Full version: Chiliplantor
melinda
Mina chiliplantor har vuxit till ca 40 cm men deras stjälkar är taniga.Ska de ha något att klättra på? Sedan har jag andra chiliplantor som endast är ca 8 cm som är i en annan kruka. De har varken blommat eller fått frukt,bara vuxit på några månader. Jag fick rådet att ta bort de översta bladen som höll på att växa ut och gjorde så. Nu har det kommit små knoppar längst upp. De är i västerfönster med morgonsol. Vill ha allmäna tips och råd. Sen vill jag även ha alla råd om rosenstänk.Tacksam för svar!!
Åsa, mälardalen zon 2
chili är inga slinger/klätterväxter. Är de taniga och har svårt att hålla sig uppe får de för lite ljus, det naturliga ljuset är för svagt för chili just nu och bara morgonsol lär knappt räcka att hålla plantan vid liv, chili behöver ljus av bra kvalite 14-16 tim/dygn.
melinda
kan man sätta dem i ett sydfönster? vad kan det vara för knoppar den stora chiliplantan kan ha fått??
Piccante
CITAT (melinda @ 07-10-2008, 12:34) *
kan man sätta dem i ett sydfönster? vad kan det vara för knoppar den stora chiliplantan kan ha fått??

Absolut, de vill ha ljus så desto mer desto bättre.
melinda
Jag tänkte även plantera om den för de (4 st) plantorna växter tillsammans med en annan växt och det börjar bli lite trångt.Det var ett experiment att slänga ner några frönn i krukan.trodde aldrig det skulle bli nåt. Men jag måste nog ha nåt som plantorna kan luta sej mot tills stjälkarna blir kraftigare. Hur ser det föresten ut när de börjar få frukt. MVh Melinda
melinda
nu har jag flyttat plantorna till sydfönster och en vit blomma har börjat komma på den största! Ska bli roligt att se om det blir något av det. Första gången är det säkert svårt att lyckas!! smile.gif
KURT
Fast det kan nog snarare vara idé att klippa bort de blommor som ev kommer nu, så att den i stället satsar på tillväxt.
ingrid fuxwall
Nu har jag ju inte sett plantan och lite tokigt är det ju om grenarna är så veka att de behöver stöd - hur ska de då kunna hålla uppe en frukt???

Annars tycker jag inte det är konstigt med blommor nu, har själv chilifrukter året om i ett söderfönster.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 14-10-2008, 10:25) *
Fast det kan nog snarare vara idé att klippa bort de blommor som ev kommer nu, så att den i stället satsar på tillväxt.

fast dom kommer ju knappast få någon större tillväxt nu . ska man klippa av knoppar/blommar är det såfall att göra livet lättare under vintern .
Kee
Min erfarenhet av chili, efter en säsongs odlande är att det finns få växter som ger sådan avkastning på så små plantor som "pepparsläktet". En liten tanig planta med ett tiotal blad, kan med sunkig sensommarsol i ett västfönster producera frukt, frägan är dock om det är så bra.

Jag kan inte annat säga att jag håller med de andra här. Ställ den så ljust du kan, helst med tillskottsbelysning och knipsa av ev blommor (åtminstone efter utblomning om du nu vill njuta av blommans skönhet).

Tålamod och rätt skötsel kommer belöna sig rikligt nästa sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon