Full version: Gräsmattan
LasseB
Det har sina fördelar att köpa tomt av någon som inte varit intresserad och därför varken planterat eller vårdat för mycket, tänkte därför förbereda mig ordentligt inför nästa gräsmattesäsong.

Har en fritidstomt på 3000 med en hel del annat än gräs, vintertid är ser det mest ut att vara mossa men när gräset väl tar fart så är det OK som "grönyta"
Nu är tanken att det ska bli snyggare. Tänker nog , av kostnads och arbetsskäl ta halva tomten 2009 och resten 2010

Om jag förstått det rätt så fungerar:
Stroller som gödning och dödar tvåbladiga växtermossa är väl inte tvåbladig?
Algomin som spam, full fart på gräset under någon vecka men därefter tillbaka till "ruta ett"
Hönsgödsel är långtidsverkande
Kalk gör ingen större nytta

Hur skulle ni göra om ni hade min "grönyta"?

Någon i Stockholm - Katrineholm - Norrköpingsområdet som har en begagnad vertikalskärare som jag kan få köpa?
Anders Roslagen
Här är få som pratar gräsmatta, som du märker, de flesta m i n s k a r gräsmattan år till år för att odla annat. Men gräsmatta kan vara hur snyggt och fint som helst. Börja med att klippa ofta så breder gräset ut sig på andra växters bekostnad. Lite höns sätter fart - blandade du inte ihop beskrivningarna av Algomin och hönsgödsel? Den förra är långtidsverkande och den sistnämnda är snabb.
MariaS
Om jag vore som du, skulle jag till våren:
1. Hyra en vertikalskärare. (Den skär av rötterna till gräset, vilket uppmuntrar gräsets tillväxt. )
2. Kratta bort allt löst material.
3. Toppdressa med dressjord, där det är kala fläckar (1cm jord räcker)
4. Så i nytt gräsfrö på de kala fläckarna.
5. Klipp lite och ofta, vilket uppmuntrar gräset, men avskräcker ogräs och mossa.

Ta nu inte bort det fina gräsklippet, utan låt det ligga kvar. Då göder gräsmattan sig själv.
Bassam
--tack för fråga:
För att blir gräsmatta fint ska vi skötsel bra, från göra jord bra till så och gödsla med långtid gödsel som hönsgödsel till att vi ge algomin och stroller när behövs, men det är viktigt när använder vi dem att följa alla informationen som följa med för att informationen kommer efter flera prövning,
Obs: någon som säga att han använde kalk men det händer ingenting, men om du fråga honom hur mycket använda och när och på vilket väder , han kan inte svara tyvärr.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon