fiffigafrun
12-09-2003, 21:32
Vad ska jag välja för sorts fruktträd (helst äpple) att plantera mitt i vår köksträdgård? Det ska stå mitt i en ca 1,5 m bred grusgång mellan två trädgårdsland. Helst ska man kunna gå (lite böjd förstås) under det. Det får bli max 4-5 m högt så att det ger lite lagom skugga till ett framtida växthus.
Kan inte så mkt om fruktträd tyvärr... Vad ska det vara för stamm A2 eller vad de nu heter? Vad är skillnaden?
Tänkte kanske på ett Rödluvan då jag gillar RÖDA äpplen. Zon 6 befinner jag mig i tyvärr... Så en hääärdig sort måste det vara så det trädet blir långlivat.
/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2003, 13:52
A2 ger lite större träd men i zon 6 så bromsas höjden ganska bra av klimatet så sorter på A2 blir inte lika stora i norr som de blir i söder. Men vill du ha ett riktigt litet träd så borde B9 passa det är en svagväxande grundstam som ska vara lika härdig som A2. Men jag hade nog valt A2 många svagväxande grundstammar måste ha stöd hela livet + de kan ha kortare livslängd än A2 + svagväxande träd blir ju ganska små så det brukar inte gå så bra att gå under dem.
Den vanligaste grundstammen i handeln är A2, A2 står för Alnarp 2.
Ingrid på Västkusten
14-09-2003, 19:32
Hej å hå,
I sista numret av Natur & Trädgård pratades det en hel del om de nya härdiga grundstamamrna samt en massa kul äppelinfo - kila iväg på bibblan, det finns en spännande odlare som säkert kan hjälpa Dig - jag ringde den stackaren och terra honom med en del frågor -japp ;-)))
Testa där först. Själv skulle jag aldrig sätta en A2 i en trädgård, våra moderna trädgårdar är vad de är och där passar itne en A2 - först får man vänta flera år innan det blir bördigt sedan blir trädet megastort. En svagväxande ympstam lever mindre länge men 20-25 år är helt ok för min del - det är förretsen 20-25 år MED frukt ;-)))
I Sverige finns ingen erfarenhet elelr kunskap om de här svagväxcande grunstamamrsna då vi kör på det gamla invanda. Tack å lov att det finns odlare ( som i sista nr av N&T) som vågar vidare.
Hälsar ingrid
Om man från början vet att man inte vill ha ett träd som blir större än 4 meter högt och 4 meter brett och man vet att man inte vill kunna hänga en hängmatta i det och kan tänka sig att stötta det under de ca 25 år som det lever - tycker jag absolut att man ska satsa på ett med svagväxande grundstam, eller ett som man från början spaljerar, gör häck eller annan formklippning av.
Samtidigt är det definitivt så att A2 kan bromsas av kallare klimatzoner. Det borde vara långt lättare i norr att genom beskärning hålla en fristående spaljé, häck eller annan formklippning vid liv med A2 än längre söderut.
Detta gäller alltså om man från början klipper och håller blad- och grenmassa mindre än vad trädet egentligen har kapacitet att ge. Ett träd som växt upp, blivit stort och bildat rotmassa anpassad efter en större krona kan inte omformas eller reduceras till ett litet träd. Man kan reducera lite, om man tar det stegvis år efter år, men beskärning med sikte på total omformning eller minskning i höjd eller bredd ger dåliga resultat.
Ingrid på Västkusten
15-09-2003, 07:01
Mkt kloka råd :-) man kan ju också specialbeställa träd. Kika gärna i ' Den nya beskärningeboken' för skojiga ideer om just svagväxande träd, beskärning och formning etc .
I helgen satte jag ner ett Prunus cerasifera 'Nigra' och välsignade den höga stamhöjden på detta träd, bra mkt högre än vad som den brukar säljas med. Kan ju tilläggas att markarbetet som följde denna enkla handling var avsevärt, först fälldes två slyträd ( aspar redan svarta innuti), sedan släpades det stenar för en kallmur ( asparna växte på rena hälleberget intill en gärsgård), sedan fylldes det på med kompostjord till 30 cm högt, och rabatten vart tre meter lång cirka. Sedan flög en liten 'fan' i mig och jag stoppade ner ett gammlt dåligt samvete, en krukodlad 'Frost' (persika) så nu skall det bli renässans för 'mystiska häcken' :-))))
Glada hälsningar ifårn Ingrid alldeles utpumpad idag!
Adri-Anne
15-09-2003, 07:34
Vad jag skulle njutit av att vara fågel på en gren och se dig Ingrid, när liten 'fan' flög i dig.
När 'fan' flyger i mig brukar jag få en massa gjort, tyvärr har han så sällan vägarna här förbi.

Vi hade ett äppleträd som var som gjort att gå under och det blev inte över 3-4 meter. Katja hette det.
Hängde tyngder i grenarna dom första 3-4, kanske var det 3-5 åren, och fick på så vis nedhängande grenar, det i sin tur gjorde det lättare att plocka äpplena.
Mycket goda och vackert röda äpplen. Trädet var friskt och bra på alla vis.
Ingrid på Västkusten
15-09-2003, 10:34
Åhhh - Du kunde få vara min robin! Rödhake :-)) den är alltid nära och kommer som ett skott, häromdagen nästan krockade vi runt ett hörn, han hann väja i sista sekunden!
Idag känner jag mig nöjd å ledbruten och hostar med - förkylningen bröt delvis ut av alla ansträngningar - men så nöjd jag vart :-)
nu är det 'bara' allt det andra kvar, men LÅNGSAMT börjar vi närma oss 'noll-nivån' - d v s den nivå när man istället för att röja och reparera och restaurera kan tänka på nya saker istället för att hjälpa och rädda gammalt. Jag gjorde ju en utbrytning med den nya köksträdgården ( nån bild i mitt album) och den är färdig men saknar båge och entree-grind, och sin prydnad - Rose de Resht som skall trona däri, även cementringens gingko är itne på plats.
Nu är det bädd för biggarå-trädet 'Linda' som saknas :-)
Hälsar Ingrid
Hannele
15-09-2003, 12:35
Varför inte äpple runt köksträdgården?
Ingrid på Västkusten
15-09-2003, 12:45
Den kommer här Hannele - om ca två år - lång väntetid på skumma äppelsorter bara ;-)))
Hälsar Ingrid
Ja just det ja, Adri Anne, man kan också se till att trädet blir starkt fruktbärande tidigt genom att spänna ned grenar. Man kan få ett ungt fruktträd att växa endast 1 cm per år när grenarna bär många frukter.
Visserligen får man ju inte så mycket föryngring, förnyelse och ökade möjligheter till mer frukt i trädet på det sättet, men man får iallafall frukt på de grenar man har.
I våras såg jag ett gråpäron som var ca 5 år där grenarna spänts ned. Gråpäron är normalt ett starkväxande träd - men inte detta. Det hade växt endast 1 cm per år och på varje knopp satt en fruktkudde, dvs anlag att bilda flera frukter.
Trädälskaren i mig blir lite ledsen av att se ett trädbarn behöva bli förälder så tidigt i livet, men eftersom jag också är fruktdiggare så tycker jag idén är väl värd att prova i områden där det inte finns plats för ett ståtligt träd som gråpäronträd eller äpple satt på A2 grundstam. Spänn ned grenarna (varsamt) så stannar de av och börjar sätta frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.