Full version: Liljebaggar
Pia L
Jag har idag jagat liljebaggar 8:e oktober!!!! Är det verkligen normalt??
I normala fall så har jag bara sett dom en kort period på försommaren, men NU!! Ska man behöva klämma dom fram till snön kommit eller?
Vi har definitivt inte haft en varm sensommar här, tvärtom, och nu är det kallt som .......bara den.
Lägger dom ägg i marken under liljorna eller kan jag låta dom vara tills dom fryser ihjäl?
Red Top
Håller med om att det är ovanligt att se dem så här sent.
Ja, de lägger ägg i marken. De har nog redan gjort det. Du behöver inte hålla på att klämma ihjäl dem.

Jag fick lära mig en sak förra året och det funkade jättebra. Tidigt på våren när eventuell snö precis har försvunnit, ska man strö ut myrr på jorden där man har liljorna. Då har larverna inte så stora chanser att klara sig när de kommer uppkrypande.
Om du bor i närheten av andra som har liljor kommer du ju ändå att få liljebaggar så småningom på våren, men just de som finns vid dina egna liljor slipper du=)
Pia L
Tack för tipset, jag vill nog klämma dom jäklarna ändå, det är liljan som fortfarande står helgrön som lockar dom och jag tycker att det ser så sorgligt ut med dom sönderätna bladen.
Blomtokan
Hej !
Jag fick ett tips av en kompis mamma att man ska blanda tabasco och vatten och spreja på liljorna och runt om på jorden. Det fungerade hos mig hela våren sommaren. Men man ska tänka på om det har regnat man ska spreja på nytt.
Häls/Judith
Pia L
Tack för tipset, det ska jag komma ihåg till våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon