Jag har funderingar på att plantera om hallonbuskarna i en spiralform. Istället för i raka rader alltså. Jag tänker att det blir lite av en "labyrintkänsla" när man går där. Eftersom hallonen inte är så höga (förutom för barn) så tappar man ju dock lite av den känslan eftersom det är fri sikt över. Nu har jag kommit på att man kanske kan ha en vinstock löpande i ögonhöjd över hallonen för att förstärka känslan.
Tror ni att det funkar? Är jag ute och seglar? För- och nackdelar? Förstår ni frågan?
(Jag får hitta någon god sort som funkar i zon III på friland. Tror att jorden är ok, och det är ändå läge att förbättra och anpassa för de plantor jag vill ha.)
RibesRubusVitis
08-10-2008, 21:30
Hallon går säkert bra att plantera i spiral, åtminstone om du väljer en sort som står för sig själv och inte behöver bindas upp. Men om något år finns inte mycket kvar av spiralformen; rotskotten sprider sig åt alla håll.
Vinstockar blir betydligt svårare. Det är VÄLDIGT besvärligt att konstruera en spaljé i spiral. För att kunna bära upp några kilo druvor måste den ha en spänd tråd, eller grova stolpar med mycket korta mellanrum. Och har du samma radavstånd som för hallonen, kommer vinrankorna att skugga varandra nästan hela tiden.
Tack för ditt svar!
Rotskotten tänker jag att man måste ta hand om i alla fall - om man nu inte vill ha ett hallonbuskage - så då kvittar det vilken form det är. Jag tänkte också bygga upp en en liten gräns av murad tegelsten i någon form, som löper med och ramar in hallonspiralen. Vet inte hur rejäl och gedigen denna ska vara. Men det bör ju hindra en del rotskott från hallonen eftersom de är så ytliga.
Just nu är tanken att bygga upp en ställning av armeringsjärn (tycker jag är lite snyggt) som dels stöttar hallonen, och som dels bär upp vinstocken. (Kanske blir en väldigt avancerad konstruktion...)
Det där med skuggan har jag funderat på. Jag kan ju göra gångutrymmet i spiralen så brett att ljuset kan komma ifrån sidorna också. Men det kanske inte räcker för att även hallonen ska få sitt ljus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.