Full version: Ännu en mild vinter?
Zidane
Vänner av kinesisk-japanskt präglade trädgårdar, förena er.

Med tunn skinnjacka och jeans , fikonträd och Chusanpalm på friland i trädgården hoppas jag på ännu en mild vinter.

Låt oss gemensamt bedja, oavsett religiös tilllhörighet eller eventuell different ideologisk fallenhet , må de högre makterna ge oss en mild , skön vinter.

Biggan_
CITAT (Zidane @ 08-10-2008, 23:12) *
Vänner av kinesisk-japanskt präglade trädgårdar, förena er.

Med tunn skinnjacka och jeans , fikonträd och Chusanpalm på friland i trädgården hoppas jag på ännu en mild vinter.

Låt oss gemensamt bedja, oavsett religiös tilllhörighet eller eventuell different ideologisk fallenhet , må de högre makterna ge oss en mild , skön vinter.

Amen! yes.gif
Välkommen hit Zidane!
Jag har ingen kinesisk-japansk trädgård men vill ändå ha en mild vinter!
Alexander-VG-zon3
även om det blir -20c i zon 2-3 så är det en mild vinter . hos mig blir det sällan under -20c -25c .

men alla mina 7fikon sorter klarar sig fint . hoppas också på en mild men snörik vinter så mina medelhavsväxter klarar sig .
Zidane
Tack.

Mitt första inlägg, alltid något.

Vår lilla trädgård är inte någon xenophobisk Fjärran Östern bastion men jag försöker att ge den en kinesisk-japansk prägel med 60-70 procent av växterna som härrör från de länderna.

Huggorm
CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 23:24) *
hoppas också på en mild men snörik vinter så mina medelhavsväxter klarar sig .

Precis, inte för kallt, men gärna lite snö, jag har nästan glömt bort hur det är när det har snöat rejält. Det två senaste vintrarna har det ju mest regnat. Som en enda lång höst från september till april
KURT
Milda vintrar orsakar stora problem. Förutom att vi får mera sjukdomar så blir det också sämre fruktsättning för många bärbuskar och fruktträd. Bristen på svarta vinbär i år berodde t ex till stor del på att de lurades att börja växa alltför tidigt, och sedan frös blommorna bort.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 09-10-2008, 04:59) *
Precis, inte för kallt, men gärna lite snö, jag har nästan glömt bort hur det är när det har snöat rejält. Det två senaste vintrarna har det ju mest regnat. Som en enda lång höst från september till april

det vaaaaaaaaaaar länge sen det snöade rejält nere i trädgården så rejält att det verkligen varade länge och fick ett bra djup . när det väl snöar så blir blir det mest i driver . 50cm längre bort och barmark någon annanstans . sedan om ett par dagar/1vecka så börjar det regna .

jag har faktiskt inget emot att det lägger sig 1m snö och inte så himla kallt runt -5c -10c . och att det sedan smälter bort i tid och blir vår . hade det bara varit ca 1m snö så hade alla mina medelhavsväxter klarat sig MYCKET bättre . vintern 06-05 hade vi mer snö än vi brukar och då klarade sig både Dvärgpalm,Äkta Dadelplam på friland utan skydd .
Zidane
Ja, jag bor i Hisings Backa ( GBG ) och vi har de senaste åren haft mycket regn och ett antal plusgrader under den egentliga vintervilan.

Jag lät plantera både en liten Chusanpalm och ett litet fikonträd i vår lilla trädgård förra hösten och de såg ut att trivas under den ljumma vinterleken.

Jag förstår att vissa bär- och fruktträd kanske inte trivs i "monsunförhållanden" men jag tänker framförallt på de växter som florerar i vår lilla trädgård, de är ofta något känsliga för stark kyla.

Det finns t.ex. Chusanp. , Bornholmsfikonträd , Japansk lönn, någon-fin-liten-japansk-buske , någon bambu, ett litet olivträd, blåregn och ett komplement med en vildrosbuske , schersminer och annat tutti-frutti.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 10:25) *
Ja, jag bor i Hisings Backa ( GBG ) och vi har de senaste åren haft mycket regn och ett antal plusgrader under den egentliga vintervilan.

Jag lät plantera både en liten Chusanpalm och ett litet fikonträd i vår lilla trädgård
förra hösten och de såg ut att trivas under den ljumma vinterleken.

Jag förstår att vissa bär- och fruktträd kanske inte trivs i "monsunförhållanden" men jag tänker framförallt på de växter som florerar i vår lilla trädgård, de är ofta något känsliga för stark kyla.

Det finns t.ex. Chusanp. , Bornholmsfikonträd , Japansk lönn, någon-fin-liten-japansk-buske , någon bambu, ett litet olivträd, blåregn och ett komplement med en vildrosbuske , schersminer och annat tutti-frutti.

det var en salig blandning av olika trädgårdstyper ! , blir vintern lika mild som förra året kommer alla dina växter klara sig . palmen är ju ibland känslig mot fukt då den ruttnar lätt i plamhjärtat . och fikon finns där ju många i skåne/väst-öst kusten som klarar sig bra . Oliven bör du skydda om det går under -10c -12c .

det bästa får känsliga växter hade ju varit torrvinter,stabilvinter,snörikvinter,mildvinter,lång och varm sommar/höst .

Zidane
Bor du själv i GBG eller i närheten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 10:51) *
Bor du själv i GBG eller i närheten?

Trädgården ligger nere i skåne zon 1-2( har döpt den till Klimatträdgården ) , jag själv bor i Marks kommun zon 3 och där odlar jag på en balkong/gräsplätt .
Alba
Om jag får önska blir det en "riktig" vinter med mycket snö och röd kall näsa.
Tänk en stjärnklar kväll med norrsken och knirrandet under skorna.......och sen komma in i värmen och tända en brasa.

Tänk så bra alla växter klarar sig under det vita bomullstäcket.

På senare år har vi inte haft vintrar värt namnet. Men hoppas kan man ju göra.
skogstroll
Jag måste nog säga att jag gillar milda vintrar. Synd att det blir så muggigt med alla döda slabbiga växtdelar till slut. Finns väl massa växter som gärna vill ha en vintervila oxå med ett skyddande täcke. Några rejäla snöfall får det gärna bli med brasmys, bara inte så mycket så bussarna vägrar köra giggle.gif
Österläge
Näää, jag vill ha enriktig vinter! Inte jättekallt men gärna ca -5 o snö!! Snö som ligger o inte bara slask, som det brukar vara här i götet... Det värsta jag vet är när det fryser o töar om vartannat, så det blir bara slask som fryser o så blir det isgata... Brr!
renate
Även jag vill ha vinter,inte för kallt men -5° och snö är helt ok.Det lyser upp och skyddar växterna.Förra vinter var tråkigt aoch de evinnerliga regnandet gynner inte växterna.Har man exotiska växter ute får man väl skyddar de eller tar in.
När det är -20° kallar jag det inte för en mild vinter.Fast det brukar inte vara så länge tack och lov.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 09-10-2008, 21:54) *
Även jag vill ha vinter,inte för kallt men -5° och snö är helt ok.Det lyser upp och skyddar växterna.Förra vinter var tråkigt aoch de evinnerliga regnandet gynner inte växterna.Har man exotiska växter ute får man väl skyddar de eller tar in.
När det är -20° kallar jag det inte för en mild vinter.Fast det brukar inte vara så länge tack och lov.

tittar man längre bak i tiden , så är -20c väldigt milt om man bor i zon2-4 .

rekord lägsta för skåne ( zon 1 ) ligger på -34c !!! 1942 det är kallt .
skulle tro att vintern åtminstone dom senaste 15-10åren har blivit varmare än normalt . dom senaste har varit extremt varma .

i trädgården ligger normal temp under vintern mellan -15c -20c(skåne zon 1-2) men det har också vintern 04 blivit -24c vilket var väldigt kallt för området . men har inträffat flera milda vintrar på enbart -10c , även då jag inte varit född , så denna vintern som varit är ju inte första gången för området där jag har min trädgård .

i Västergötland ligger lägsta på -37.0° Lanna 9 februari 1966

och i Halland -34.0° Kinnared 20 februari 1940

En riktig vinter skulle jag snarare kalla att det blev minst -25c och 1m djup snö minst i zon 2 . i sådan temp skulle halva min trädgård dö i utan skydd ( då skydd som snö eller väv )
Anders Roslagen
Ja tack, gärna en mild vinter till. När jag vill ha snö, vilket kan vara härligt, semestrar jag i Norrland!

Bornholmsfikonet fick frukt två gånger i år, men sista omgången hinner väl inte mogna. -15 grader blir det nästan varje vinter, men inte förra, därav fikonen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 20:26) *
Ja tack, gärna en mild vinter till. När jag vill ha snö, vilket kan vara härligt, semestrar jag i Norrland!

Bornholmsfikonet fick frukt två gånger i år, men sista omgången hinner väl inte mogna. -15 grader blir det nästan varje vinter, men inte förra, därav fikonen!

vill du inte ha snö för växterna skull då ?
Anders Roslagen
CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 22:39) *
vill du inte ha snö för växterna skull då ?

Nä, inte om det är en mild viner. Om det är snö utrålas solvärmen. Om det är snö blir våren sen. Det är stor skillnad på solvämen i mars om det är ett snötäckt landskap eller om det är barmark.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 21:57) *
Nä, inte om det är en mild viner. Om det är snö utrålas solvärmen. Om det är snö blir våren sen. Det är stor skillnad på solvämen i mars om det är ett snötäckt landskap eller om det är barmark.

jag har förlorat fler växter denna vinter och fler har blivit skadade denna vinter(-10c) än vintar som varit kallare och snörikare( -18c -15c ) .

plus även om det ligger snö i mars så är det ingen tillväxt på buskar,träd som fikon som inte får blad förens i maj-juni . så det kan lika gärna bli snösmältning i mars än ingen snö alls under vintern . snön tycker jag inte försenar våren nämnvärt . våren i skåne kommer normal sett i feb-mars och kalla år i början av april . det är klart skillnad vart man bor men då det oftast är frost även under våren så har det inte blivit någon stor tillväxt . blir det för tidig vår och ingen snö så skadas växterna av sen frost .

är det milt så svänger det mer vilket skadar växter främst buskar,träd om där inte finns snö . plus måste man skydda mot regn . snön skyddar mot att det växlar .

snön gör att det blir mildare tjäle vilket är bra .

jag är för mild vinter och mycket snö då jag vet hur stor inverkan snö har på växterna och att det skyddar bra .

snö skyddar flera grader .
Christer i Falköping
Bättre vinter för växterna än den som var har jag aldrig haft här. Inget dog och mer frukt och bär än vi fått här i min del av skaraborg är ovanligt. Så jag vill ha en lika härligt mild vinter igen biggrin.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
en kund jag hade , hade nästan alla hennes perenner dött denna vinter .

vad som dött för mig denna vinter är
många rosor frös ner
en del palmer dog och ruttnade
mitt ficus carica lila frös ner helt med att bara frysa ner till snö nivå .
plus en del frostsprickor
m.f

som innan klarat sig mycket bättre med snö utan annat skydd . ändå då det varit kallt .
Zidane
Det var intressant att läsa om hur alla tolkar och upplever vintrar, ja ja , milda eller barska till karaktären så hoppas jag iaf att alla får en trevlig vinter!

Mikroklimatet skiljer sig verkligen åt inom zonerna, när det gäller höst och vintrar och temperaturskillnader inom zoner så har jag nyligen noterat intressanta fakta:

Jag bor i Hisings Backa ( en stadsdel på ön Hisingen ) och några dagar i veckan spenderar jag tid i Sävedalen , en annan stadsdel som är belägen i GBG men i en liten dal och med mindre bebyggelse och annat krims-krams.

I dag skiljde det ca 2 grader ( 14-15 grader hos mig och ca 12 i Sävedalen ) vid 15.00.

Jag bor också i en dal ( Backadalen med Göta Älv på ca 1 kilometers avstånd ) men jag misstänker att havets närhet samt "Urban Heat"-faktorn är det som gör att det blir en såpass skillnad i samma kommun.

Min iaktagelse är inte på något sätt vetenskaplig men bör dock inte helt förkastas.
Alexander-VG-zon3
om man ser till växternas överlevnad under vintern ( exotiska,mindre härdiga växter ) så är mycket snö och en mild,kort och stabil vinter det bästa .

är det barmark och regnar hela tiden och frysa om vartannat och blir -10c -15c -20c då känner växterna verkligen av all temperatur dom utsätts för plus att det växlar . och regnet är inget växterna vill ha så det är högre risk att en del växter ruttnar . tänk dom som har lerjord !! det blir ju som en bassäng

har dom ett skyddande snö täcke så gör det att dom får en jämn,mild,torr vinter .

CITAT (Zidane @ 11-10-2008, 15:14) *
Det var intressant att läsa om hur alla tolkar och upplever vintrar, ja ja , milda eller barska till karaktären så hoppas jag iaf att alla får en trevlig vinter!

Mikroklimatet skiljer sig verkligen åt inom zonerna, när det gäller höst och vintrar och temperaturskillnader inom zoner så har jag nyligen noterat intressanta fakta:

Jag bor i Hisings Backa ( en stadsdel på ön Hisingen ) och några dagar i veckan spenderar jag tid i Sävedalen , en annan stadsdel som är belägen i GBG men i en liten dal och med mindre bebyggelse och annat krims-krams.

I dag skiljde det ca 2 grader ( 14-15 grader hos mig och ca 12 i Sävedalen ) vid 15.00.

Jag bor också i en dal ( Backadalen med Göta Älv på ca 1 kilometers avstånd ) men jag misstänker att havets närhet samt "Urban Heat"-faktorn är det som gör att det blir en såpass skillnad i samma kommun.

Min iaktagelse är inte på något sätt vetenskaplig men bör dock inte helt förkastas.

mircoklimatet kan skilja mycket inom samma trädgård . och man kan ju även förbättra det .
renate
Som du redan sagt Flaxss så är det inte kylan,det är fukten och det mycket regnandet med barfrost på den våta marken ogynnsamt för exotiska växter här i Sverige(Skåne)Jag har inga,håller mig till rosor istället men det är en annan femma.Ett värmande snötäcke har inte jag något emot,fast allt under minus 5 grader klara jag mig utan,men det är ja inte vi som "göra"vädret.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 11-10-2008, 18:40) *
Som du redan sagt Flaxss så är det inte kylan,det är fukten och det mycket regnandet med barfrost på den våta marken ogynnsamt för exotiska växter här i Sverige(Skåne)Jag har inga,håller mig till rosor istället men det är en annan femma.Ett värmande snötäcke har inte jag något emot,fast allt under minus 5 grader klara jag mig utan,men det är ja inte vi som "göra"vädret.

fast även mina rosor fick sig ett hårt slag denna vinter , jag hade nog haft bättre tur med rosorna denna vinter om jag hade snö som även varade in på vårvintern . alla ömtåliga rosor frös ner hos mig vilket aldrig har hänt innan under kallare år hos mig .

dels allt regn och att det växlar är dåligt . jag skulle inte heller vilja under -5c -10c men snö gör mig inget tummenupp.gif ser finare ut med ett snö täcke också .
Zidane
CITAT (renate @ 11-10-2008, 19:40) *

Det kan jag inte hålla med om, hade de senaste vintrarna inte varit såpass milda så hade knappast mitt fikonträd samt Chusanpalmen överlevt , jag är 31 och minns hur kalla vintrarna var för 20 år sedan.

Att det regnar mycket är inget problem för exotiska växter, bara dräneringen är tillfredställande.

Senaste vintrarna har ju varit extremt ljumma och mina "exotiska" växter har inte behövts skyddas på något sätt.

Kanske har jag fel men det lär jag ju isf märka i vinter.

Rejäl kyla ( 15-25 minus och hårda vindar ) är betydligt värre.

Det har iaf jag här på Hisingen fått erfara.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zidane @ 12-10-2008, 21:10) *
Det kan jag inte hålla med om, hade de senaste vintrarna inte varit såpass milda så hade knappast mitt fikonträd samt Chusanpalmen överlevt , jag är 31 och minns hur kalla vintrarna var för 20 år sedan.

Att det regnar mycket är inget problem för exotiska växter, bara dräneringen är tillfredställande.

Senaste vintrarna har ju varit extremt ljumma och mina "exotiska" växter har inte behövts skyddas på något sätt.

Kanske har jag fel men det lär jag ju isf märka i vinter.

Rejäl kyla ( 15-25 minus och hårda vindar ) är betydligt värre.

Det har iaf jag här på Hisingen fått erfara.

fikon träd är ingen nyhet för skåne/danmark , finns flera plantor som varit utplanterade i mer än 20år . som överlevt vintrar av alla slag . fryser ner och återvänder . så för deras del så kvittar det även om ett tjockt snötäcke är bättre för dom . bland annat nere i syd skåne så var jag och kollade på ett fikon som växt på friland sedan 50-60talet själva busken var ca 3m på längden och 1m på bredden och ca 2på höjden .

ja rejäl kyla och hårda vindar är värre tummenupp.gif , hade du samtidigt haft 1m tjock snötäcke så hade växterna i och under snön inte märkt kylan eller vinden . har för mig det kan skilja 20grader i luften och under snön .

plus -15c är inte rejäl kyla . sedan väldränerad jord är inte allt även om det är bra under vintern . en av mina Dvärgpalmer och två av mina väderkvarns palmer ruttnade denna vinter !! och dom var odlade i rengrus .
dessa 3plamer klarade en vinter då det blev -18c och snörik utan skydd i samma läge,jord !!! men inte denna regniga -10c vintern .

den andra som växte mer i mullrikarejord klarade vintern igenom ,dock tog sorken rötterna på den så den torkade senare ihjäl . dom som jag har kvar nu och lever är dom som är planterade intill väggarna .

som jag skrev innan det bästa för exotiska växter är torr och stabil och snörik vinter och mild men även vindskyddat .

dock gäller inte detta träd,buskar så mycket då dom lättare kan hantera hög fukt . känsligaste av exotiska växter under sådana här vintrar är palmer,knöl och lök växter och örtartade .

du har inga bilder på dina växter ? flirting.gif
Zidane
Härligt med en debatt.

Det blir intressant att se hur det går och vilket väder det blir i vinter , jag har inte mycket erfarenhet av trädgårdar och växter och därför tror jag att du vet vad du Flaxxs skriver.

Intressant att du planterade i rengrus, jag ville först plantera Chusanpalmen i sandblandad jord men av estetiska skäl så planterades den mitt i trädgåden.

Inte det gynnsammaste läget (lite mer blåst ) men det ser trevligare ut när man beskådar trädgården och jag vill att trädgården skall se ut som en österländsk skogsglänta ( oj oj oj vad jag fantiserar ).

Jag var lite orolig för lerjorden och hur den skulle reagera i den men förra vintern gick det dock bra.

Jag kommer att lägga ut bilder på min medlemssida.
Alexander-VG-zon3
mitt jordrecept för ''alla'' exotiska och mindre härdiga är att gräva ur som vanligt i botten lägger man bra jord alltså en som håller fukt,näring denna ska ha kontakt med rötterna . resten av rötterna,ytan,stambasen fylls upp med rengrus . då får du perfekt dränering där växten är som känsligast men den får fukt och näring under vår-sommar .

en del palmer som sabal minor,nålpalm,serona repens,dvärgpalm kan man även plantera djupare i marken om man har rengrus .

passionsblomma och fikon planterar jag också djupare , så efter nedfrysning kan dom växa upp igen .

jag har ju min trädgård öppet , och planterade det mesta där och som du sa det är inget jätte bra läge .

fikonen,palmerna m.f som är planterade i skyddande hörn och nära väggar klarar sig mycket bättre . men så himla snyggt är det inte .

ett par av mina , som dock inte finns mer då sorkarna åt på rötterna som gjorde att dom torkade ihjäl .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon