Gunilla T
Jag har lagt en ca 20 m lång gång av kullersten, till höger ligger trädgården och det är den vänstra sidan om gången som jag behöver hjälp med.

Det är naturmark så jorden är genomvuxen med allsköns rötter från skogen. Ogräset går ju att gräva bort men trädrötterna av björkarna vill jag helst inte skada mer än jag redan gjort.

Har satt in ett rotstopp av plast längs hela vänstra sidan av gången för att försöka hindra trädrötterna att ta sig in i planteringarna - går det så går det!

Vill göra något snyggt iaf av den vänstra slänten, naturen är vacker där men terrängen är minst sagt oländig - full med sten också.

Någon marktäckare har jag funderat på som klarar sig trots rötterna. Inte för många olika växter då jag inte gillar plottriga rabatter eller finns det små barrträd som kan tänkas klara sig där?

Täcka med grus och göra små planteringsgropar för miniväxter? Vilka växter klarar av detta torra parti? Hela slänten får mycket sol..

Stenhögen som syns på bilden är sten som grävts upp när jag gjorde gången.

Skickar några bilder i ett nytt inlägg då jag inte har listat ut hur man gör för att inte texten skall hamna fel när man bifogar bilder.
Gunilla T
[attachment=25459:DSCN06100001.JPG][attachment=25458:DSCN06090001.JPG][attachmen
t=25457:DSCN06080001.JPG][attachment=25456:DSCN06070001.JPG][attachment=25453:DS
CN06040001.JPG][attachment=25454:DSCN06050001.JPG[attachment=25455:DSCN06060001.
JPG]

Här kommer bilderna..
Gunilla T
Det berömda hjärnsläppet...höger eller vänster sida beror ju på från vilket håll man betrakter stigen...men det syns förhoppningvis på bilderna vilken sida som inte är bearbetad.
Betty
Skulle kunna bli ett lummigt woodland! tummenupp.gif Marktäckare och några rhododendron o.s.v.
Thé
Jag tycker att de mosstäckta stenarna är jättefina! Kanske går att spinna vidare på. En liten japansk lönn? Rhododendron tyckte jag också var ett bra förslag, men de kanske inte klarar torkan. Daggkåpa lär väl kunna växa överallt...
Piccante
vilken mysig tomt! jag gillar natursten och sedan är det inramat med vackra träd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gud vad man blir avundsjuk.

Det är precis en sådan tomt jag alltid hade önskat mig.

Elisabeth
EKLO
Så fint det ser ut, redan nu menar jag. Själv tycker jag att rhododendron och liknande växter lätt ser alltför "stadsaktiga" ut på naturtomter (men det är ju jag det) - deras blad och blomfärger bryter av. Själv skulle jag kanske snarare tänka krypande enar med ett så naturligt utseende på barren som möjligt, och kanske funkar vild kaprifol? När kaprifolen inte har ngt att växa på breder de ju ut sig på marken... Eftersom det är så mkt mossa föreställer jag mig att det ändå inte är kruttorrt...
renate
Det där ser ja helt fantastiskt ut,gillar de mossiga stenarna.Det är svårt att säger vad man kan plantera där.Rhododendron kräver en surjordsbädd,
som du kan bygger upp med torvblock.Det finns även många småväxta Rhododendron och azaleor.Om du inte vill ha surjordsväxter varför inte lite vilda då?
Sår en massa Digitalis i olika färger,de sköter sig själv,kungsljus passa in med,några buskar som tål torka(inte ölandstok)Vitsippor på våren är fin.
Fågelvägen
Jättevackert, Gunilla, det du redan har! Och dethär är bara en liten bit av din trädgård... Snygga slingrande gångar och mossiga stenar - mums! Jag minns inte om du har rådjurseländet att ta hänsyn till? Här är några relativt rådjurssäkra förslag:

Liksom renate funderade jag också på lågväxande, småbladiga rhododendron. Det finns ju mängder av dem! Pyttelilla tåliga Rh. 'Wren' t.ex. hör till mina favoriter. Den brer ut sig bara i sidled, massor med blekgula blommor. Högre lite risigt buskformiga Rh. russatum med blåvioletta blommor.
Blåbärsris, vilt alltså, inte det maffiga amerikanska. En grupp av jätterams (Polygonatum) om det finns någon lite skuggigare del av planteringen. Ormbunkar - fast det har du kanske nog av på andra ställen?
Iris av de sorter som gillar sol och torka. (Passar inte ihop med rhododendron-idén.)
Någon enstaka pelar-en, Acer ginnala eller häggmispel kanske, för att ge det hela lite höjd och höstfärg?
Men mest tror jag på ljung för en såpass torr plats - om du gillar ljung? Mattor av både höstljung och vårljung kunde kanske fylla ut utan att det blir för brokigt. Många av samma färg. Jag menar inte dedär rödvioletta som man har i krukor nu på hösten! Det finns ju rosa, vita, grönvita, gula... Jag har ett par på ett riktigt torrt och eländigt ställe, planterade på hösten (=fel tid!) och de blommar otroligt länge och är yviga och vackra också utan blommor.
Gunilla T
Tack sååå jättemycket för alla idéer och uppslag! Jag har suttit många timmar på stenarna och filsoferat - vad kan göras av detta problematiska ställe? Det är söderläge och så björkarna med sina rötter och stora kronor vilket gör det extremt torrt.

Klart jag gillar rhododendron - har faktiskt funderat över en surjordsbädd till men jag vet ju att även om man bygger upp med block så letar sig rötterna från träden in där i alla fall. Plast är väl det enda som hjälper men är inte så förtjust i det.

En krypande kaprifol någonstans - smart idé och krypen som täcker stenkanten vore inte dumt. Och ljung - varför har jag inte tänkt på det? Vet att det finns massor av vackra ljungväxter för både höst och vår och vad jag vet så kräver de minimalt med näring och klarar torka mycket bra.

Ja, naturen här är vacker, kanske ändå vackrare på andra sidan trädgården där barrträden och ormbunkarna dominerar. Köper ändå ormbunkar och planterar - är väldigt förtjust i växterna - "ormbunken rister sina ringlade blad" - då är det skönt att vara betraktare!

Hela trädgården är uppbyggd i samspel med naturen som fått bestämma det mesta. Fullt med stora mosstäckta stenar och många nivåskillnader som gör det hela levande. Det svåra är också terrängen, jag gräver i skogsmiljö och allt skräp tas bort och ersätts med ny jord och växter, inget gräs och alla gångar är stenlagda, mestadels med kullersten. Är ju lite stentokig...

Ni får gärna komma med fler uppslag - skall se om jag har bilder som illustrerar hur det ser ut åt andra hållet.
Betty
Vill bara tipsa dig om forumisten KarinSKARAs hemsida tummenupp.gif
Jag kollade nyss bildspelet där, där kan du få ännu fler idéer. smile.gif
Gunilla T
Tack Betty för tipset!

Den trädgården skulle jag mer än gärna besöka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon