Maggan H
Tänkte tjuvstarta sååret med penséesådd, så man har nåt och springa och glutta på i höstrusket. Lämplig tid för Skåne borde vara runt advent? Ni som sått, hur snabbt går det innan plantan kan planteras ut? Tänkte så en sort som heter Rippling Waters.
Lady Hamilton
Jag brukar så ca 1 Januari för att ha plantor som blir färdiga för utplantering slutet på April/ början på Maj.
Just den sort du nämner har jag ej sått Men jag skulle gissa att gro tiden är ca 8-10 dagar.
Problemet som jag har upplevt är att om jag sår plantorna för tidigt så blir det enormt mycket rötter i krukorna så de drabbas lätt av "rotsnurr" wacko.gif
men samtidigt så gjorde jag ju ett "försök" i år och planterade ut blommande Penseér i kruka till Påsk (de fick genomgå en snabb kurs i "härda ut kyla")...........kring den 20:e Mars var det dax och plantorna klarade sig galant till och börja med -13° var inga problem men när temperaturen gick ned till -20° då fick de problem.........men de dog inte men stannade upp i blomningen. De andra plantorna som ej blev utsatta för "köld chock" hann börja blomma en-två veckor innan de "chockade" plantorna åter började blomma.
Det är ju så att tiden när plantorna börjar blommar varierar en del Plantor från samma sort kan skilja 1-4 veckor från första till sista planta börjar blomma.
Maggan H
Minus 20 i mars?? Usch! Konstigt att de klarar så sträng kyla. fear.gif Tror jag startar nångång runt första advent, så kanske de är klara att omskolas under JULLOVET! crazy.gif 1-4 veckors mellanrum innan blomning är faktiskt ganska mycket, med deras förutsättningar kanske är väldigt olika (minns att det var ganska trångt hos Ladyn förra året...) laugh.gif
Lady Hamilton
Ja nu REKOMMENDERAR jag ju inte att ha Penseér ute i -20° crazy.gif .........men helt klarar de åtminstonde -10° utan större problem. Och du Maggan har kanske aldrig så kallt någongång på hela vintern? Det var mer ett "test" för att kolla om de klarar mycket låga temperaturer utan "special behandling" och det gjorde de tummenupp.gif
Så du kan så dina Penseér i December och plantera ut dem när det är lämpligt kompiskram.gif Skulle det då komma en svår "köldknäpp" så kan du ju kanske ställa in "planteringen" på ett mer skyddat ställe precis då.
Maggan H
Så nedra kallt är det längesen vi hade, de två sista vintrarna har tom dahliarötterna övervintrat ute i rabatten! bravo.gif Jag bar in mina penséer i våras när det var 1-2 grader kallt, bara utifall att.... ninja.gif Vilka sorter ska du så, Ladyn? I fjol hade du en herrans massa, och säkert blir det likadant i år, eller?? crazy.gif
Alba
I fjol sådde jag Penseer för första gången. Jag sådde dem i mitten av februari. Kanske blev det lite väl sent.
Jag ser ju att Ladyn sår 1 januari.......dagen efter nyårsafton fear.gif Gäller att inte vara dariig på handen då. nono.gif

Jag såg framför mig en blomning i mina krukor tidigt innan andra växter skulle planteras.
Nu blev det så att de blommade först i juni då det var dags för andra planteringar.

Jag blev lite besviken att de blommade så sent så jag bestämde mig för att inte så penseer i år.
(men jag har redan kollat in nya fröer av Penseer)

Men vaddå....även den bäste kan ju ändra sig. duh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 20:43) *
....Jag bar in mina penséer i våras när det var 1-2 grader kallt, bara utifall att.... ninja.gif Vilka sorter ska du så, Ladyn? I fjol hade du en herrans massa, och säkert blir det likadant i år, eller?? crazy.gif

CITAT (Alba @ 10-10-2008, 15:49) *
....Jag ser ju att Ladyn sår 1 januari.......dagen efter nyårsafton fear.gif Gäller att inte vara dariig på handen då. nono.gif .....Jag blev lite besviken att de blommade så sent så jag bestämde mig för att inte så penseer i år.....(men jag har redan kollat in nya fröer av Penseer)
Men vaddå....även den bäste kan ju ändra sig. duh.gif

Ja du Maggan angel_not.gif det blir väll som vanligt lite olika sorter eftersom jag "bara" skall testa ALLTING wacko.gif ......men bästa plantorna brukar bli från de frön som jag själv har tagit från mina egna plantor = fader/moder okänd alien.gif = gatukorsning

Jo Alba här ser du en som är STADIG på handen giggle.gif .......jag "festar" nämligen bara 2 ggr/år sleep.gif .....Midsommarafton och Nyårsafton....men då ÄR det FEST också yaay.gif Skulle du mot förmodan d010.gif "glömma" att så 1/1-09 så går det lika bra vilken annan dag som hellst också giggle.gif bara du sår tidigare än i fjol............
therese.kvist
Var köper man fröer då???
Lady Hamilton
De finns "överallt" kolla i någon frökatalog eller på nätet "sök" på ex Pansy eller Penseé
therese.kvist
Denna årstid och i vinter med??
blomkronan
CITAT (therese.kvist @ 10-10-2008, 19:32) *
Denna årstid och i vinter med??

Visst kan du beställa fröer nu.
Jag har beställt en del från www.raravaxter.com och www.plantim.se
Alla fleråriga växter kan du planter när du vill på året och ett åriga kan du börja med i januari-mars olika beroede vilken sort.

Jag kommer inte så 1/1-09 iallafall... giggle.gif då brukar jag ligga i soffan och titta på tv, och dricker coca cola.
rosita
Hur varmt/kallt ska man ha när man sår penséer? Hur varmt/kallt ska de stå när de har grott?

Jag har tänkt hålla 5 grader i mitt övervintringsrum i växthuset i vinter och funderar nu på om det kanske går att ha penséerna där också, eftersom där är extraljuse också. Hur många timmar om dygnet behöver de ljus?
Lady Hamilton
CITAT (rosita @ 11-10-2008, 09:53) *
Hur varmt/kallt ska man ha när man sår penséer? Hur varmt/kallt ska de stå när de har grott?

Jag har tänkt hålla 5 grader i mitt övervintringsrum i växthuset i vinter och funderar nu på om det kanske går att ha penséerna där också, eftersom där är extraljuse också. Hur många timmar om dygnet behöver de ljus?

Penseé fröerna gror när det är tillräckligt varmt så de innebär att jag skulle rekommendera dig att låta plantorna gro innomhus. Om du vill kunna "styra" över när dina plantor skall blomma. Men när det sedan är lämpligt att placera ut dem i ditt övervintringsrum? det är lite knepigar att svara på. Helt klart så skulle Penseér som blivit "plantor" trivas väldigt bra där Men problemet är medans de "växer på sig" g.gif ......hur lång tid det skulle ta?........i +5° så växer de inte, eller mycket långsamt men de klarar sig. Ljuset är som vid alla frösådd gärna 14-16 timmar/dygn

Kolla gärna i mitt Penseé album om du vill
Maggan H
Jag ska ha mina penséesådder där jag brukar ha mina övriga; i 'boden' som jag håller ca 15 grader samt lysrör. 'Kläcker' dem gör jag inne på värmegolvet i badrummet till makens förtret giggle.gif Jag skulle TRO att det blir fler än EN sort..... naughty.gif När man nu ändå ska dra igång.... Har köpt på mig plantjord nu i höst så jag har att ta av innan vår lokala 'jordtillverkare' öppnar 1 april. a0a.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 11-10-2008, 16:38) *
.... Har köpt på mig plantjord nu i höst så jag har att ta av innan vår lokala 'jordtillverkare' öppnar 1 april. a0a.gif .......

tummenupp.gif Mycket bra tips! kompiskram.gif Även jag har "köpt på mig" så-jord och planteringssjord. Men jag förvarar dem på mitt "hemliga" ställe igen ninja.gif =........grannens jordkällare. angel_not.gif
(Och NÄ! grannen upptäckte aldrig mitt "tilltag" i fjol crazy.gif Därför gör jag om det igen )
Anki V
Jag måste helt klart så mer av 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.
[attachment=25692:pensé__Large_.jpg]

De har skänkt så mycket glädje hela våren och försommaren och tuffa var de också…..-17 grader och sedan en halv meter snö ovanpå berörde dom inte ett smack. När snön smälte bort var de lika fina igen.

De blommade från påsk till långt efter midsommar utan att bli ”skräpiga”.

Jag sådde mina i köket i min lägenhet där jag monterat upp lysrör. De får kara sig med ca 18-20 på natten och några grader varmare på dagen och blir jättefina i alla fall.

Att inte ha något uterum/växthus/kylrum är ingen ursäkt för att inte så penseér. naughty.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 19:01) *
Jag måste helt klart så mer av 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.
[attachment=25692:pensé__Large_.jpg]
De har skänkt så mycket glädje hela våren och försommaren och tuffa var de också…..-17 grader och sedan en halv meter snö ovanpå berörde dom inte ett smack. När snön smälte bort var de lika fina igen.

De blommade från påsk till långt efter midsommar utan att bli ”skräpiga”.

Jag sådde mina i köket i min lägenhet där jag monterat upp lysrör. De får kara sig med ca 18-20 på natten och några grader varmare på dagen och blir jättefina i alla fall.

Att inte ha något uterum/växthus/kylrum är ingen ursäkt för att inte så penseér. naughty.gif

/Anki

Åh Anki, vad fina dom va! Jättefina i både färg o form! Kanske skulle man så dom istället,-eller snarare också...... naughty.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 11-10-2008, 19:05) *
Åh Anki, vad fina dom va! Jättefina i både färg o form! Kanske skulle man så dom istället,-eller snarare också...... naughty.gif

Precis min tanke tummenupp.gif , men eller Anki i år kanske du bara behöver så en ½ påse?........... angel_not.gif
Anki V
Tror ni man vågar lita på att grobarheten är lika hög nästa år då? g.gif
I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

Det blev 36 plantor om jag inte missminner mig rotfl.gif

/Anki .
blomkronan
CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 20:49) *
I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

/Anki .

Vilken månad fråsådde du dina???

Ursöt sort, jag klarar inte av att läsa fler trådar... VILL HA!!! sweatingbullets.gif måste skaffa datavirus whist.gif så jag inte kan läsa allt...
Anki V
Jag sådde den 1/1 och då var "såklådan" så stor att jag även sådde fyra olika sorters pellisar. angel_not.gif

Pelargoniorna blev lika lyckade som penseérna.

Ja känner fakriskt redan av lite "klåda" så idag har jag tagit sticklingar av de pelargonior som jag är lite extra rädd om samt sått lite basilika för att motivera att jag drar igång en av lysrörshyllorna (2X18 W) whistling.gif

/Anki
rosita
CITAT (Lady Hamilton @ 11-10-2008, 15:31) *
Penseé fröerna gror när det är tillräckligt varmt så de innebär att jag skulle rekommendera dig att låta plantorna gro innomhus. Om du vill kunna "styra" över när dina plantor skall blomma. Men när det sedan är lämpligt att placera ut dem i ditt övervintringsrum? det är lite knepigar att svara på. Helt klart så skulle Penseér som blivit "plantor" trivas väldigt bra där Men problemet är medans de "växer på sig" g.gif ......hur lång tid det skulle ta?........i +5° så växer de inte, eller mycket långsamt men de klarar sig. Ljuset är som vid alla frösådd gärna 14-16 timmar/dygn

Kolla gärna i mitt Penseé album om du vill

Temperaturen kommer ju upp mer de dagar som solen skiner, kanske även molninga dagar i alla fall över 5 grader. Men det är kanske bättre att hålla 10 grader, för att de ska växa på? Eller vilken temperatur är bäst medan de växer?
Maggan H

/Anki .

HUR kan det komma sig?? coolgleam.gif Det måste ju bli ett antal tvillingar eller tom trillingar för att denna ekvationen ska gå ihop! Det brukar faktiskt bli så här med..... biggrin.gif
Lady Hamilton
Som jag tidigare skrivit kolla gärna i mitt Penseè album tummenupp.gif där har jag skrivit lite tips och råd och även misstag jag har gjort giggle.gif

/Anki .

Ok Anki! 18 kan bli för lite det förstår jag angel_not.gif men beställ 2 påsar då...........jag betalar ½ i så fall 000.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 12-10-2008, 00:51) *
Som jag tidigare skrivit kolla gärna i mitt Penseè album tummenupp.gif där har jag skrivit lite tips och råd och även misstag jag har gjort giggle.gif
Ok Anki! 18 kan bli för lite det förstår jag angel_not.gif men beställ 2 påsar då...........jag betalar ½ i så fall 000.gif

Glöm det! En påse pense´frön kvittas mot en eller två förkultiverade kängurur (kängurar... confused.gif).

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 12-10-2008, 08:38) *
Glöm det! En påse pense´frön kvittas mot en eller två förkultiverade kängurur (kängurar... confused.gif ).

/Anki

kompiskram.gif Ok DEAL! den första är på "tillväxt" [attachment=25735:showpic.jpg] giggle.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 12-10-2008, 16:21) *
kompiskram.gif Ok DEAL! den första är på "tillväxt" [attachment=25735:showpic.jpg] giggle.gif

Det här måste var en ny variant! rotfl.gif Hur vill den ha det, varmt förmodligen som alla andra kängurur?? blink.gif
Hur snabbt växer dom? Bli dom inte jobbiga att ha å göra med med tiden? whist.gif
therese.kvist
Japp nu har jag oxå köpt frön!!! På rara växter, tre påsar penseer blev det!!
Bla den coola frizzle sizzle!!!
Heda
Å jag som trodde att de var bienner.... blush.gif fick en påse som "bonus" från Raraväxter sist...jag ska alltså så dem till jul...eller?? Blommar dom på våren då?? Eller är det olika sorters penséer?? 1åriga och 2åriga???

//Heda
Gillan
Nu har jag efter mycket funderande bestämt mig för att så penseér igen efter många års uppehåll. Det beror endast på grund av att ni alltid har en förmåga att lura in mig i diverse knasigheter ( i alla fall så är det så Dealer kallar det giggle.gif ).

Men det här med såtid gör mig en aning förvillad, 1:e advent eller 1:e januari gör ju en skillnad på en månad. Jag som bor mitt i mellan, ska jag så julafton då kanske confused.gif ............nåja, det löser sig nog........vem har bättre för sig på julafton än att så lite fröer naughty.gif

Denna pensé beställde jag i alla fall http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...#036;22301=8630, tyvärr så fanns inte den krusiga blå som Anki V ? beställt, annars hade jag beställt den också yes.gif

Edit: blev nåt fel så nu får vi se om det fungerar bättre denna gång
Rihane
Förstår att jag gått vilse i tåten men jag har redan sått mina penséer ute tummenupp.gif .
Dom blommade i början på juni när jag gjorde likadant förra hösten.
Det följde iof med mig hem två söta plantor hem i våras. wub.gif

Platsbrist inne gjorde att jag fattade det beslutet även i år. g.gif . Hade vaga planer på att så på menlösabarnsdag men det dimper ner brev med fröer i brevlådan, som jag förmodligen har darrat till på handen och skickat iväg beställning på, som också ska sås och få plats.
Har inte bättre plats i vår än vad jag hade i våras. Ingen idé att lura sig själv. no.gif
Kanske, kanske.....om jag blir tillräckligt inspirerad kan jag tänka mig att driva upp tre plantor max inne. rolleyes.gifangel_not.gif
Är ganska lättinspirerad tongue.gif
Penséer är en klar favorit.
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 20:49) *
....Men det här med såtid gör mig en aning förvillad, 1:e advent eller 1:e januari gör ju en skillnad på en månad. Jag som bor mitt i mellan, ska jag så julafton då kanske confused.gif ............nåja, det löser sig nog........vem har bättre för sig på julafton än att så lite fröer naughty.gif .........

Hur räknar du? g.gif naturligtvis blir det lämpligt att du sår på Lucia giggle.gif skämt å sido Jag är övertygad om att du kan så i början på Januari du med Och vilka underbart vackra Penseér du kommer stt få blush.gif sedan är det en lite speciell känsla när man drivit upp dem själv också Folk kan säga -Men vad fina Penseér du har! Var har du köpt dem? Då kan du svara lite nonchalant -Äsch! Jag slängde ner lite frön i en kruka för att se om det blev nånting angel_not.gif Men innombords är man stolt som en "Tupp" tummenupp.gif För just de krusiga sortena är ju så fina blush.gif
HelenN
Jag har strött ut lite fröer där jag planterade årets Penseer....tar de sig så är de välkomna....annars kommer jag inte lägga ner mer tid på att så Penseer.....finns ju så snygga o billiga till våren:)
Heda
Ska jag alltså så dem till jul???? ÄR dom inte bienner?!?!? På påsen står det HB = Härdig Bienn??? Eller är det olika sorters Penséer?? Snälla förklara...någon??

sos.gif

//Heda
Lady Hamilton
Visst Penseér är ofta bienna men..........Oftast så har vi ett par plantor på våren som vi sedan kastar bort för att göra plats åt sommarblommorna, eftersom de lätt blir rangliga å fula i värmen. Alltså är det en "slit-å-släng-blomma" för många. Men visst kan man spara sina plantor tills nästa år. Låt plantorna var kvar över vintern så kommer de att gro till våren igen. Men bor man långt norr ut så blommar inte Penseérna kanske förren i slutet på Juni och då är det ju liite sent. Ofta vill man ju ha Penseér i Maj eller slutet på April. Naturligtvis blommar det tidigare söder ut i Sverige.
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2008, 22:17) *
Hur räknar du? g.gif naturligtvis blir det lämpligt att du sår på Lucia giggle.gif skämt å sido Jag är övertygad om att du kan så i början på Januari du med Och vilka underbart vackra Penseér du kommer stt få blush.gif sedan är det en lite speciell känsla när man drivit upp dem själv också Folk kan säga -Men vad fina Penseér du har! Var har du köpt dem? Då kan du svara lite nonchalant -Äsch! Jag slängde ner lite frön i en kruka för att se om det blev nånting angel_not.gif Men innombords är man stolt som en "Tupp" tummenupp.gif För just de krusiga sortena är ju så fina blush.gif

Visst är det så. Även om mina penseer kom lite väl sent i år var jag stolt som en tupp. De var kraftiga och fina.....mycket finare än köpes-penseer......så de så.
Jag som inte tänkte så penseer i år. Fy vad ni frestar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon