|
kajsatb
06-10-2008, 10:23
[attachment=25286:orkide.jpg] [attachment=25287:orkide2.jpg] Jag har en Encyclia cochleata (bläckfiskorkidé) som håller på att växa ur krukan. Jag gissar att jag måste plantera om den till våren. Men hur gör man? Är det bara att dela på den och skära isär den? Usch, det låter så grymt. Jag har hört att man ska använda kanel på snittytan, är det bra?
Sussie F-Flower
06-10-2008, 15:25
Hejsan Kajsa!
Vilken stor och fin "bläckfisk" du har!!! Du har nog rätt i att den behöver sättas om, det ser lite trångt ut för den.
Jag tycker att du kan ta upp den ur krukan och skaka loss all bark så att du ser hur rötterna går. Skär isär så att du får ungefär lika mycket rötter på alla stammar/bulber, med en ren och vass kniv och plantera om i orkidékompost i nya krukor. Tag samtidigt bort gamla döda rötter.
Hade det varit min växt så hade jag inte väntat till våren, även om det står i de flesta böcker att man ska göra det då när rötterna är på tillväxt, jag hade gjort det nu, så tillvida det inte är knoppar på den, eller knoppar på gång. Tycker att orkidéerna är rätt så tåliga och accepterar det mesta oavsett årstid. Det kan hända att den stannar av ett tag i växten.
Nu har jag förvisso ingen "bläckfisk" så om någon annan med egen erfarenhet av denna tycker något annat så lyssna isåfall på den personen...
Ett annat alternativ som jag gjorde själv i somras, är att sätta den i en riktigt stor kruka och låta bli att dela den över huvud taget. Bara rensa upp den. Jag köpte en stor salladsskål (ca 6L) i plast som jag borrade ett 30-tal hål i med en 9mm borr, sedan planterade jag i den.
Mvh/Sussie.
P.s Kanel har jag aldrig hört något om. Det kanske någon annan har.
Aqvakul
06-10-2008, 15:39
Hade jag haft en sån mäktig planta, så hade jag inte delat den utan gett den en större kruka.
Alexander-VG-zon3
06-10-2008, 15:43
hade också gett den större kruka plus väntat till våren .
Kanel har antiseptiska egenskaper och kan alltid strös på snittytorna för att förhindra att något ovälkommet tar sig in i växten. Så jag skulle absolut rekommendera att du strör rikligt med kanel på snittytorna. Kniven du skär med bör även vara steriliserad. Jag hade nog delat på den för risken med för stora krukor är att det blir alldeles för blött för rötterna vilket för de flesta orkidéer leder till att rötterna dör och ruttnar. Kan funka för orkidéer som vill ha det lite våtare om fötterna, vet inte hur bläckfiskorkidéen vill ha det. Orkidéer med bulber ska planteras om då det nya skottet precis har fått rötter, så i princip är det lite sent men det bästa är nog att du planterar om den nu, det finns ingen orsak att vänta till våren. Var försiktig med vattningen och näringen efter omplanteringen. Här finns även lite allmänna råd: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=radLycka till! det är en fin planta du har!
Alexander-VG-zon3
06-10-2008, 20:35
CITAT (Sofiia @ 06-10-2008, 19:02)  Jag hade nog delat på den för risken med för stora krukor är att det blir alldeles för blött för rötterna vilket för de flesta orkidéer leder till att rötterna dör och ruttnar. Kan funka för orkidéer som vill ha det lite våtare om fötterna, vet inte hur bläckfiskorkidéen vill ha det. Orkidéer med bulber ska planteras om då det nya skottet precis har fått rötter, så i princip är det lite sent men det bästa är nog att du planterar om den nu, det finns ingen orsak att vänta till våren. Var försiktig med vattningen och näringen efter omplanteringen. jo fast nu är det så här att det är inte storleken på krukan som gör det om den har det för fuktigt eller ej , utan komposten man planterar den i . värsta för dom är en kompakt nedbryt kompost/jord ( det är det som gör att dom får det för fuktigt ) inte större kruka . plus så himla stor kruka tar man ju inte , bara så där är någon cm mer att växa i . plus en grov kompost ( som släpper igenom vatten ) . att där hänger ut lite rötter är ingen jätte stor skada så man behöver inte dela den . ja det är riktigt att man även planterar om den när den får ny tillväxt ( blad,bulber ) eller på våren . plus orkidéer trivs även bra i trånga krukor så denna planta kan man lugnt vänta med till våren jag ser ingen mening med att störa den nu under vintern när den blommar dessutom . och några av dessa arter/sorter har någon form av vila på vintern och bör störas ännu mindre vid denna tid ( gäller dock inte alla ) en annan sak är att dessa naturligt är bredväxandes och bör odlas i vida låga krukor med grov barkkompost .
större kruka--> substratet torkar upp långsammare. Längst in i mitten av krukan kommer det att vara fuktigt länge. Om man måste ta en större kruka så rekommenderar jag att man gör ett antal stora hål i sidorna så att substratet torkar upp fortare. Problemet i ts fall är ju att rötterna hamnar utanför krukan som det ser ut, så då måste de nog sprayas dagligen för att inte bulberna ska skrumpna. Jag rekommenderar iallafall att plantera om nu och dela.
Det är nog inte av nämnvärd betydelse om du planterar om nu eller i vår.
Alexander-VG-zon3
06-10-2008, 21:34
luftigare kompost snälla du 1-3cm gör ingen jätte skillnad i fukt nivå . det förstår nog även du . som jag skrev komposten det är det som är nyckeln det är den som gör om det är luftigt eller ej . och man behöver inte göra hål på sidorna om man har bra kompost. plus det som bildas är ''luftrötter'' . och bulberna är inte samma som rötterna !!! bulberna är ju alltid fritt i luften(fritt vid ytjorden)  kolla sofia på bilden bulberna är gröna lika så fina rötter som ''hänger'' fritt i luften . skrumpnar bulberna så betyder det att dom är gamla och reserverna där är slut . plus bulberna är den delen på växten som är minst känslig för torr jord och ska jag tillägga att orkidéer är mer tåligare mot torrluft än andra . och man bör inte störa dom när dom blommar !! . och det är ju faktiskt inte krukan som vattnar
skogstroll
07-10-2008, 06:36
det är ju luftrötter som ju vill ha både fukt och luft, en omplantering till våren skadar kanske inte ändå, men det är inget dåligt med att rötterna hänger utanför. Tvärtom.
Ja substratet är viktig men orkidéer är även känsliga för att torka upp för långsamt. Jag utgår från egen erfarenhet och kommer inte att att ta större kruka än den storlek man brukar få då man köper vuxna plantor. Jag har hål i sidorna på de flesta av mina orkidékrukor, även på riktigt små krukor. De (flesta) är epfyter och har mycket luftcirkulation kring rötterna i det fria. Nej jag vet mycket väl att bulber och rötter inte är samma sak. Rötterna är ju helt vita, spetsarna är gröna, det är där rottillväxten sker. skulle den vita delen sprayas med vatten så blir den grön. Än så länge är bulberna fina ja, men kommer inte de nya rötterna ner i substratet så kommer de att skrumpna så småningom, tro mig! Bulberna skrumpnar även t.ex. då plantan fått för lite vatten och vid rotröta. bulberna ska absolut inte vara under substratet, det är ju rötterna som tar upp vattnet och inte bulberna. Man kan inte säga att orkidéer generellt är tåligare mot torr luft en andra. Bara för att nämna några så är alla vandor väldigt känsliga för torrluft och även alla de arter som endast kan odlas i skåp. Visst klarar dom sig säkert, men blommar dom och mår bra? Jag har ofta planterat om blommande orkidéer och de har aldrig störst av det. TS får givetvis besluta hur hon själv gör. Jag gav tips hur jag skulle ha gjort. Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 08:38
personen i fråga verkar kunna sköta sin planta väl utan skador på rötterna även om dom inte är i komposten .
som skogstroll skrev det är inget dåligt om rötter hänger utanför .
som jag skrev komposten är viktigare än storleken på krukan .
Jo det är en fin och livskraftig planta TS har!! men rotröta kan drabba även den bästa.
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 08:45
CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:09)  Man kan inte säga att orkidéer generellt är tåligare mot torr luft en andra. Bara för att nämna några så är alla vandor väldigt känsliga för torrluft och även alla de arter som endast kan odlas i skåp. Visst klarar dom sig säkert, men blommar dom och mår bra? fast vandor har väl inte bulber ? det står i dom flesta böcker att dom med bulber är generellt ''tåligare'' mot torrare miljö . jag skrev tåligare inte trivs med . så det så . CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:41)  Jo det är en fin och livskraftig planta TS har!! men rotröta kan drabba även den bästa. med tanke på rotmassan i den krukan som är nu till plantan så kommer den ruttna lättare i den än i en ny kruka med luftig kompost . så det så
Nej vandor har absolut inga bulber! Visst kanske dom klarar torrare miljö men de mår nog inte bra av det.
Förstår inte resonemanget i ditt sista påstående.
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 08:59
CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:49)  Nej vandor har absolut inga bulber! Visst kanske dom klarar torrare miljö men de mår nog inte bra av det.
Förstår inte resonemanget i ditt sista påstående. Vandor tål inte torr miljö . än skrev jag dom med bulber tål torrare miljö än övriga utan bulber . CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:49)  Förstår inte resonemanget i ditt sista påstående. såå skönt !! nee ska vara allvarlig nu , jo det är ju väldigt kompakt med rötter och kompost vilket gör att fukten hålls kvar längre i den lilla krukan . ny större kruka med luftig kompost gör det luftigare runt om tar man dessutom veck gamla rötter och kompost , VIPS så har allt blivit mycket luftigare och risken för övervattnigen är mindre  nu ska jag sluta diskutera med dig här .
Nej det skrev du inte: "plus bulberna är den delen på växten som är minst känslig för torr jord och ska jag tillägga att orkidéer är mer tåligare mot torrluft än andra ." Finns ingen som helst syftning till början av meningen där du talar om bulber. Men just visste du inte huruvida Vandor har bulber eller ej. Och jag skrev ju redan själv att vandor inte tål torr luft. Många orkidéer som odlas inomhus kommer från områden med hög luftfuktighet. Varför pina dem med torr luft?? Men det är fritt fram för dig att sköta dina orkidéer som du själv vill!
Alexander-VG-zon3
07-10-2008, 11:14
CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 09:04)  Nej det skrev du inte: "plus bulberna är den delen på växten som är minst känslig för torr jord och ska jag tillägga att orkidéer är mer tåligare mot torrluft än andra ." Finns ingen som helst syftning till början av meningen där du talar om bulber. Men just visste du inte huruvida Vandor har bulber eller ej. Och jag skrev ju redan själv att vandor inte tål torr luft. Många orkidéer som odlas inomhus kommer från områden med hög luftfuktighet. Varför pina dem med torr luft?? Men det är fritt fram för dig att sköta dina orkidéer som du själv vill!  ja men nu är det så att jag menade dom med bulber , råkade glömma bulber men hela meningen handlar ju om bulber . du märker ju svaren att det var med bulber som jag menade . plus märker du att jag skrev ''än andra'' . förlåt att jag råkade glömma att skriva det ordet . och vanda har inte bulber och tål torr miljö sämre . jag pinar inte mina med låg luft . så nu är jag klar här  , lycka till med din bläkfiskorkidé
ok. sorry! jag är inte så duktig på att läsa tankar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|