Ami-Catarina
Hej Hej
Har precis lyckats komma över ett Juliana Sunseeker Plus 10 kvm på blocket efter att ha drömt om ett sådant i flera år. Min fråga är; skall man ha silikon i skarvarna mellan 2 glas. Glasen är ju 3 mm och sitter med fjädrar. Drar det mycket in om man inte silikonar. Jag skulle helst vilja slippa detta klet samt ev algbeläggning på silikonet. Sedan undrar jag om någon har Julianas jalusifönster för sidovägg och om det fungerar tillfredsställande. Blir luftgenomsträmningen mycket bättre av ett sådant fönster?
En stor fråga för mig är också placeringen i trädgården. Är det bäst att ha huset där det är sol hela dagen och under sommaren blir mycket varmt (platsen ligger liksom i en liten sänka med hög slänt på sydostsidan och grannarna har nästan bara sten i sin trädgård som lagrar värmen), eller skall jag placera huset där det mitt på dagen och em blir mer skuggigt. Jag vet ju att värmen oftast är det största problemet med växthusen på sommaren. Räcker ljuset till även om huset skuggas till viss del halva dagen? Har tänkt att dra upp plantor i mitt hus (ettåringar och perenner) samt kanske ha någon tomatplanta. Tacksam för goda råd. thanks.gif
blomkronan
Hej du bör ställa växthuset på den soligaste platsen du har jag menar den plats som har flest soltimmar. När solen är som starkast skuggar man bara... När du har glas måste du gräva och göra en stadig grund. Ner under tjälen annars är risken för sättningar stor och då spricker glaset. Så gör ett grundligt underarbete det är MYCKET viktigt.

Ett boktips...
Jag lånade flera böcker på bibloteket så jag kunde läsa och se vilka böcker jag tyckte om, sen kan man köpa den bok man tyckte bäst om vi nätet. Jag tror att om du går till biblan nu så har dom nog alla böcker inne!! det är ju inte sesong nu, så du kan nog få tag på flera olika, om inte ditt biblotek har böckerna hemma, kan du be dom beställa från andra biblotek, dom hjälper dig med det, om det kostar vet jag inte för jag har aldrig beställt.
asaleo
Hej Ami-Catrine!
Ett litet kort svar från min egen erfarenhet och vad jag har hört från andra.

Använd inte silikon på insidan av rutorna.
Kondensdroppar som rinner ned på silikon släpper från taket och ger dropp i växthuset.
Detta enligt min bror som är yrkesodlare.
Silikon på utsidan måste dock vara OK.

Mitt eget växthus har hamnat något i skugga med åren när fruktträden växer upp.
Full sol på eftermiddagen dock.
Jag har hitills inte märkt någon minskning av tomater och gurka.

Jag tycker att man kan placera sitt växthus lite efter hur det smälter in med det andra på tomten också.
Värme och sol är ju förståss bra på den kyliga våren. På sommarn räcker värmen till ändå.

Arne
Ami-Catarina
Tack för Era svar. Jo jag kommer att placera huset med delvis skugga på eftermiddagen (den skuggan kommer ju dock ej på våren eftersom löven ännu inte kommit då), samt skippa silikonet helt första året och se hur dragit det blir. Tack för hjälpen!

rose.gif Mvh Ami-Catarina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon