Jan af Lisö
Råkade ut för första gången i år att fåglarna hackar och gör hål i mina äpplen, det har aldrig hänt mig tidigare. Äpplen är friska utan maskar så det kan inte vara det. Det hände under senare delen av september och mina röda äpplen som skulle lagras några veckor blev skadade.

Någon som vet vad det är för fågel och vad man kan göra åt det ?? Att hänga nät över äppelträden blir mycket besvärligt.

Det finns många fåglar hos mig, nya arter jag observerade i år var taltrast (som är den misstänkte), nötskrika och gråa flugsnappare; sen tidigare finns det koltrast, nötväcka, diverse hackspettar, talgoxe, diverse mesar, bofink, gulsparv, kråkfåglar, rödhake, etc; och säkert många flera som jag inte uppmärksammar.
KURT
Det brukar ju vara trastar, men lokalt kan äskert även andra fåglar börja äta äpplen. Om det inte skett tidigare så kanske man kan misstänka att det beror på brist på annan mat = insekter? Oftast brukar de ju "bara" äta på mogen fallfrukt, större fåglar kan i alla fall knappast äta på äpplena i trädet.
Myosotis
De äter på mina äpplen också. Jag tror det är mesar. Man kanske kan få tillstånd att bedriva skyddsjakt på blåmesar? (OBS! Skämt!) Jag vet faktiskt inte vad man ska göra, sätter man upp nät är risken att fåglarna fastnar.
Cilla
Det hackas här också, men mest i de sorter som jag inte hinner plocka av strax innan mognaden. Om man får mer frukt förstörd än man vill (dvs om man tar hand om all frukt man får) så kan man hänga fågelskrämmor i träden. Det finns allehanda fantasifulla sådana och kanske kan vissa av dem minska fågelätandet. Långa blåa band har jag sett hängas i träden i början av september, kanske det minskar fågellivet.

De är lite slösaktiga, fåglarna (precis som vi människor med vår frukt förresten), för de hackar ju ofta bara lite i ett äpple, för att sedan hacka i ett annat. Hos mig hackar de oftast bara på ett ställe i frukten som går att skära bort, men frukterna går inte att lagra förstås.

Konstigt nog hackar de inte i alla sorter, generellt tycker jag att de senmognande frukterna hackas mest i, kanske för att fåglarna då har färre fröer att äta.
Chamomille
Här såg jag en stenknäck eller steglits (minns inte vilken som är vad... en rosa fågel med svart täckning, stor som en hackspätt) som satt i äppelträdet och hackade i ett äpple igår.
gladepetter
Hos oss har det oftast varit skatorna som balanserat på grenarna och pickat i sig frukten. Jag lade ner några frukter på marken och då blev det lite lugnare i våra träd och frukterna fick vara i fred.
KURT
CITAT (Chamomille @ 10-10-2008, 16:07) *
Här såg jag en stenknäck eller steglits (minns inte vilken som är vad... en rosa fågel med svart täckning, stor som en hackspätt) som satt i äppelträdet och hackade i ett äpple igår.

"en rosa fågel med svart täckning, stor som en hackspätt)" - nötskrika kanske.
Lisbeth zon2
CITAT (Cilla @ 10-10-2008, 13:54) *
Konstigt nog hackar de inte i alla sorter, generellt tycker jag att de senmognande frukterna hackas mest i, kanske för att fåglarna då har färre fröer att äta.

De kommer aldrig så långt som till fröer. Ibland delar äpplen och lägger på kallkomposten, men inte äter fåglarna där. Jag skär bort fågeltugget, och gör äppelkaka. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon