Full version: katt med diabetes
lena uppsala
hej! jag är ny här men har tittat in ibland och tycker det finns så många som verkar kunniga på kattområdet jag har en 12-årig katt med svår diabetes som inte går att behandla annat än om jag skulle ge honom sprutor 2 gr/dag och återkommande vet.besök,vilket jag varken har råd eller lust med.stackarn skulle bli helt sönderstucken.han har magrat otroligt(fick diagnosen i våras,men har nog haft det ganska länge).undrar om någon vet något om vilken mat som kan vara bra att ge honom?han får bl.a burkmat och ibland rå köttfärs.samt lite grädde blandat m lite vatten.han har förut ätit torrfoder och burkmat. han vill fortfarande gå ut korta stunder och verkar inte lida.det är väl bara en tidsfråga hur länge han hänger med,men vill höra om någon har tips på ngt. annat som kan vara bra för honom. sad.gif
Whiskuchi
Det finns flera som är otroligt kunniga om utfodring på kattforum.se (Hälsa, beteende och kosthållning-forumet), fast jag vet inte hur svår diabetes som går att hålla i schack med rätt utfodring.
Solstorm
Om du ger honom kött och burkmat som innehåller endast kött och ingen säd eller annat, så tror jag du har gjort vad du kan fodervägen. Jag själv har ingen erfarenhet om katt med diabetes men det finns en del att läsa här: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html
Gunilla T
Hej Lena,

du skall köpa Hill´s m/d foder på burk som har ett mycket lågt innehåll av kolhydrater och som stabiliserar blodglukosnivån vid diabetes.

Maten finns att köpa på djurkliniker och kanske hos en del veterinärer också.

Din kisse magrar för att han inte kan tillgodogöra sig maten pga av det höga blodsockret. På sikt så svälter de ihjäl, kan även få neurologiska skador av diabetesen. Det yttrar sig så att de börjar gå på halva bakbenet, fram till armbågen.

Prova m/d fodret, det kan hjälpa ett tag -
lena uppsala
tack,jag ska prova hillsm/d foder samt att gå in på kattforum m.fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon