag sett dom har varit då dom haft bären .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.