Full version: Royal Gala
Vicious Delicious
Hej, jag har ett litet äppelträd på ca:15cm av sorten Royal Gala som drog upp av en kärna. Nu undrar jag om denna sorten kan stå utomhus över vintern?, (Zon 1) eller måste jag låta den stå inomhus? Jag undrar också om mitt träd kommer att ge frukt så småningom? Tacksam för svar. smile.gif
Huggorm
Frukt kommer den säkert att kunna ge, men inte nödvändigtvis likadana äpplen som den själv kom ifrån
gladepetter
Som Huggormen skriver...det kan bli precis vad som helst. Med stor sannolikhet så blir frukten inte så god som du tror. Kan vara kul att testa men köp en säker planta så vet du vad du får.
Anders Roslagen
Ja, jag tror att du kan ha den ute. Varje frö har lite olika egenskaper så även när jag har en egen frösådd av Royal Gala som klarar sig utmärkt ute så är det inte säkert att en annan fröplanta gör det. Mitt träd har stått ute i fem år, (ingen frukt än), och har aldrig frusit ens i senväxande grentoppar. Lycka till!
Cilla
Nu är bästa tiden för att skapa sin alldeles egen äppelsort! Det är ju nu vi vräker i oss äpplen. Varje kärna är fröet till en helt unik ny äppelindivid som kan ha de mest fantastiska egenskaper... SLÄNG ALLA ÄPPELSKROTTAR I MARKERNA och aldrig i papperskorgar! ;-)

Sitter du på tåget och har bara äppekskrotten kvar? Släng den utanför rälsen i en skogsdunge... På bussen? Släng skrotten i närmaste gräsplätt och chansa på att fåglar tar kärnorna till ett bra planteringsställe... Det finns en mängd trista och tomma områden i våra tätorter liksom i landsbygd som behöver berikas av blommande, sirliga och kopparstamsfärgade unga äppelträd som frösådder ofta blir. Och det finns plats i våra skogar för fler små slingriga vackra äppelträd som ger skönhet och mat till skogens djur.

Det är sant att många frösådda äppelsorter som växer upp inte håller samma fruktmått som de sorter som redan tagits fram eller uppstått spontant och sedan börjat försäljas. Men det finns också för mycket pessimism kring att skapa egna sorter via kärna. Tänk att
alla nya äppelsorter brukar bli höguppskattade av fåglar och insekter,
en på tio blir goda i mångas äppelmoser,
lika många blir fantastiska pollinerare till fler äppelsorter än vad våra kända sorter är,
en på hundra kommer att bli ett så friskt och frodigt äppelträd att man baxnar när man går förbi dem,
en på tusen kommer att bli så goda att många pomologer vill ha en ympkvist,
en på sextusen kommer att bli så bra att kommersiella handeln börjar titta på den (om de får ett exemplar)...
Hur många gånger har man i lotterier samma stora chans till storvinster?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon