Full version: seg dator
gammelnalle
Fick rådet att gå in och kolla vad jag har i Start-menyn
men där finns bara en mapp: Program
i den mappen finns bara:
Autostart
C-cleaner
DC++
Duncans Amp tools
Image viewer
Tillbehör

Är jag på fel ställe och tittar ... jag har även kollat i dolda mappar.....

datadummie
DragonLady
Gå in i kontrollpanelen o välj " ordna om objekt på hårddisken så att program körs snabbare"
Där väljer du att Defragmentera C: enheten.
Då kan det bli lite bättre.
Sedan finns det ju andra saker man kan göra också förstås.
pejori
I autostart skall du ha så lite som möjligt, men glömm inte att tömma "temporary intenet files."
görs också i verktyg längst upp på sidan...
Internetalternativ... och allmänt rensa webhistorik
*Stintan*
Det verkar skumt. Vad har du för operativsystem?
Platinum
Och du har kört antivirusprogram, spywareprogram eller liknande så det inte är nått sånt som spökar?

Sen bör du ju kunna se i DC:n om det går trafik där kanske?
MariaS
CITAT (gammelnalle @ 08-10-2008, 21:48) *
Fick rådet att gå in och kolla vad jag har i Start-menyn
men där finns bara en mapp: Program
i den mappen finns bara:
Autostart
C-cleaner
DC++
Duncans Amp tools
Image viewer
Tillbehör
Är jag på fel ställe och tittar ... jag har även kollat i dolda mappar.....
datadummie

Hej Nalle. smiley_small_hug.gif Kul att se dig igen. kompiskram.gif

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt dataproblem denna gången. men lycka till i alla fall.
Tobb
Eftersom du har CCleaner antar jag att du använder den ibland och själv har jag alla ibockade under Internet Explorer, under windows explorer har jag "autokompetering..." och "Andra Explorer-MRUs" ibockade. Och under system har jag "Temporära filer" och "minnesdumpningsfiler" ibockade.

Minnesdumpningsfilen kanske än onödigt att rensa dock?
Sedan använder jag Avast! som antivirus, gratis för privatpersoner biggrin.gif

Men vad du har i startmenyn borde ju inte påverka så mycket hur datorn uppträder...? Möjligen om du har många program som ligger i autostarten som startas i "onödan". Eller om personen syftar på mycket på startmenyn, lite utrymme på hårddisken?
Så vi testar denna tes genom att "den här datorn" och sedan högerklicka på hårddisken som heter C: och sedan på egenskaper. där står det sedan hur mycket ledigt utrymme det finns på hårddisken och berätta.

Ps. man behöver inte berätta om man har D C + + wink.gif
Platinum
Du kan ju titta i autostart vilka program som ligger där.

Start>Kör>msconfig>OK>Fliken autostart
Alba
Jag har en gång ställt samma fråga på ett datorforum och fick till svar:

Seg uppstart beror ofta på att man har för många program som autostartar när du sätter igång datorn.

Många av de programmen kan man ju starta manuellt om man inte använder dem så ofta.
Tobb
Men det behöver ju inte bara var det felet, att det ligger mycket i autostart/startup, utan det kan ju vara att man inte installerat om på ett bra tag...
Netha
Min dator görs om (format C) ungefär vartannat år.
Däremellan kan den bli lite seg ibland och då får jag hjälp att plocka bort
program från Autostart som bevisligen segar en hel del.
*Stintan*
Tja fast så finns det människor som aldrig kör diskrensning eller defragmenterar och då får man också en seg dator.
Netha
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2008, 22:48) *
Tja fast så finns det människor som aldrig kör diskrensning eller defragmenterar och då får man också en seg dator.

Defragmentering bör man väl köra ganska ofta ... ca en gång/mån ...
eller?
*Stintan*
Ja kanske, jag kör nog varannan månad kanske, det beror lite på vad jag pysslat med i datorn. Diskrensning däremot kör jag oftare eftersom det kommer in så mycket onödigt om man surfar mycket. Men alltid en diskrensning före defragmentering.

Svårt att ge råd när man inte vet om det är en ny eller gammal dator och vilket operativsystem och prestanda den har.
gammelnalle
Tack för alla trevliga svar.
som vanligt är jag segare än min dator... yahoo.gif g.gif

Operativsystem: XP

Hur kollar man om "Sen bör du ju kunna se i DC:n om det går trafik där kanske?" (Platinum)

Varför "s. man behöver inte berätta om man har D C + +" (Tobb) Jag vet faktiskt inte riktigt vad den gör... Ta bort den??

Anledningen till att jag TROR att det är Autostart är att det tar en halv evighet innan jag kan använda Words , Excel och Internet (om en evighet är 20minuter kanske ni kan räkna själva??)

Telias Antivirus VERKAR funka hyfsat....

Och som jag nänmt långt tillbaka i forumets historia så kan mina MSN kompisar SE och hälsa på mej UTAN att jag loggat in. När jag loggar in säger datorn att Jag loggas ut från ???? messenger.net eller nåt sånt... och SEN kommer min "sida" upp...

Jag brukar köra diskrensning rätt ofta och defragmentering gjordes rätt nyligen.. dock icke varje månad.

Ha nu en riktigt skön helg

själv skall jag ut och spela ikväll... alltid kul... så jag hinner nog inte rota i datorn förrän på söndag..

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon