maggan i Falun
07-10-2008, 15:05
Jag klippte mitt körsbärsträd (15 år gammalt) i vintras, men nu ser det bara hemskt ut! Massor av luftskott överallt och tomma kala grenar däremellan. Jag har klippt träd många gånger som glad amatör och det har alltid blivit bra. Nu vet jag inte vad som blev fel? Jag klippte ganska mycket den här gången för det var så högt att det inte gick att plocka på. När är det bäst att klippa körsbärsträd, jag trodde det var på vintern (februari tror jag det var). Och hur ska jag få nån ordning på det igen? Jag nästan skäms för grannarna nu, det ser för jäkligt ut!
Maggan i Falun
En prunus (Körsbär, plommon, hägg, persika, lagerhägg...)klipps bäst under JAS. Dessa träd har nämligen gummiflöde och kan vara svåra att klippa annan tid på året, eftersom de då också gärna svarar med vattenskott!
Vattenskotten kommer sig också av att du har klippt bort för mycke! ALL bladmassa som du har kapat, svarar trädet med genom att skaffa sig ny... Vattenskott!
Det du kan göra nu, under de närmaste åren, är att försiktigt börja gallra mellan vattenskotten under JAS-perioden. Men var försiktig och ta inte för mycket åt gången!
maggan i Falun
07-10-2008, 18:07
Tack för svaret! Misstänkte att jag kanske hade klippt för mycket, men den var som sagt så himla hög att jag var tvungen att ta ner rejält den här gången.
Men vad är JASperioden?
Maggan
CITAT (maggan i Falun @ 07-10-2008, 19:07)

Men vad är JASperioden?
Maggan

JAS=
Juli,
Augusti,
September. Då har tillväxten slutat och tillflödet/frånflödet av sav är inte lika stort som övriga tiden på året.
JAS är för övrigt en mycket bra period för att beskära det mesta i,

utom möjligen jämtlandspoppeln då
Sommartorparn
08-10-2008, 00:17
Körsbär ska man helst inte beskära alls! Då förkortar man dess livslängd. Tål man inte att trädet blir stort, så får man välja ett träd som är ympat på svagväxande grundstam.
http://www.algonet.se/~reinisch/gisela.htmDu kan ju pröva de närmaste somrarna att ta bort ungefär en femtedel av vattenskotten per år, så kanske du får trädet i balans........... Eller ta bort o plantera nytt.....
Fågelvägen
09-10-2008, 09:57
Det finns tyvärr fortfarande ingen
Förening För Att Hindra Grymhet Mot Träd. Som skulle dela ut t.ex. Vollbrechts
Beskärningsboken gratis till de glada trädgårdsamatörerna, så de inte behövde bli så ledsna och skamsna när deras träd står där och ropar på hjälp.
Det finns tappra träd som försöker leva vidare och sätta frukt utan topp (för att de blev för höga), med tappar/rockhängare som grenar (för det var jobbigt att såga närmare stammen) och "hamlade" (för det såg så snyggt ut i Skåne).
Jag blir gråtfärdig.

Men det är mitt problem.
CITAT (Fågelvägen @ 09-10-2008, 10:57)

Det finns tyvärr fortfarande ingen
Förening För Att Hindra Grymhet Mot Träd. Som skulle dela ut t.ex. Vollbrechts
Beskärningsboken gratis till de glada trädgårdsamatörerna,
Jag blir gråtfärdig.

Men det är mitt problem.
Ja man ser mycket tråkigheter i folks trädgårdar....
Tyvärr är det inte enbart amatörer som är grymma mot träd. Jag har sett exempel på en arborist (som skryter med massor med diplom och 25 år i branschen) som bl a kapat av övervallade grenkragar (snitten var ca 30 cm i diameter!) av egentligen ingen anledning alls på en 150-årig lindallé. Undrar hur många år han har förkortat livslängden med på de lindarna...
Och undrar hur många andra träd han behandlar likadant hos intet ont anande kunder som tror de anlitar ett proffs!

Edit : stavfel
Fågelvägen
09-10-2008, 21:09
Jodå, här finns också populära arborister som är jätteduktiga i att klänga i träd med motorsågar. Imponerande! "25 år i branschen."

Och dyrt blir det också - då måste det väl vara bra?
Men spåren förskräcker! Hur ska vanliga trädgårdsägare kunna veta vilka som förstår sig på träd, tänker på tidsperspektivet och verkligen bryr sig om hur träden mår?
Det är knappast vattenskott, epicormiska skott, som ditt träd svarat med och orsakerna tills kottbildningen är inte tidpunkten för beskärning utan beskärning av arten över huvud taget. Man kan inte skära i ett körsbär för att omforma elller reducera det utan att grava problem uppstår. Arten reagerar helt annorlunda än t ex äpple och päron.
Vill man ha körsbär för att kunna plocka alla bär är det bättre att sätta körsbärshäck eller kronträd på svagväxande grundstam, eller lära sig konsten att plocka bären i ett kronträd. Har man ett träd satt på Prunus Avium som är det vanligaste, blir trädet stort, rikblommande och med bär till fåglar och i viss mån till människor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.