xamba
Jag undrar om man kan plantera sticklingar av liguster nu på hösten. Hur går man i så fall tillväga? Kan man kapa grenar från pileträd och sätta i marken nu på hösten?
CillaM
Pil tar man, har jag för mig, på våren. De är lättrotade i vatten. När det gäller liguster så plockade jag sticklingar från grannes klipp i juli, satte i kruka och lät stå över vintern. Nästan 100% av sticklingarna hade rotat sig året efter.
fröhamstern
svar t xamba; ja började m en häck förra våren av liguster. klipper bara av skotten,av med nedersta löven o stoppar ner i backen där ja ska ha dom+ja gjorde lika dant fast i krukor ute i halvskugga o samma i fjol höst o i förrgår. Bara det inte e för torrt så tror ja dom tar sej 98% . Pilen tog ja några toppskott förra hösten,satte i kruka o grävde ner i rabatten.(samma ytdjup) o i våras kom fina skott upp, men d är nog svårare att miss-lyckas med både liguster o pil biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon