Tullia
Vi har grävt för nytt vatten och avlopp och har nu en stor leråker i en del av trädgården. (En del sten och skrot finns där också...) Vi är inte redo att plantera nytt där riktigt än. Hur ska jag förvalta denna plätt på smartaste minst arbetskrävande sätt innan vi vet vad vi ska göra? Vi behöver nog öka på mullhalten lite för senare behov (vi ska ha en massa olika bär där bl a). Intill finns ett par stora äppelträd, och jag tänkte att man åtminstone kunde räffsa dit äpplen och löv därifrån som kan multna och skydda lite. Ska jag försöka täcka med mer material, eller ska jag göra något annat? Eller tror ni inte att det behöver bli något problem?

KURT
Det är inte bra att ha öppen jord som inte används. Antingen bör man odla något enkelt som skyddar mot ogräs- potatis, bondbönor, blommor eller något annat. Eller så bör man täcka över ytan med presenning eller väv, som stoppar solljuset. I vilket fall som helst så är det alltid bra att tillföra mullämnen t ex i form av löv.
Tullia
Tack för svaret.

Vad är ditt förlag?

Det handlar om upp emot 100 m2, och helst vill jag inte köpa och lägga presenning över ytan. Det är väl inte läge att så något nu? Ska jag satsa på att täcka ordentligt nu över höst och vinter? Hur tjockt lager i så fall? Behöver jag köpa en bal hö eller något? Sedan köpa en massa potatisar och så i vår? Jobba ner alltihop nästa höst då vi kanske vet vad vi vill plantera?

Vad tror ni är bästa lösningen?
Eva i Västerås
Tror din ide är bra, Tullika.
Finns det någon bonde i trakten som fått halmen förstörd denna blöta höst, så är halm utmärkt att täcka med.
Dom brukar vara glada att bli av med sånt elände. Men en rundbal väger torr 250-350 kg. Vad den väger blöt har jag ingen aning om.
Täcker du med ett tjockt mullbildande lager istället för presenning, så förbättrar du jorden ordentligt samtidigt som du får samma hindrande effekt på ogräs.
Skräp och skrot kan man ju ta bort först, förstås.
Potatis är bra nästa sommar.
Den gillar inte riktigt det färska växtmaterialet. Vill gärna bli skorvig i skalet då. Men den blir nog god, och den går ju skala. Och det är så bra för marken med den bearbetning ett potatisland får. Sättlök är också bra och lätt att fylla upp ytor med.
Halmtäcket från vintern rakar man bara lite åt sidan och lägger tillbaka när man planterat.
Att så i detta aktivt multnande material är sämre. Djuren gör inte skillnad på halm och frön. Så det är bara rädisor som hinner gro. Då kan man raka täcket åt sidan och lägga i lite sand i såraden.
Tullia
Tack för svar!

Jag får fundera vidare på detta och se vad det blir.

Är det fler som har tankar blir jag glad!
Solstorm
Förbered för täckodling! Det är suveränt! Täck med halm som Eva i Västerås säger. Det gör inget om den är möglig, eller ibland kan man få tag i dåligt hö som är skadat eller har dåligt näringsvärde. På med löv och gräsklipp och allt vad du kan komma över. Täckodling brukar inte vara så bra första året men nu har det ju möjligt att ligga till sig och bli suveränt. Ju tjockare täcke desto bättre. Det blir betydligt mindre ogräs och det som kommer blir så lätt att dra eftersom täcket är så luckert.
Tullia
Jo, jag har förstått att täckodling har många fördelar. Från och med när jag gör i ordning området nästa höst kommer jag att köra lite täckodling "light" där. Det är tänkt att bli bli en liten "bärlund". (Min man retar mig för att vi nu - tydligen - ska ha en "bärlund" i ena delen av vår trädgård. Han tycker tydligen att det låter lite komiskt...) Jag vill inte ha en renodlad täckodling där, tycker inte att det passar med stilen jag vill ha i trädgården, eller mina intressen. Jag kommer främst att lägga "tillbaka" det som rensas, och då på marken under vinbärsbuskar och hallon. Eventuellt göra lite justeringar och fylla på med lite annat också.

Gäller att hitta en bonde då. Och släp. Och bärhjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon