|
Loppan 35
07-10-2008, 08:30
Hej. Vi grävde upp ett gammalt äppleträd i vår nya trädgård förra året. Trädet tog för mycket plats och äpplena var oätliga. I helgen köpte vi ett nytt äppleträd  Det blev melonäpple. Någon som känner till detta träd? Vill gärna veta om trädet är svårskött och om äpplena är goda? Vi, eller kanske mest jag, vill ha ytterligare ett äppleträd i vår lilla trädgård. Gärna ett tunnskaligt, gul/grönt, gott äpple. Trädet ska helst inte bli alltför stort.. Är tacksam för tips på något smaskigt äpple
Åsa, mälardalen zon 2
07-10-2008, 09:40
Vi har melon på jobbet och det är OK. Sköts lika som alla andra äppelträd.
Hur stora äppelträden blir beror på vilken grundstam de är ympade på.
Vilken växtzon handlar det om?
Loppan 35
07-10-2008, 09:59
Är novis och kan ingenting om växtzoner  . Bor i Vårgårda kommun i Västergötland..
Jan af Lisö
07-10-2008, 11:56
Jag rekommenderar verkligen att du köper boken 100 älskade äpplen; 150 kr inkl porto låter som nästan gratis, värt varenda öre. Det enda negativa man kan säga om denna bok är att den hyllar dessa 100 äppelsorter, så det känns att varenda man läser om är "världens bästa" och godaste, så valet kan vara svårt. Men boken innehåller tillräckligt med info för att du skall kunna göra ditt val, samt lite allmänt info som du lär ha nytta av som nybörjare. Zonkarta finns med. Lite mer om boken.
Loppan 35
07-10-2008, 12:48
Ok, tack! Jag ska absolut köpa boken för att lära mig lite mer Tänkte ändå höra, speciellt med tanke på att alla äpplen verkar vara lika goda, om någon kan rekommendera en riktigt smaskig sort? En fråga till; känner någon till ifall det anordnas någon äpplemarknad i trakterna kring Västergötland där man kan provsmaka många olika sorter?
Loppan 35
07-10-2008, 13:47
Info om odlingszoner finns här på odla.nu, märkte jag... Jag ser ut att tillhöra zon 4. Mvh Moa
gladepetter
07-10-2008, 14:15
Melonäpple eller citronäpple som de kallas för i Skåne och våra trakter (Västsverige) är syrliga och goda, enligt min mening. Ett äpple som infördes kring 1700 talet från Tyskland. Min vän som har detta ståtliga äppelträd har det på fröstam. Det är ett rejält stort som kraftigt träd. Jag skulle dock köpa "Äpplen i Sverige" skriven av min tidigare lärare Håkan Svensson (tidigare ansvarig för Julita gårds genbank) pris ca 260 kr. Hösten brukar både Botaniska i Göteborg som Brunstorps genbank (Huskvarna) har äppeldagar. Mycket fina dagar och som jag rekommenderar! Du måste hålla utkik på resp hemsida, både Botaniska som Brunstorp har haft äppeldagar. Håkan Svensson besökte Brunstorps genbank i samband med deras äppeldagar. Melon är även Blekinges landskapsäpple!
Jan af Lisö
07-10-2008, 14:44
Zon IV gör dina valmöjligheter mer begränsade, ett äpple som är grön/gul och som jag tyckte om är Oranie, minns inte hur härdig den är, man klarar zon IV gör den nog. Trädet är inte stort heller.
"Äpplen i Sverige : 240 äppelsorter i text och bild" av Håkan Svensson är också en jättebra bok, men det är mer en uppslagsbok snarare än inspirationsbok vid äppelvalet. Jag tycker dessa två böcker kompletterar varandra väl.
Mitt bilbliotek med fem mycket intressanta äppelböcker: - Anton Nilsson "Våra Äppelsorter" (en klassiker, från 800:- på antikvariat) - Torsten Johnsson "Odla Frukt" (lärobok) - Kristina Näslund "100 älskade äpplen" - Håkan Svensson "Äpplen i Sverige : 224 äppelsorter i text och bild" - Leif Blomkvist "Äpplen i Norr"
Loppan 35
07-10-2008, 15:15
Sorten Oranie låter som ett hett tips!  Vet du om man kan få tag på Oranie (för provsmakning) i en vanlig affär? Tack för alla bra boktips. Jag ska faktiskt besöka biblioteket och se om de kan ha någon av titlarna. Sedan köper jag ett par av dem, bra att ha hemma vid behov. Mvh Moa
gladepetter
07-10-2008, 15:16
Jan af Lisö nämner pomologen Anton Nilsson, en gigant inom området. Boken är inte så lätt att få tag på och har du tur så får du punga ut mellan 800-1000 kr för den. Värt varenda krona för den intresserade. Håkans bok är en inspirationskälla med både fina bilder mm. Hittar du sorter som du aboslut vill ha men som är svåra att få i våra handelsträdgårdar så var inte rädd för att kontakta mångfaldens bank, våra genbanker. De kan fixa och ordna de mesta för dig. Gå in på www.karnhuset.com och klicka dig fram på Görel Kristina Näslunds hemsida och kolla vilka frukter våra genbanker har under "pomologi".
Sommartorparn
08-10-2008, 00:44
En sak att fundera över när du väljer sort är. om du vill ha ett sommar-, höst-, eller vinteräpple. Det finns vinteräpplen som man kan förvara ända till mars-april om man har ett passande utrymme. Sedan är det skillnad också om det är ett äpple som är gott att äta eller om det är ett äpple som framför allt är gott i mos, bakverk, etc. Om du tänker dig ett äpple som ska vara gott att äta så är du kanske en person som föredrar söta äpplen, eller så är du en person som gillar syrliga äpplen. Du kanske också vill ha ett äpple som har tunnt eller tjockare skal. När du har gjort dina val på alla dessa punter, så har du fått ner antalet sorter som kan komma i fråga och som passar i din zon. Lycka till! Själv tycker jag det är så roligt att planera för vilka äppelträd jag vill ha, så det blir aldrig av att jag planterar något, för jag vet att jag snart kommer att ändra mig.......
Loppan 35
08-10-2008, 10:24
Jag har nog mina önskemål ganska klara för mig. Eftersom vi har köpt Melonäpple, som är en vintersort, så vill jag att vårt nästa äppleträd ska ge frukt i september. Räknas det som sommaräpple? Jag vill ha ett tunnskaligt äpple, mört, gott att äta och mer sött än syrligt om man säger så. Jag tror att denna beskrivning matchar sorten Oranie?!
Mvh Moa
Jan af Lisö
08-10-2008, 13:17
Oranie ger frukt under andra halvan av september, i alla fall i zon II, vet ej hur det är i zon IV.
Skulle bedöma som gränsfall mellan sommar- och höstäpple.
Ett annat gröngult sommaräpple är Transparente Blache, men då blir trädet större. Tror också att Oranie kan förvaras något längre än rena sommaräpplen.
Ett annat alternativ kan vara att du skaffa dig ett "Ympträd", där du helt enkelt ympar de sorter du vill ha. Trädet blir inte lika vackert (sorter utvecklas olika) och troligen lever inte lika länge heller, men du kan ha flera sorter som kanske ger frukt under en längre tidsperiod.
Ett sådant ympträd har jag, Säfstaholm planterad 2000. Tyckte att Säfstaholmäpplen smakade absolut ingenting (zon II, Säfstaholm lär vara ett äpple för de kalla zonerna) så jag började ympa i det: 2006: Oranie & Transparente Blanche. Blev inspirerad när jag fick en korg med Oranie från grannen 2007: Peasgood Nonsuch 2008: Kim, Galloway, Oberländer (=vinteräpplen)
Har inte bestämt hur många sorter till det blir, men är sugen på bl.a James Grive och några andra spännade sorter, t.ex något päronäpple. Skall försöka undvika handelssorter och flera kräftkänsliga sorter.
Har dessutom ett Amorosaträd vars frukter skall räcka mellan mitten av oktober och 2 månader framåt.
Ympa är kul och inte så svårt, i alla fall så länge man håller sig till äpplen !!!
Loppan 35
08-10-2008, 14:47
Låter spännande att ympa  Har du alla dessa (7) äpplesorter i ett och samma träd?? Är trädet gigantiskt eller blir det bara några äpplen av varje sort?
Sommartorparn
08-10-2008, 15:29
James Grieve och Gravenstein tycker jag är goda. Jag gillar när äpplen har lite syrlighet och är krispiga. Men, verkar tyvärr enligt Ebe-plant som att dom bara går till zon 3. Det gör Melonäpplet tydligen också!  Har ni koll på det? http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htmOm ni vill att trädet ska vara småväxt så köp ett som är ympat på svagväxande grundstam. Här finns en annan sajt som inte har lika mycket info om varje äpple men är överskådlig vad gäller zoner, period, och trädets höjd. Grundstam A2 betyder full storlek, B9 betyder svagväxande: http://www.tradgardshuset.com/frukt/apple.html
Loppan 35
09-10-2008, 09:30
Tack för alla tips och svar! Nej, jag visste inte att Melonäpplet bara kunde odlas i zon 1-3... Vi bor nog i och för sig på gränsen mellan zon 3 och 4. Får väl hålla tummarna att det tar sig och växer ändå Tack Sommartorparn för info om storleksbeteckning vad gäller grundstam
Jan af Lisö
09-10-2008, 09:43
Läste i senaste nummer av Allers Trädgård att zonerna i Sverige "vandrar" norrut med ca en mil per år, så man måste fråga sig hur aktuell den gamla zonkartan är. Sen finns det ju olika mikroklimat i varje zon, från varma och soliga sydsluttningar till skuggiga och kalla norrdito.
Mitt "ympträd" är ca 3 meter högt, ymparna skall bli grenar med tiden, men vissa av dem är inte större än ca 20 cm idag. Har levererat 3 äpplen på ymparna i fjol, inget i år.
*Stintan*
09-10-2008, 12:53
Man kanske bör tänka på att man har äppelsorter som kan befrukta varandra oxå.
Loppan 35
09-10-2008, 13:33
Det räcker kanske att grannen har många olika sorter?
Jag tycker att Melonäpple är ett härligt äpple och träden har charmiga växtsätt också. Har vissa likheter med Åkerö i frukten men trädet är inte lika kräftbenäget. Planterar man i zon 4 kan det gå bra om man har ett vinstilla läge och har satt det högt i marken, på kulle. Jorden bör vara väldränerad också, som för allt man planterar som egentligen vill ha varmare klimat. Blött om rötterna är det svåraste problemet.
Oranie är ett mycket uppskattat äpple också. Jag tycker att frukten är lite överskattad men blommen är bland de finare i äppelvärlden. Hållbarhetstiden på frukten är kort, men lite längre än för Transparente Blanche.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|