Hallå där alla växthustomtar.
Första inlägget första dagen ooh spännande....
Jag tänkte bara dela med mig av en idé till ett projekt jag planerar till sommaren, och hoppas naturligtvis på feedback av alla dess slag. Om dette är fel forum så kan väl mod. flytta det till rätt ställe.
Det började i vid midsommarfirandet då vi satt och vid middags bordet o talade om min farbrors o fasters mans årliga tävling om vem som får störst och mest skörd av tomater min farbror brukar jämt förlora denna trots att de odlar samma tomater. Så jag tänkte hjälpa honom att optimera sin skörd lite grann. Har inte en susning om vilken sorts jordblandning eller vilka förberedelser han brukar göra, men jag misstänker väl att det inte är några hysteriskt avancerade grejjer men men... here goes.
Jag börjar med upplägget.
jag hade tänkt att skippa jorden totalt och istället kört med en, ja vad skall man kalla det? semi-hydro kanske, med endast kokos som medium.
Det är krukor som gäller för honom nu så det är det som gäller för mig med.
4x30l krukor
såjord till förvegg eller det kanske går förvegga med kokos?
kokos-fiber för minimalt motstånd för rötterna sammt en bra syreupptagningsförmåga då kokos är luftigt.
ett miniväxthus
För att göra avhärdningen snabbare o smidigare så kör vi med en högwatts lågenergilampa 125-200 watt under förvegg innomhus, dessutom växer den snabbare och mera och blir mer stabil. Kanske inte ens behövs avhädas när de ska in i växthus någon som har åsikter om det?
lecakulor
näring då? Jag tänkte mig villa fraxinus tånggödsel som finns i tre olika varianter. Vet inte vilka N P K värden respektive har. Anledningen till att jag valde det är att halterna cytokininer i det skall vara bra.
Ska även prova att bladmata en planta med kokosvatten som även det innehåller cytokinin, vilket stimmulerar celldelningen. Mer om cytokinin o auxin o andra tillväxthormoner hittar ni på nätet bara att googla.
Mest för att kolla om det blir någon skillnad i tillväxten.
Hmm känns som jag glömt nått....aah ph-reglering.
En ph mätare bör införskaffas och jag kommer nog att ligga lite lågt typ 6.0-6.5 är nog optimalt så lite syror kan behövas.
salpetersyra under vegetations fasen sen går jag över till fosforsyra när blommningen kommit igång.
Nu till det kniviga elektronisk konduktivitet. En EC-mätare eller Lt mätare som det heter på svenska får införskaffas Är det någon som har siffror på optimala EC-värden under en hel tomat säsong? Från sådd till skörd.
Ja vi lugnar oss med det så länge så får ni smälta infon och ge feedback.
Kan ju tillägga att jag aldrig utfört något liknande utan jag bara teoriserar lite.
Så vad tror ni kommer det funka?