ingrid_46
Jag har en orkidé som på latinska (?) heter Nobilae.
Någon som vet vad den svenska översättningen är?

Några stänglar blommar inte och känns "skrumpna" och ser döda ut.
Den är mellan 1 och 2 år gammal.
Ska jag klippa bort hela de döda stänglarna?

Det finns även en stängels som ser helt frisk ut men inte växer något. Stänglar som kommit efteråt har "växt förbi" den . Är det något fel på den stängeln?

Bifogar en bild på blomman. Stänglarna till höger är det som är "skrumpna".

Jag en annan orkidé (den vanligaste sorten) som stängeln klippts bort efter att den dött. Den har stått i ett år efter det utan att det börjat växa upp nån ny stängel. Det finns många blad på den som alla är friska.
Varför kommer det inte nya stänglar?
Sofiia
Det är en Dendrobium Nobile, troligtvis hybrid som du har. Tror inte det finns något svenskt namn för den, inte vad jag hört iallafall. Med stänglar menar du säkert bulber? Det som bladen växer ut från. Har du kollat hur rötterna ser ut? Om rötterna är dåliga så brukar bulberna skrumpna. Nej det är knappast något fel på den bulben som blivit liten. Jag hade nog låtit de gamla bulberna vara kvar. Är rötterna på dem dåliga så skulle jag ta bort de bulberna.

Dom är så olika, endel är blomvilligare än andra. Hur mycket näring ger du den?
Jag har en phalaenopsis som jag köpte för 3 år sen och den har inte blommat om sedan dess medan andra jag har har blommat om många gånger. De har fått precis samma behandling.
DragonLady
Jag har märkt på mina att de är blomvilligare om man låter dem vara ute i skuggan på sommaren.
blomkronan
CITAT (DragonLady @ 08-10-2008, 01:37) *
Jag har märkt på mina att de är blomvilligare om man låter dem vara ute i skuggan på sommaren.

Har du dom ute hela sommaren?? eller bara några dagar? Mina på jobbet ser ut som F..n... men dom lever!
Kanske jag ska säga till chefen att dom behöver komma hem till mig tummenupp.gif whist.gif
Sofiia
CITAT (blomkronan @ 08-10-2008, 01:26) *
Har du dom ute hela sommaren?? eller bara några dagar? Mina på jobbet ser ut som F..n... men dom lever!
Kanske jag ska säga till chefen att dom behöver komma hem till mig tummenupp.gif whist.gif

Dom vill även ha en sval vintervila för att blomma tummenupp.gif
DragonLady
Jag sätter ut mina på balkongen i skuggan i maj och tar in dem nu i oktober och då har de flesta nya blomstänglar.
skogstroll
jag har en som fullkomligt sprutar ut blommor. Den har varit ute hela sommaren och jag tog in den i slutet av september och ställde den i ett norrfönster där den bara blommar och blommar smile.gif

om inte grenarna är stendöda skulle jag inte klippa bort dem, det är inte som på phalaenopsis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon