Dois
Visar sig tydligen att äckelsmöret Becel, med all reklam om nyttiga Omega-fetter, innehåller mest onyttiga Omega-6 fetter, från palmolja eller nåt istället för raps, enligt artikeln.

Missade ni tidningen torsdag; gå då in på www.aftonbladet.se och gör sökning på Becel överst i sökrutan, klicka på artikel "Varför margarin när smöret finns". Klicka sen vidare till olika länkar om mer info.

Slutar nu köpa Becel till gubben omedelbums!
Han som trodde att det var nyttigt för honom, eftersom hans fader haft hjärtbesvär en längre tid. Visade sidorna för honom, och han var helt enig; nu blir det bara gott rent smör eller liknande i fortsättningen! Tack och lov! innocent.gif

KURT
Jag tror ju å andra sidan att det inte heller är nyttigt för hälsan att läsa Aftonbladet! I detta fall hade de stulit undersökningen från organisationen Sveriges konsumenter i Samverkan
Lady Hamilton
Jag har aldrig trott på att "Lättmargarinerna" varit speciellt nyttiga thumbdown.gif snarare tvärtom Nä jag använder vanligt smör till stekning och Bregott på smörgåsarna tummenupp.gif fast bäst är ju att låta bli smörgåsar och stekt mat överhuvudtaget giggle.gif

Sofiia
Men becel är ju nyttigt på det sättet att det innehåller växt steroler som drar ner på kolesterolet. Men då ska man ha ett tjockt tjockt lager och äta smörgås till maten.

Det är ju bra för sådana som behöver det. smile.gif
LasseB
Har aldrig förstått vaför man ska äta något som ska ta bort något annat onyttigt som man ätit tidigare
Är mitt kolesterolvärde för högt ska jag väl ändå minska på/sluta äta det som ger mig just ett högt k-värde inte stoppa i mig något "anti"
Snacka om att marknadsföringen fått oss att sluta tänka självständigt och logiskt
Ramoth
CITAT (KURT @ 10-10-2008, 06:13) *
Jag tror ju å andra sidan att det inte heller är nyttigt för hälsan att läsa Aftonbladet! I detta fall hade de stulit undersökningen från organisationen Sveriges konsumenter i Samverkan

Bra läsning, å så får man ännu mer info om man följer länkar på den sidan.
Tackar!
Platinum
Min spontana reaktion är varför äta fabricerat (läs margarin) när det finns naturligare (läs smör). Visserligen kommer inte mitt smör från bonden men ändå...

Lika idiotiskt tyckte jag det var med minimjölk, hur mycket mjölk fanns det kvar i den? Mjölkliknande vatten med vitamintillskott i mitt tycke.

Dois, lär din gubbe att inte äta "färdigmat" så är mycket vunnet.
Aqvakul
Jag satsar på naturliga livsmedel, men försöker begränsa mängden fett och socker.
renate
Jag har ätit Becel länge på min lilla frukostsmörgås,men varför egentligen? nu har jag gått över till ekologisk Bregott från "Bregottfabriken"mums så gott.Äter bara det till frukost,på kvällen blir det Brieost så de så.
Azur
Jag har alltid tolkat det som att Becel är nyttigare, ur hjärtsynpunkt, än andra lättmargariner, men att nyttigast är att inte ha något på mackan alls.
embees
CITAT (Platinum @ 10-10-2008, 19:44) *
Min spontana reaktion är varför äta fabricerat (läs margarin) när det finns naturligare (läs smör). Visserligen kommer inte mitt smör från bonden men ändå...

Lika idiotiskt tyckte jag det var med minimjölk, hur mycket mjölk fanns det kvar i den? Mjölkliknande vatten med vitamintillskott i mitt tycke.

Dois, lär din gubbe att inte äta "färdigmat" så är mycket vunnet.

Framförallt bör man skippa alla homogeniserade mjölkprodukter där fettmolekylerna är så små att de kan ta sig direkt ut i blodet genom tarmväggen. Det är bättre att dricka "gammaldags" mjölk, typ Åsen som Skånemejerier har. Det fettet fungerar som smörjmedel i tarmen i stället.

Det är ju bara så att ju mer prefabricerad en matprodukt är, desto sämre är den.
yaowsa
Hittepå fetter, nä usch, och här följer en länk till en sida;
International Margarine Associaton of the Countries of Europe:
IMACE
En liten najs sida där de berättar på engelska om tillverkningen och länkar till en liten najs bild som visar hur det går till. tummenupp.gif .....Inte så najs alls faktiskt. thumbdown.gif thumbdown.gif ....
JAG visste inte att man använder lut, blekmedel och såpa i framställning av margarin. nuke.gif
Lady Hamilton
Ja att lättmargarinerna framställdes som inlägget ovanför beskriver är ingen nyhet no.gif
Sedan flera år använder vi Bregott på smörgåsarna och de få gånger jag behöver fett i stekpannan eller bakar, så använder jag äkta smör
Myosotis
CITAT (embees @ 15-10-2008, 19:48) *
Framförallt bör man skippa alla homogeniserade mjölkprodukter där fettmolekylerna är så små att de kan ta sig direkt ut i blodet genom tarmväggen. Det är bättre att dricka "gammaldags" mjölk, typ Åsen som Skånemejerier har. Det fettet fungerar som smörjmedel i tarmen i stället.

Dricker bara Åsens! tummenupp.gif Tål den mycket bättre. Jag har även hört att barn som dricker homogeniserad mjölk i mycket större utsträckning utvecklar mjölkallergi.
Chamomille
CITAT (embees @ 15-10-2008, 19:48) *

Det är ju bara så att ju mer prefabricerad en matprodukt är, desto sämre är den.

Yes tummenupp.gif Var köper man gammaldags mjölk? Jag har inte sett den på länge. Gott gott... yes.gif
Sussie F-Flower
Jag har inte läst artikeln som stod i Aftonbladet men jag kan ju ana ungefär vad den handlar om efter att ha kikat på alla inlägg här.

Under en lång tid tillbaka är det många producenter som gjort reklam för sina kolesterolsänkande produkter. Det är både det ena och det andra som dyker upp på marknaden....

Använde själv Becel för många år sedan, kanske under en 3-årsperiod.
Hade så lågt LDL-Kolesterolvärde plus S-Kolesterol då, att det låg långt under referensområdet för vad det ska göra. Men "kvoten" var inte så god. Fråga mig inte vad det är för det kommer jag inte ihåg...

När GI blev på tapeten för några år sedan så övergick jag till SMÖR, extrasaltat. Mina värden har stigit en aning men "kvoten" är betydligt bättre, vilket är mer positivt enligt min läkare.

Sedan en lång tid tillbaka så prenumererar jag på livsmedelsverkets nyheter. Detta för att jag själv ska få snabb information när det gäller nyheter inom Livsmedelshygien och säkerhet inom denna, ef.s. detta är en del av det jag arbetar med.

I vintras så kom ett mail ang. falsk/vilseledande reklam när det gäller falsk reklam för att förhindra hjärtsjukdomar.

Det finns olika Omega-3 fettsyror, men det är bara dom som finns i fisk som ger minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar. Becel innehåller ingen fisk!

Bifogar sidan för er som vill läsa själva och bilda er en egen uppfattning.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.a...;epslanguage=SV
katah
Hög kolesterol är inte så farligt, utan just mängden av dålig och bra kolesterol , kvoten.

Jag vägrar äta några margariner nuförtiden ( sen 2 år tillbaks) , hela familjen får bara ekologisk smör och kallpressad rapsolja och cocosfett till godisbakning.

skogstroll
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 18:34) *
Yes tummenupp.gif Var köper man gammaldags mjölk? Jag har inte sett den på länge. Gott gott... yes.gif

gammaldags mjölk... mmm slurp... det var ett tag sen man drack det smile.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 15:50) *
gammaldags mjölk... mmm slurp... det var ett tag sen man drack det smile.gif

Ja visst är det gott! Undrar bara vart den finns confused.gif Ska börja dricka den om jag hittar den. Coop kanske unsure.gif
skogstroll
coop ja jag gick förbi häromdan det såg ut som nån fabrik för storhandlare...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 16:01) *
coop ja jag gick förbi häromdan det såg ut som nån fabrik för storhandlare...

Ja, ifall du menar den i centrum så vete 17 vad de pysslar med? Jag har inte varit där på ett tag, det var så rörigt sist, sprang mest en massa snickare överallt. Annars har vi ju vår lilla Coop som var VI för ett tag sen.
Brukar numera åka till ICA Maxi i Haninge.
Christoffer
För längesedan pratades det mycket om att det fanns bensinrester kvar
i margarinet som en lätt förorening vid tillverkningen, men hur är det nu?

Och förekommer det margariner med transfetter numera, eller finns det
något annat som gör margarinerna hårda idag?
Lilla Birka
Det där med bensinrester hör till de vanliga skrönorna, typ vandringssägen. Hur det är med transfettter får man läsa sig sig till eller göra som jag skriva till tillverkaren och fråga.
Piccante
CITAT (Lilla Birka @ 23-10-2008, 22:20) *
.... göra som jag skriva till tillverkaren och fråga.

Så kan man oxå göra, jag brukar skriva/ maila tillverkarna och skälla på dem giggle.gif
Lilah
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2008, 18:46) *
Jag satsar på naturliga livsmedel, men försöker begränsa mängden fett och socker.

Tycker som du....så klokt och enkelt. smiley_small_hug.gif
grycken
Jag satsar också på naturliga livsmedel! Ägg, smör, vispgrädde, ost, kött, fisk och en del grönsaker. Undviker kolhydrater, främst socker, spannmål, potatis etc, samt konstgjorda produkter som margarin etc. Becel har jag över huvud taget aldrig ätit, inte heller s.k. lättprodukter. Mår numera mycket bättre i magen sen jag slutade med kolhydratrik mat och fibrer och har dessutom gått ner i vikt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon