|
Eric_lindberg
08-10-2008, 11:21
Kolla in denna sida. http://fallenfruit.webbland.se/. Det är en ny innovation/uppfinning som tar hand om fallfrukten från t.ex. äppelträd så dem slipper bli förstörda, förstöra gräsmatta. + Du slipper massa jobb! Min sambo går företagarprogrammet på universitet och har med några klasskompisar startat detta företag. Kika gärna in, http://fallenfruit.webbland.se/.
Biggan_
08-10-2008, 11:25
AJABAJA! Inte göra reklam här!
Loppan 35
08-10-2008, 11:32
Jaaa! Väldigt seriös kontaktadress till företaget!!! Lilla Snigeln Önskebrunnen 21 845 31 Drömstaden Sagolandet
Eric_lindberg
08-10-2008, 11:40
Oj! Förlåt. Sidan är fortfarande under uppbyggnad. Därav det lilla missödet.
Alexander-VG-zon3
08-10-2008, 11:49
jag har hellre fallfrukt än den fula saken hägnades i träden . men för barnfamiljen med en villaträdgård som bara har en trädgård för att kunna vara ute och vill slippa problem som detta så funkar det nog , den smälter ju väl in bland studsmattor,pool,leksaker,gungor,sandlådor,trädgårdstomtar och soptunnor med fult överdrag .
CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 12:49)  ....../den smälter ju väl in bland studsmattor,pool,leksaker,gungor,sandlådor,trädgårdstomtar och soptunnor med fult överdrag .  så himla spydigt sagt!
Gunilla T
08-10-2008, 12:14
CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 12:49)  jag har hellre fallfrukt än den fula saken hägnades i träden . men för barnfamiljen med en villaträdgård som bara har en trädgård för att kunna vara ute och vill slippa problem som detta så funkar det nog , den smälter ju väl in bland studsmattor,pool,leksaker,gungor,sandlådor,trädgårdstomtar och soptunnor med fult överdrag . Hahaa flaxss..håller nog med dig, det är ju gräsligt fult!! Inte platsar det i en trädgård men kanske på en gräsplan med några träd på. Dessutom har jag inget emot fallfrukt, fåglarna får mat så länge det finns nå´t att äta..
Det är klart att alla träd skall ha blöja, och gör man den lite större så kan den nog också fånga upp löven.
Alexander-VG-zon3
08-10-2008, 12:49
 ja ibland är jag en Manlig satmara/ragata (eller ofta hur man nu tycker ) . CITAT (KURT @ 08-10-2008, 12:20)  Det är klart att alla träd skall ha blöja, och gör man den lite större så kan den nog också fånga upp löven.
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-10-2008, 13:14
Reklam skall vi väl inte har här eller?
vanjalarsa
08-10-2008, 14:28
Jag tycker inte heller att det ska vara reklam i forumet. Men jag kom att tänka på vad trist jag tycker det är att plocka upp alla dessa äpplen som ramlar ner. Jag har ett stort Meglemer äppelträd. Det är sagolikt vackert särskilt när det blommar förståss. Men vad jag är trött på att kratta ihop alla äpplen från marken och ta till skogen och älgarna. Planterade trädet när barnen var små. Då minns jag vad högtidligt vi tyckte det var när det allra första äpplet kom. Vi delade det på fyra. En bit till oss var. Vi åt andaktligt av detta första egenodlade äpple. Sedan har jag gjort mos, dricka och äppelkakor under årens lopp. NU är mina barn vuxna och har egna boenden sedan länge. Då blir det inte mycket gjort med äpplena tyvärr. Hoppas att älgarna uppskattar dem. Verkar inte vara många andra som är intresserade. LIte fläckar är det på dem förståss. Man föredrar kanske äpplen från chile med perfekt utseende. NU ska jag gå ut och fortsätta att kratta äpplen. Tack för att du orkade läsa.... mvh vanjalarsa
Aqvakul
08-10-2008, 15:43
Jag är nog för mycket estet för att kunna tänka mig att ha "nätstrumpor" på träden, hur praktskt det än må vara.
Ja det måste vara många esteter här. Jag tycker inte alls att den är ful. Nog brukar man väl se så mycket värre saker av alla de slag i trädgårdar. Den här manicken har ju i alla fall en uppgift. Jag tycker den ser ut som något som Bengt Lindström målat eller kanske mer Ulrica Wallien.
Ingrid Zon3
08-10-2008, 19:27
Jaha, nu har man fått sig ett par goda skratt, gillar era kommentarer. Men jag blir lite beklämd när jag läser texten, hoppas de - eller vi skattebetalare - inte pyntar alltför mycket för den här kursen. Citerar från sidan: "Det billigaste alternativet för att få bort fallfrukten från marken är att köpa en kratta och kratta undan frukterna så snart de hamnat på marken. Kostnad för en kratta ligger mellan 100 och 300 kronor. "
Tusan att jag aldrig tänkt på att jag behöver en särskild kratta just för äpplen! I den mån jag inte handplockar fallfrukten så använder jag det jag redan har. Och jag gissar att makapären inte krattar upp grannens boklöv från gräsmattan, elller???
Nog för att jag betraktar trädgårdsskötsel som en materialsport men även jag har gränser! Ni som gjort sidan, kostnad för kratta är inte alternativkostnad i det här sammanhanget, räkna om!! (Sorry ni andra, men jag har jobbat med försäljning och marknadsföring halva min karriär och blir lite engagerad när folk får fel utbildning) Edit: Jösses, och detta var på ett universitet dessutom... suck!
Red Top
08-10-2008, 19:27
CITAT (Biggan_ @ 08-10-2008, 12:25)  AJABAJA! Inte göra reklam här!  Jag vill inte påstå att det är reklam! Några kompisar på företagslinjen som fått i uppgift att hitta på en produkt, försöka marknadsföra den och sedan redovisa vilket resultat man nått. Jag tycker snarare att det var en smart idé att gå in på odla. Ju bättre ide/marknadsföring ju bättre studieresultat. Genom att gå in här, har de nu fått massor med respons, som de kan ta tillvara i den fortsatta utbilningen. Allt här i världen är inte smygreklam och  . Jag gillar dock flaxss inlägg. Härligt ironiskt!=)
vanjalarsa
08-10-2008, 19:43
kontentan av min lilla skrivelse om att kratta äpplen var att det kanske vore skönt med en arbetsbefriande "nätstrumpa..."
mvh vanjalarsa
Jag har inte lyckats ta mig in på webbsidan,så jag kan inte uttala mig om manicken i fråga..och inte har jag något äppelträd heller..Pappa hade säkert uppskattat något som kunde ha hjälpt homon med all fallfrukt. Det som har gjort mig fundersam är det ni säger om att det är reklam.. Då borde vi ju egentligen ine sätta in länkar till fröfirmor, var man kan få tag på insektsmedel etc etc heller, för egentligen är det ju lika mycket reklam det också. Jag tycker faktiskt att det var en bra grej att dom gjorde oss uppmärksamma om att denna tingest existerar. Kanske hade det varit bättre att sätta in den på redskap eller köksträdgård ?? Utan att ha sett den så tror jag faktiskt att jag hade köpt ett par till pappa, för man behöver ju inte ha det/den på hela året, det är väl på sin höjd 2 månader som det skulle vara aktuellt, och det tror jag att man kan stå ut med..om man har en massa träd, och .OM den/det verkligen tar hand om fallfrukterna...
Skillnaden i att länka till olika firmor tex är väl om man själv tjänar på det eller om det är en allmän upplysning. Det är väl skillnad på att skriva "Hej, jag heter OlleKallePetter och jag jobbar på firma Handla-hos-oss och den här veckan kan ni köpa fröer till halva priset." och "Idag var jag inne i affären Handla-hos-oss och såg att dom sålde ut sina fröer för halva priset. Missa inte det om ni har vägarna förbi!" Och första inlägget här är väl mest likt mitt första exempel...
Visst Berith, jag förstår din synpunkt , och ditt första exempel stämmer ju in. ..och om man har bestämt att det inte ska vara reklam i forumet, då ska det naturligtvis inte vara det. Men å andra sidan var Erik tillräckligt ärlig att redan från början tala om för oss ,att i företaget ingick även hans sambo, för det har han ju kunnat låta bli att tala om... och då är frågan, hade det varit ok att beskriva och informera oss om manicken om han hade utelämnat detaljen om sambon ? Riktig reklam brukar ju vara väldigt gåpåig med fyrverkerier etc ( nu överdriver jag nog lite kanske  ) men jag tycker att inlägget är mer ren information om att den finns i marknaden..inlägget är ju väldigt diskret med bara en länk att klicka på, om man nu är intresserad av en äppelupptagare...för om man inte är det, då kickar man ju inte på länken öht. Men, som jag sa förut, det skulle kanske ha varit mer lämpligt att göra inlägget i redskap eller köksväxter, eftersom det är där man kanske skulle leta efter såna saker.. Nu är det ju inte längre aktuellt för mig, men jag hade varit enbart glad om jag hade sett det för 2 år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|