Carro på Långslätten
Hej

Har en hög med små potatisar av sorten Minerva som jag tänkte kunna använda som sättpotatis nästa år. Hur ska jag bäst förvara dom så att dom bildar groddar först till nästa säsong?

Tack på förhand

Caroline
Eva 33c
Mörkt och svalt, men de får inte frysa, i allafall inte under någon längre period. Och helst inte varmare än 4 grader. Och inte för torrt, för då kan de skrumpna. En klassisk jordkällare är förstås idealet.
Carro på Långslätten
CITAT (Eva 33c @ 09-10-2008, 21:58) *
Mörkt och svalt, men de får inte frysa, i allafall inte under någon längre period. Och helst inte varmare än 4 grader. Och inte för torrt, för då kan de skrumpna. En klassisk jordkällare är förstås idealet.

Jag har möjlighet att förvara dem i kyl ska jag göra det?
Eva 33c
Ett kylskåp brukar ju hålla runt 8 grader vilket innebär att den oftast är för varm för att hindra potatisen från att växa i längden. Dessutom är det nog för torrt eftersom potatis oftast skrumpnar och blir rynkig när den legat länge i kylskåpet. Men det är kanske det bästa du kan erbjuda. Kanske kan du ha dem ute (balkong kanske?)i någon isolerad behållare så länge som möjligt och på så sätt förkorta tiden i kylskåpet? Men helt lätt att klara dem fram till våren är det inte. Men försöka duger.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju göra en stuka också det är ju ett riktigt gammalt sätt att lagra rotsaker fast man måste nog se till så att möss och sorkar inte kommer åt potatisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon