therese.kvist
Har ett ganska ungt körsbärsträd, men de var inte sååå smarta när de planterade detta, det hamnade mitt under elledningen!!!
Ska ha det nästa säsong, sen är det dags o döda det.
Det har även skador på stammen, det rinner mkt kåda från det.

Saken är att jag vill inte få en massa rotskott från det, hur gör jag då?
Har hört talas om att kopparspik ska döda träd confused.gif ????

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?
grannen ville oxå höra hur det gick till då hon har plommonträd som ska väck...
Huggorm
Ringbarkning är bra, kopparspik fungerar inget vidare i praktiken
vanjalarsa
Hej

Tog bort ett stort körsbärsträd för några år sedan. Slog ner s.k. ecoplugg (gift ) devil.gif i stubben. INte ett endaste rotskott har kommit.
mvh vanjalarsa
Jan af Lisö
Eco-plugg är en bra lösning, men fråga är om ett ungt körsbärsträd verkligen skjuter rotskott ?
HelenJ
Absolut bäst är att ringbarka det nu direkt, innan det har hunnit avmogna inför vintern och fylla på näringslagren i roten. Då finns det bara tillräckligt med näring kvar nästa år för att sätta blad. Hugger du sedan ner det framåt vårkanten när det blivit grönt har det tömt alla rotreserver och kommer därför inte att kunna skjuta rotskott.
therese.kvist
OK, var får man tag i eco-plugg då??? Ska man fälla det först då eller???

Jag tänkte ha kvar det nästa år för det är väl en meter kvar till elledningen, sen åker det!!!
Huggorm
Ecopluggen kan du köpa på tex. Lantmännen eller på Jula. Du kan använda dom på stubben eller på trädet medan det fortfarande står upp.

Vad är det för elledningar? Om det är blanktråd bör du kapa det redan nu, eller till och med anlita någon som kan se till att strömmen är avslagen när trädet fälls för att förhindra tråkigheter. Men om det är isolerad kabel finns egentligen ingen anledning att ta bort trädet. Men man får väll ta bort grenar som ligger emot kabeln. Eller har elverket klagat?
therese.kvist
Eee?? Vi har luft elledningar här på landet, så det blir ju lixom mitt problem om trädet växer rakt upp i ledningen!!!

Jag vill inte riskera något
Huggorm
Jo, att det är luftledningar är klar om trädet är ett problem, men det finns olika sorters luftledningar. Särskillt på nyare ledningar är trådarna isolerade med gummi eller plast, som en vanlig elkabel till dammsugaren eller vad som helst. Då gör det inget om en gren skulle gå emot lite lätt i vinden, bara dom inte ligger emot hela tiden och skaver. Man ser ofta träd som växer nära inpå elledningar, där man kapat bort grenar som skulle ligga emot kabeln, men man låter trädet stå. Äldre elledningar är av blank, oilsolerad tråd av koppar eller aluminium. Går ett träd emot en av dessa kan det ta eld. Och om det är blanktråd bör du ta bort trädet LÅNGT innan det börjar närma sig spänningsförande metall. Är det en meter kvar bara bör du i sådana fall kapa trädet ganska omgående
Anders zon 1
Vilken sorts körsbär är det? De körsbärssorter vi odlar är av två olika arter som skiljer sig rätt mycket åt. Surkörsbär (t ex skuggmorell) är ett litet träd som skjuter mycket rotskott. Från zon 4 och norrut är det mest surkörsbär man odlar. Den andra arten heter sötkörsbär eller fågelbär och är ett ganska högväxt träd som knappt alls skjuter rotskott. De odlade sorterna av sötkärsbär kallas vanligen bigarråer (finns många olika sorter). Är det någon sorts sötkörsbär du har så är det helt onödigt med eco-plugg, ringbarkning eller dylikt.

Kolla länkarna
surkörsbär http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/pruncer.html
sötkörsbär http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
gladepetter
Har du ett litet körsbär så måste det vara enklare att gräva upp trädet och då menar jag litet. Ringbarka trädet, ta en yxa och hugg bort all bark runt stammen ca 1 m. Till våren så kan du såga ner trädet. Enkelt, gratis och miljövänligt!
Cilla
Det behöver inte bli ett problem med att träd växer in i elledningarna, men man måste beskära ett stort "hål" i träden där elledningen går igenom för att det ska fungera. Ofta ser man att träd toppats vid elledningar och det fungerar aldrig - träden mår illa av det och skjuter snabbt upp ännu fler toppar. Tänk "hål" istället och se till att ta sidogrenar från toppen men inte själva toppen. Nedanför och ovanför elledningen kan ju grenarna växa fritt, men beskär stora avstånd från början.

Glyfosat som finns i "Eco-plugg" är inte okontroversiellt som genpåverkande medel. Det finns att använda för lekmän men frågan är hur länge Monsanto som tillverkar det kommer att få sälja det som idag.

Körsbär skjuter inte rotskott och är det som skrivs ett litet träd så kommer det knappast att skjuta stubbskott heller om det fälls.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon