Full version: Kompostkvarn
skogstroll
Jag har kollat runt lite på Odla och på nätet efter en bra kompostkvarn, men undrar om nån har lite aktuella tips? Jag ska inte köra några jättekvistar i den utan kanske max 1-2 cm för att lägga i kompost och få lite att lägga på gångar. Helst vill jag inte ha det för finmalet. Tacksam för tips! smile.gif
Azur
Jag lånade en Stiga Bio Quiet (med krossande valsar istället för knivar) och var väldigt nöjd: tyst och effektiv och tog grenar upp till en 40 mm i diameter utan problem.

Den krossar rätt grovt (bitarna blir väl en 2-3 cm långa, fast spräckta/krossade) och fick av den anledningen rätt dåligt betyg i nåt test, men, som sagt, jag tyckte den var guld. Att den inte har några knivar som blir slöa och behöver slipas är ett plus.
Fågelvägen
Vi har köpt en Stiga Bio Quiet tillsammans med en granne. Vi är nöjda! Den är tyst och effektiv och det som kommer ut är ca 3 cm långa pinnar, rätt dekorativa. Hallonris och vildroskvistar blir inte finfördelade, men det lär man kunna åtgärda genom att ändra inställningen på valsen.
skogstroll
Nu har jag köpt en valskvarn Gardol på Bauhaus för ca 1800. Den tuggar glatt i sig både det ena och det andra. Kände mig för snål att lägga flera tusen på en annan för att det står Black & Decker på (vilka jag har hört inte alltid är det bästa heller). Så det är väl bara att hoppas att den funkar bra! I helgen ska jag köra järnet smile.gif

Har nån tips på vad man kan ha fliset till (det blir rätt grovt eftersom det inte är en knivkvarn) så blir jag jätteglad thanks.gif
Azur
Black & Decker är skräp, det är inte på något vis ett proffs-märke, och ville jag spara pengar skulle jag hellre köpa Julas noname-grejor (Meec och allt vad de kallas).

I alla fall, jag har dels använt mitt flis i komposten (funkar bra, ger struktur), dels för att fylla igen gropar på vägen (funkade inte så bra, makadam är betydligt bättre). Har man häck el dyl borde man kunna använda det på samma sätt som man använder barkmull också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon