Full version: Röd Solhatt
Anna Riisager
Hej,

Jag har samlat fröer från mina röda solhattar och tänkte så dem men vet inte när och hur det är lämpligast?
Någon som gjort detta?

MVH
Anna
Anki V
Drar du upp dina frön inne under lysrör eller kör du ”naturmetoden” dvs har sådden ute och det får gro när temperaturen är den rätta?

Jag har bara erfarenhet av solhatt och ”innesådd” och då sådde jag i början på januari och ställde ut sådden för en kylperiod. Jag tog in dom den 20/2 och den första grodde den 26/2.

Jag är osäker på om det egentligen behövs någon kylperiod för just de fröna….men det skadar aldrig i alla fall. Jag läste någonstans att man fick fler frön att gro om de fick lite kyla först.

”Naturmetoden” får någon annan berätta om för den har jag endast klarat några enstaka plantor……Endera torkar de bort, fryser bort eller drunknar..

/Anki
skogstroll
jag är för lat för att så en massa frön inne, men kan se till min glädje att de frösår sig rätt bra själva i rabatten även om det tar ett tag innan det blir blommor smile.gif
agnetazon1
Jag bor i Skåne, och har bara strött ut fröerna på jorden från mina plantor. Det har funkat jättebra. Vill någon ha fröer, kan jag skicka. Har också fröer på den växten vi i Skåne kallar "Trollrudbeckia".
Anna Riisager
Hej igen,

Vad kul att få så så många svar! Jag tror faktiskt jag skall pröva båda delarna dvs dra upp dem i inne och så dem direkt./Anna

Heda
De gror lätt både ute och inne, iaf enligt min erfarenhet. Fick en gång ett tips att variera temperaturen lite mellan 20grader några dagar och sedan 25grader några dagar, för att sedan gå tillbaka till 20 grader. Jag satte dem med undervärme (på luftgenomsläpplig fönsterbräda med element under) en vecka och fick näst intill 100 % groning. Annars brukar det gå bra i rabatten, i alla fall om de får mycket sol.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon