redivivus
Hej, vet inte om jag ställer frågan i helt fel tråd nu...Men...
Jag har ett gäng frön tagna från en "köpe-frukt" (Passiflora Edulis"?) som jag tänkte slänga ner i jorden nu, tror jag... Vad jag undrar är vilka tips ni "gurus" skulle kunna ge mig för att jag skall kunna ge mina små frön de bästa förutsättningar för att ta sig och gro!? blush.gif

Skall de kylas innan sådd? Eller kanske blötläggas i varmvatten en stund? Plast över krukan? Eller inte...? Är total newbie på det här men jag har fallit som en fura för passifloran med sitt vackra bladverk och sina underbara blommor
Hoppasatt ni inte tycker jag är allt för besvärlig och krävande med mina frågor... blush.gif blink.gif

Mvh/Zaga i Västra Götalands zon5
Alexander-VG-zon3
tvätta fröna noga och så dom i såjord uppblandat med små lecakulor . lägg dom på ytan och sätt sådden fuktig,varmt(runt 25c),ljust dom gror som ogräs .
redivivus
CITAT (flaxss @ 07-10-2008, 19:27) *
tvätta fröna noga och så dom i såjord uppblandat med små lecakulor . lägg dom på ytan och sätt sådden fuktig,varmt(runt 25c),ljust dom gror som ogräs .

Ooops, glömde visst skriva att jag låtit fröna torka i ca 3 veckor.... Har det ngn betydelse? confused.gif
Och de skall alltså läggas på YTAN av jorden och inte I...? Eldar inne nu så det borde inte vara så svårt att hålla runt 25grader rolleyes.gif

Tack, förresten, för snabbt svar! Vill juh så idaaaaaaag =)
Alexander-VG-zon3
dom gror bäst om dom sås direkt efter man tat ur dom ur frukten och tvättat dom , men en 3veckor skadar nog inte . dom gror villigt .

lägg dom på ytan eller strax under det kvittar dom gror bara du håller fuktig,ljust,varmt
redivivus
TackTackTack flaxss smiley_small_hug.gif

Nu ska jag natta lillan och sedan ge mig i kast med såandet! Tack så mkt för tipset tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon