putte_br
Hej jag undrar vad det här är för blomma jag har köpt?
Hur ska man sköta om den?
Eller har ni någon länk till en bra sida med information om
min krukväxt?

M.v.H Patrik
Alexander-VG-zon3
ser ut som en typ av Chamaecyparis kanske ? . är inte helt säker

men den trivs inte inne , utan ska hellre placeras ute i skugga-sol . och vara ute så länge det går och sedan övervintra inne +1c +5c , ev ute åretrunt .

doftar den citron ? såfall är det denna , klara sig ute i zon 1 ( har haft en sådan i zon 1-2 ute ) , och är ingen bra krukväxt .

länk
http://davesgarden.com/guides/pf/go/76495/
Åsa, mälardalen zon 2
Cupressus macrocarpa 'Goldcrest' heter den, doftar lite citron och kallas ofta citroncypress eller rumscypress men enligt SKUD ska det svenska namnet vara montereycypress.
Vanlig i julgrupper, växten är inte härdig normalt sett i sverige men den vill gärna stå lite svalare och ljust ifall man ska spara den en längre tid annars brukar man nog mera ha den som slit och slängväxt.
putte_br
Tack för dom fina svaren jag har fått av er!
Jag ska plantera om den och se fall den vill växa inne i en
kruka!
Ni har båda rätt om att den doftar citron och jag tycker att den var så
fin.

Ska googla lite på namnen jag har fått av er och se vad jag hittar för information.

Tusen tack

///
Patrik
Alexander-VG-zon3
CITAT (putte_br @ 08-10-2008, 16:37) *
Tack för dom fina svaren jag har fått av er!
Jag ska plantera om den och se fall den vill växa inne i en
kruka!
Ni har båda rätt om att den doftar citron och jag tycker att den var så
fin.

Ska googla lite på namnen jag har fått av er och se vad jag hittar för information.

Tusen tack

///
Patrik

den kommer inte trivas inne en längre tid utan bör vara ute så mycket det går och sedan övervintras kallt runt +5c . eller ute i zon 1-2 . är den inne kommer den sluta växa och bli brun och ful .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon