olublanseflor
Jag har ganska många Klockmalvor och de står ute. Jag brukar klippa ner dem en bra bit och ta in dem i garaget, där de har fått sparsamt med ljus. Detta har gått bra tidigare, men jag undrar hur mycket ljus måste de ha?
Eller kan de stå ganska mörkt? Temperaturen är sval.
Jag har också många stora Nerium i olika färger, enkla o dubbla. Dessa brukar också stå i garaget i ganska dåligt ljus. Men i år finns inte plats till allt, och jag undrar också, om Nerium måste stå direkt under lampa?

Monica i Båstad

www.monicaliljaingelmark.se
Alexander-VG-zon3
är tempen mellan +1c +10c så behöver nerium inget ljuse . samma gäller för klockmalva .

är det över +10c +12c så är det bra om dom får extra belysning .

olublanseflor
Eftersom Nerium ju växer nere i Medelhavsländerna, så trodde jag att de absolut behövde ljus under vintrn.
Men då kommer de väl att tappa alla bladen om de står mörkt? Grönskar de sedan till våren igen?
Det vore ju mycket bra för mig om jag kunde ha dem svalt och ganska mörkt.

Monica i Båstad
Alexander-VG-zon3
CITAT (olublanseflor @ 08-10-2008, 16:33) *
Eftersom Nerium ju växer nere i Medelhavsländerna, så trodde jag att de absolut behövde ljus under vintrn.
Men då kommer de väl att tappa alla bladen om de står mörkt? Grönskar de sedan till våren igen?
Det vore ju mycket bra för mig om jag kunde ha dem svalt och ganska mörkt.

Monica i Båstad

fast även om det är ljust där nere så är där kallt så vilar dom och använder inte ljuset . sedan beror det på var man är i området om man är i norra eller södra . utmed kusterna är det frostfritt och rätt så varmt på dagen och växterna är igång åretrunt nästan . mellersta och norra kan få frost ner till -1c -12c och svala dagar på runt +15c +5c då vilar växterna och använder inte ljuset så mycket .

den magiska gränsen går vid +10c är det över måste dom stå ljust är det under kan dom stå helt i mörker .

mina övervintrar jag i en mörk källare som håller mellan +5c +10c +15c under vintern , har dom ute tills den första rejäla frosten kommer ( skyddar dom vid frost,eller tar in dom tillfället på natten ) och tar ut dom på dagarna , sedan är dom inne i källaren när det blir för kallt . då brukar dom vara ute okt-dec och vara inne dygnet runt i jan-mars . mina brukar inte tappa många blad och även om alla bladen skulle tappas så kommer det garanterat nya till våren-sommaren . håll den lätt fuktig på vintern runt bladen och låt den torka ut i jorden sedan vattna den . den vill inte torka ut helt på vintern en längre tid .
olublanseflor
Stort tack för snabbt svar! Då skall jag försöka mig på att följa dessa råden, och förhoppningsvis kan de stå ute ganska länge till.

Monica i Båstad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon