Hejsan. Jag är vansinnigt sugen på att odla lite kryddväxter i mitt fönster här i köket.
Kan man plantera ned de små kryddväxter som går att köpa i vanliga affärer (som basilika osv)?
Klarar de sig om man börjar såhär på hösten?
Nåt speciellt man ska tänka på?
/Thomaz
Tittiluringen
12-09-2003, 21:28
prova! du har inget att förlora, köp en kruka och plantera den (oftast växer kryddväxter från mataffärer inte i jord)
använd den samtidigt när du lagar mat och funkar det inte så funkar det inte.
Lycka Till!
själv får jag bara ohyra på alla mina kryddor jag försöker plantera i lägenheten.... men jag ger inte upp...
Kram Tittiluringen
jag säger de samma plantera dom i kruka o låt dom stå i fönstret o använd av dom så länge de går o har du tur så trivs dom o överlever
om inte så har du haft goda färska kryddor under tiden
Jag tycker att det fuyngerar ibland att sticka ned de man köper i mataffärerna, men oftast inte. Persilja och gräslök är lättast att lyckas med är min erfarenhet.
Om jag skulle ha krukodling inomhus skulle jag satsa på en större kruka och samplantera, och köpa kryddväxterna i trädgårdshandeln. De är kraftigare, mer vedartade och har inte växt upp lika snabbt som de i matbutikerna, och dessutom har de större rotsystem. Med lysrörsbelysning på vintern överlever de bättre.
hej.
vad samplanterar du då? som trivs ihop.
zaaritha
19-09-2003, 21:19
Hej!
Basilika går bra att plantera över i större kruka med vanlig matjord!
Har gjort så några gånger.
Nu är de jag köpte i våras ute i stor urna o har blommat se´n i juli.
Men, jag har en basilika se´n ca 14 dagar tillbaks, som jag har i stor kruka o den trivs! Inne, alltså.
Samt en citronmeliss, som jag köpte på Ica för 3 veckor se´n, även den satte jag om i större kruka m vanlig jord o den har vuxit se´n dess!
Maj-Brith
MadeleineB
21-09-2003, 09:41
Hej alla!
Jag börjar ALLTID hösten med att plantera några kryddväxter i krukor och sätta in i köksfönstret.
Ibland har jag turen att få tag på riktigt härdiga, fina skolplantor, ibland får jag hålla till godo med dem som finns i matbutikerna.
Men det brukar för det mesta (inte alltid) gå bra.
Bäst blir det när jag samplanterar, kanske tre stycken per kruka (beror förstås på krukans storlek, plats i fönstret mm mm). Ganska stor kruka och ganska mycket riktig jord (krukjord från matbutiken går bra!).
Jag tror samplanteringen fungerar så bra, därför att jordytan blir litet större och plantorna står i litet fuktigare luft (fukten dunstar ju från jordytan). Ibland tar jag ett fat som är större än krukan, fyller det med grus, stenar, glaskulor, leca e dyl, ställer krukan ovanpå och ser till att det alltid finns litet vatten på fatet. Då vet jag att växten får fukt, som den behöver.
Vi har ju två problem med vintern inomhus här (för växterna alltså): Luften är för torr och ljuset räcker inte riktigt till.
Ljuset brukar gå bra, både här nere i Skåne och i stockholmstrakten. Men blir det mycket mörkare än kring Stockholm, så tror jag man måste ha någon form av växtbelysning.
Under köksfönstret, har man ju för det mesta ett varmt och härligt (för oss människor) element. Det är därför vi får extra problem med växterna i det fönstret. Men med ett extra "fuktfat" brukar det gå bra. Värme brukar inte vara det stora problemet, men att luften är torr skapar problem, ofta ohyra och dålig växtmiljö.
Lycka till!
Jag skulle ha svårt att klara vintern utan mina kryddor! De flesta klarar sig, några gör det inte - njut medan de är fina och
ÄT av dem hela tiden! Då blir de bara bättre!
Hälsningar
MadeleineB
PS. Sorter spelar inte så stor roll, jag har lyckats fint med en salig blandning av olika kryddor, tillsammans i krukor. Timjan, basilika, oregano, rosmarin, mynta, lagerblad, mejram, kyndel, salvia...