Har precis lyckats komma över ett Juliana Sunseeker Plus 10 kvm på blocket efter att ha drömt om ett sådant i flera år. Min fråga är; skall man ha silikon i skarvarna mellan 2 glas. Glasen är ju 3 mm och sitter med fjädrar. Drar det mycket in om man inte silikonar. Jag skulle helst vilja slippa detta klet samt ev algbeläggning på silikonet. Sedan undrar jag om någon har Julianas jalusifönster för sidovägg och om det fungerar tillfredsställande. Blir luftgenomsträmningen mycket bättre av ett sådant fönster?
En stor fråga för mig är också placeringen i trädgården. Är det bäst att ha huset där det är sol hela dagen och under sommaren blir mycket varmt (platsen ligger liksom i en liten sänka med hög slänt på sydostsidan och grannarna har nästan bara sten i sin trädgård som lagrar värmen), eller skall jag placera huset där det mitt på dagen och em blir mer skuggigt. Jag vet ju att värmen oftast är det största problemet med växthusen på sommaren. Räcker ljuset till även om huset skuggas till viss del halva dagen? Har tänkt att dra upp plantor i mitt hus (ettåringar och perenner) samt kanske ha någon tomatplanta. Tacksam för goda råd.