Full version: Rhododendronproblem
Gossen Ruda
Har ett liten fundering på vad jag skall göra. Satte några plantor för flera är sen och lydde tyvärr planteringsråd om att sätta den i mycket kompost. Komposten har under åren multnat bort med påföljd att plantorna sjunkit. Nu står dom i dm-djupa hålor som så fort det regnar fylls med vatten pga att den omgivande jorden är kanska kompakt.

Har ett par förslag på problemlösning men jag vet inte vilket som är bäst. Fylla upp med jord, men då kommer den undre delen av stammen att få jord omkring sig. Tål den det? Eller gräva upp dom, fylla i hålet och plantera på nytt. Funkar väl men är lite jobbigt. Eller låta det vara som det är och se tiden an. Kommentarer?
vanjalarsa
Jag har bestämt för mig att Rhododendron vill vara planterad ytligt. Absolut inte i hålor som fylls med vatten.

Jag är ingen expert men jag skulle utan tvekan gräva upp dem och kanske fixa till dräneringen.
De vill ha torvbaserad jord, väldränerat och ändå bra tillgång till fuktighet. DEt får inte torka ut men absolut inte bli stående i vatten.

Hoppas att det var till lite hjälp..
mvh Vanjalarsa smile.gif
Gunilla T
Gräv upp och plantera om!..när vinterblötan kommer blir planteringsgropen som en damm om den omgivande jorden är kompakt. Rhododendron gillar inte genomblött om fötterna på vintern..

Plantera i ogödslad och okalkad torv - ingen rhodojord nu på hösten - och blanda i rejält med grovt grus. Inget fel alls med kompostjord, torven sjunker också ordentligt, jorden skall vara porös.

För att undvika att planteringsgropen sjunker till en grop så gör en kulle när du planterar om växten.Rhododendron har väldigt ytliga rötter så de är inte svåra att gräva upp.
Ammoura
Förlåt om jag stjäl tråden lite. Men varför inte rhodendronjord nu på hösten?
En vän som har en gammal rhododendron som är ca 30 år men ändå liten. Jag drog igång och rensade bort allt ogräs runt och la på lite ny jord ovanpå den gamla. Satte dessutom ner några lavendelplantor (väldigt ytligt då jag inte ville förstöra rötterna) i den nya jorden. Kan jag ha "råkat" skada den?
vanjalarsa
DEt undrar jag också!?
mvh vanjalarsa confused.gif

varför inte rhododendronjord alltså..det är ju ändå mest torv.
tror inte att du har gjort nåt dåligt. Lavendeln föredrar kalkhaltig jord. DEt är det enda.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Gunilla T
Därför att Rhododendronjord innehåller näring och Rhododendron skall absolut inte ha någon näring denhär tiden på året. De skall förbereda sig för vintern och inte börja växa -

Rhododendron gödslas på våren och aldrig efter 15 juni.

Om plantan är så gammal som 30 år så är den väl etablerad och kanske klarar av att den fått näring - börjar den växa så fryser de nya skotten i vinter.

Bra att du rensat bort gräset - det har nog konkurrerat med växterna.

Ett tips - bra Rhododendrongödsel är tallbarr om man har tillgång till det. Barren avger näringsämnen långsamt vilket Rhododendron gillar men det skall sättas över växterna på våren.
Ammoura
Okay, tack för snabbt svar smile.gif Får hoppas att det går bra då. Har svårt att tänka mig att den börjar växa massor eftersom den är så liten efter 30 år.. Eller är det någon form av dvärgsort? Den står i sydost-läge men med en rejält uppväxt trädgård runt i form av höga träd och en hög häck åt öst så den får inte så mycket sol.
Jag ska ändå vattna den ordentligt nu innan frost eller?

[attachment=25315:IM001596.JPG]
Under arbetets gång..
Bassam
Är det bra om du lägga rhododendron Jord.
H:Bassam

Alexander-VG-zon3
CITAT (Ammoura @ 06-10-2008, 13:19) *
Förlåt om jag stjäl tråden lite. Men varför inte rhodendronjord nu på hösten?
En vän som har en gammal rhododendron som är ca 30 år men ändå liten. Jag drog igång och rensade bort allt ogräs runt och la på lite ny jord ovanpå den gamla. Satte dessutom ner några lavendelplantor (väldigt ytligt då jag inte ville förstöra rötterna) i den nya jorden. Kan jag ha "råkat" skada den?

ta veck lavendel plantorna , dom vill ha grusig,sandig jord som ska innehålla kalk i soligt och varmt läge . dom kommer garanterat ruttna,frysa ihjäl i den jorden .

Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 06-10-2008, 13:39) *
DEt undrar jag också!?
mvh vanjalarsa confused.gif

varför inte rhododendronjord alltså..det är ju ändå mest torv.
tror inte att du har gjort nåt dåligt. Lavendeln föredrar kalkhaltig jord. DEt är det enda.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

en bra rhododendronjord ska innehålla mer än bara torv , innehåller den bara torv är det en dåligjord .

men den ska innehålla
''grov'' torv
grus
grövre barkbitar
kompost
gödning

och vara luftig men ändå grov .
Ammoura
Okay, får ordna det imorgon. Går det att ha lavendel med tulpanlökar eller får lökarna svårt att ta sig upp? Har ju inte hunnit ordna så mycket land än eftersom det inte är min trädgård... jag får bara låna och leka lite.
Oj vad jag spårar ur den här tråden nu.. Förlåt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ammoura @ 06-10-2008, 18:25) *
Okay, får ordna det imorgon. Går det att ha lavendel med tulpanlökar eller får lökarna svårt att ta sig upp? Har ju inte hunnit ordna så mycket land än eftersom det inte är min trädgård... jag får bara låna och leka lite.
Oj vad jag spårar ur den här tråden nu.. Förlåt

både tulpaner och lavendel vill stå soligt och varmt i rätt så väldränerad jord .
lökarna kommer ta sig igenom .
Ammoura
Härligt, då hamnar dom tillsammans i ett land jag ska gräva upp imorgon. Tänkte ordna ett i söderläge av ett uthus med viss morgonskugga från huset, men det ska nog räcka med solen resten av dagen.
Måste ju få ner alla lökar jag råkade beställa =)
Tack igen för hjälpen!
Gossen Ruda
För att nu återgå till ursprungsfrågan, smile.gif , så tackar jag för svaren. Det blir till att gräva då.
Fågelvägen
@ Gossen Ruda - "Det blir till att gräva då." Det blir kanske inte det sisyfosarbete som du föreställer dig. sweatingbullets.gif Rhododendronrötterna är väl samlade och inte särskilt djupa, så att flytta dem går faktiskt förvånansvärt lätt, t.o.m. om plantorna är gamla och riktigt stora.

@ Andra på tråden: Ett tips, ifall ni tänker köpa naturell torv i storbal istället för de futtiga 50-liters (?) säckarna: hos t.ex. Granngården finns 300 liter torv avsedd som stallströ, pris 89 kr. MEN DEN ÄR ALLDELES FÖR FINFÖRDELAD, märkte jag när jag öppnade förpackningen. Det fanns en dyrare sort (129 kr) som verkade grov, ofräst, vilket jag har hört är bättre för surjordsväxter.
Som Gunilla skrev behöver torven för rhododendron gödslas först på våren.
lappa71
Hej på er...
kul med en bra tråd om dessa skönheter.....Om torv: Hasselfors har en torv på 250 liter som är grov och heter just Rhododendrontorv. Så den är väl värd att leta efter. Mitt eget jordrecept i zon 4,7 är: Torv. tallbarr( aldrig granbarr) grus/leca. Använder oxå en del barkmull - ogödslad och lågt ph-värde som den har.
Kenneth

Hej på er...
kul med en bra tråd om dessa skönheter.....Om torv: Hasselfors har en torv på 250 liter som är grov och heter just Rhododendrontorv. Så den är väl värd att leta efter. Mitt eget jordrecept i zon 4,7 är: Torv. tallbarr( aldrig granbarr) grus/leca. Använder oxå en del barkmull - ogödslad och lågt ph-värde som den har.
Kenneth
Fågelvägen
CITAT (lappa71 @ 07-10-2008, 21:11) *
tallbarr( aldrig granbarr)

Hm, de stora proffsiga rhododendronodlingarna finns ju ofta i tallskogar, så de trivs tydligen ihop. Jag har ofta strött halvförmultnad barrjord (tall & gran) från skogen under våra surjordsväxter. De har sett nöjda ut hittills. Är granbarr skadliga för rhododendron???

Hasselfors 250 l rhododendrontorv har jag inte sett någonstans. Var säljs den?
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 23:18) *
Hm, de stora proffsiga rhododendronodlingarna finns ju ofta i tallskogar, så de trivs tydligen ihop. Jag har ofta strött halvförmultnad barrjord (tall & gran) från skogen under våra surjordsväxter. De har sett nöjda ut hittills. Är granbarr skadliga för rhododendron???

Hasselfors 250 l rhododendrontorv har jag inte sett någonstans. Var säljs den?

Hej Fågelvägen!

Jag använder också Hasselfors stora balar med grov torv - köper dem på plantskolor. Det som kallas för stallströ är väldigt finfördelad och ljus torv som man nästan kan kalla för restprodukt vid torvbrytning. Den kommer från det översta lagret i torvmossen. Ju mörkare och grövre torv desto bättre och förstås - dyrare.

Jag antar att skillnaden är förmultningsgraden - ju djupare ner man tar torven, desto mindre förmultnad är den.

Granbarr är - inte - skadliga för rhododendron eller andra surjordsväxter. De blir bara lite kletiga och kan klumpa ihop sig, inte som tallbarren alltså.

Niels Skjöldberg rekommenderar genomgående granbarr i sin bok "Rhododendron" om nu det beror på att Danmark har dåligt med tallar eller inte låter jag vara osagt men skadligt är det i varje fall inte.
lappa71
......granbarr eller ej.Här kommer ett direkt citat från senaste Rhododendronbladet, det är Gery Panev som skrivit en artikel om svampangrepp på Rhododendron: "Granbarr i odlingsmediet rekommenderas ej (då gran ofta är en värdväxt för svampar i en viss utvecklingsfas). Mediet bör innehålla mycket torv, grov bark och tallbarr."
F.ö. en mycket intressant artikel som verkligen understryker hur viktigt det är med mycket lucker och genomsläpplig jord för att få ett bra resultat. Han nämner oxå vilka arter som är extra motståndskraftiga ex R. fortunei, R. degronianum, R, yakushimanum m.fl. Däremot har R.smirnowii, R dichroantum, R. forretsi-repens och dess olika hybrider det lite svårare med svampangrepp.
Nåja, jag har i år liksom alla andra år krattat ihop tallbarr i skogen - inte sorterar jag ut gran ifrån tall. Det blir nog både och fast det är under tall jag samlar ihop barren.
Ha´t
Kenneth
Fågelvägen
Intressant, Gunilla och Kenneth! Verkar som om det är klokare att krafsa ihop barr under tallarna.
Och Kenneth - hur yttrar sig svampangreppen på rhododendron?
lappa71
Hej - igen..
Jo, om det är ett ´snällt´angrepp, till följd av för kompakt(fel) jord så får bladen mörkbruna nästan svarta fläckar. Vad att göra: byt jord( grov torv - barr - grus/leca och prova med att tillsätta Biobalans)
Om det är elakt så att svampen angriper rotsystemet, ja då torkar växten ut/dör. Bara att gräva upp och bränna växten. Växtplatsen ´saneras´med hjälp av Biobalans ( som ju finna på plantskolor).
Lite mer om svampar, de är verkligen inte bara av ondo. De flesta svampar lever i symbios med växten. Ex mykorrhitza som ´äter´glykos från roddisen och i gengäld hjälper roddisen att bättre ta upp vatten och mineraler.
Tjänster och gentjänster. Det är ju som livet självt.
Mvh/Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon