Full version: fluora 77 vs 840/865
jonatan
tjena...

har läst igenom en massa trådar här ang belysningen men har inte blivit riktigt klokare ändå...

om jag vill ge växterna bättre ljus i våra fönster vilket rör är bäst då av fluora 77 och 840/865 rören ?

om jag vill dra upp frön och annat smått vilket är då bäst ?

eller ska man blanda olika rör för att få ännu bättre ljus för växterna ?

... och om man ska snacka kelvin hur mycket ligger dom här rören på i kelvin ?

//jonatan
Lady Hamilton
Jag använder samma lysrör till olika saker. Vid fröuppdragning har jag lysrören närmare och vill jag bara ha belysning i min vinterträdgård (övervintrar bl.a. Citrus Oliv m.m.) då har jag armaturerna högre upp så att jag belyser ett större område. Lysrören jag använder mig av sedan flera år och med stor framgång är Kallvita lysrör PHilips TLD 58W/840 och de ger 5200 Lumen Vad det är i Kelvin har jag ingen aning om. Jag har testat Floura också men jag tycker inte att de var bättre.
jonatan
CITAT (Lady Hamilton @ 06-10-2008, 17:20) *
Jag använder samma lysrör till olika saker. Vid fröuppdragning har jag lysrören närmare och vill jag bara ha belysning i min vinterträdgård (övervintrar bl.a. Citrus Oliv m.m.) då har jag armaturerna högre upp så att jag belyser ett större område. Lysrören jag använder mig av sedan flera år och med stor framgång är Kallvita lysrör PHilips TLD 58W/840 och de ger 5200 Lumen Vad det är i Kelvin har jag ingen aning om. Jag har testat Floura också men jag tycker inte att de var bättre.

hej...

ok... då satsar jag oxå på dom rören då... är det TL-D Super 80 du kör med eller ?
om det är det så kan jag tipsa dig om att dom är på 4000 kelvin...

har du rören i en armatur med reflektor eller behövs det inte ? det kanske blir tillräckligt ljust ändå ?

//jonatan
Lady Hamilton
Japp det är Super 80 jag har. I mina armaturer så finns det reflektorer, det ger "mer" ljus neråt Men huvudsaken är att du inte har någon "kåpa" för lysrören för då tappar de ljuseffekt. Då lysrör inte blir varma (max +40°) är det aldrig någon risk att du bränner sönder växterna även om de råkar "nudda" själva rören när de växer
jonatan
CITAT (Lady Hamilton @ 06-10-2008, 19:47) *
Japp det är Super 80 jag har. I mina armaturer så finns det reflektorer, det ger "mer" ljus neråt Men huvudsaken är att du inte har någon "kåpa" för lysrören för då tappar de ljuseffekt. Då lysrör inte blir varma (max +40°) är det aldrig någon risk att du bränner sönder växterna även om de råkar "nudda" själva rören när de växer

oki... då vet du vilken kelvin du har på dina rör nu iaf... flirting.gif

japp, det med kåpan fattar jag...

då ska jag oxå fixa såna rör...

//jonatan
jonatan
fick köpt dom idag... och billiga var dom oxå... fick dom för 15:-/st så jag är helt nöjd... och jäklar vilket ljus dom ger... coolgleam.gif

tack för tipsen hamilton...

//jonatan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon