UNL
Hej!

Jag vill ha tulpaner utanför vår nybyggda farstukvist till våren.
Kruxet är att rabatten är inte klar och vi hinner nog inte göra den iordning innan vintern.
Kan tulpaner planteras i korgar eller liknande och övervintra inne och sättas ut i vårvinter?
Vi bor i zon 6 så tulpaner ute i kruka fungerar nog inte över vintern, de fryser nog.
Har ni tips på hur man kan göra, om man kan göra något?

/UNL
LasseB
Det är så vitt jag vet ingen större fara att plantera lökarna nu se blommprakten i vår för att sedan gräva upp lökanra när ni ska göra rabatten på riktigt.
Gunilla T
Om du med inne menar rumstemperatur så är det nog ingen god idé - lökarna kommer att börja växa. Det som håller alla lökväxter tillbaka under vintern är kylan och så fort den släpper så börjar de växa.

Bäst att plantera dem ute - går ju att flytta nästa säsong.
Lady Hamilton
Ja jag håller med de tidigare skribenterna Lökar vill ha MINST 5 veckors sträng kyla för att överhuvutaget bilda blomanlag. Gräv ner lökarna och ta upp dem till våren när de blommat över eller när ni vill göra rabatten färdig. Det enda du "riskerar" är att du förkortar blomningstiden om du gräver upp/flyttar dem mitt under blomningen men lökaran tar ingen skada av att flyttas även när de blommar
Alexander-VG-zon3
lökarna man köper har redan blomanlag(knoppar i löken) och kommer blomma utan kyla .

problemet är nog större att ha dom inne är torr luft och dålig luft och för lite ljuse . och för varmt i kombination med för lite ljuse .

däremot till nästa år behöver dom en vinter för att bilda knoppar .

UNL - det du ev kan göra är att plantera dom tillfälligt nu i marken där du vill ha dom i rätt jord . sedan efter blomningen tar du upp dom och förvarar dom torrt och varmt ( typ ute i en plastpåse ) . sedan när allt är klart planterar du dom i en lucker och väldränerad jord med lökgödsel eller ben/blodmjöl .

Anders Roslagen
Sätt lökarna i krukor eller korgar och gräv ner dem djupt. När tjälen gått kan du gräva upp dem och låta dem blomma på farstukvisten i dessa krukor/korgar.
Blomanlag bildas tidigt men vissa lökväxter behöver dessutom en kylperiod för att knopparna ska utvecklas och slå ut.
blomkronan
Jag samma problem rabatten är inte klar... men jag hade en annan idé...
Jag tänkte plantera mina lökar i en kruka som tål frost typ plast. Ställa krukorna i frigolitlådor fylla dom med löv ställa lådorna utan lock under mitt arbetsbord som jag har ute under tak...

KAN det gå???? Då får dom vara ute i vinter samt skyddat!

Sedan ställa fram krukorna i vår, när det känns bra.

Vad säger ni andra jag har ingen erfarenhet... men jag kommer få giggle.gif
Rihane
CITAT (blomkronan @ 10-10-2008, 21:52) *
Jag samma problem rabatten är inte klar... men jag hade en annan idé...
Jag tänkte plantera mina lökar i en kruka som tål frost typ plast. Ställa krukorna i frigolitlådor fylla dom med löv ställa lådorna utan lock under mitt arbetsbord som jag har ute under tak...

KAN det gå???? Då får dom vara ute i vinter samt skyddat!

Sedan ställa fram krukorna i vår, när det känns bra.

Vad säger ni andra jag har ingen erfarenhet... men jag kommer få giggle.gif

Planterade i krukor som tål frost förra hösten. Hade bara en vanlig pressening över. d010.gif Allt stod på balkong, andra våningen av tre. Tulpaner och narcisser blommade i våras.

I år är jag modigare och har planterat fler lökar. tongue.gif
Anders Roslagen
Ja, i lägre zoner kan det väl gå fint att inte gräva ner men långt norrut blir det för sträng kyla, lökarna har ju rötter som ska verka och fungera under vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 20:39) *
Sätt lökarna i krukor eller korgar och gräv ner dem djupt. När tjälen gått kan du gräva upp dem och låta dem blomma på farstukvisten i dessa krukor/korgar.
Blomanlag bildas tidigt men vissa lökväxter behöver dessutom en kylperiod för att knopparna ska utvecklas och slå ut.

lökarna har redan knoppar som kommer slå ut utan en vinter . det är i alla fall vad dom så på Trädgårdsskolan jag gick på .
Anders Roslagen
CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 22:36) *
lökarna har redan knoppar som kommer slå ut utan en vinter . det är i alla fall vad dom så på Trädgårdsskolan jag gick på .

Yepp, det kan vara vad de säger, men det stämmer inte med mina erfarenheter. Har satt smålök i värme och de har inte fått några blommor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 21:46) *
Yepp, det kan vara vad de säger, men det stämmer inte med mina erfarenheter. Har satt smålök i värme och de har inte fått några blommor.

kan du inte förklara närmare ?

var du placerade dom och hur varmt det var och hur du skötte dom .

oftast är det ju så att lökar man planterar på hösten blommar alla till våren . vintern där efter kanske bara hälften . och det kan ju beror på en sak .
Owe J
De flesta av de lökar vi odlar bildar sina blom- och bladanlag under sin sommarvila och absolut inte under sträng kyla! Hade det krävts sträng kyla skulle inga lökar ha blommat hos mig i år, då temperaturen vid lökarna säkert inte underskred några plusgrader under "vintern".
Däremot kräver de flesta lökarna en sval period (och förstås fukt) för att rötterna och bladen ska sätta igång att växa.
Alpiner i Halmstad
Lökväxterna bildar sina blad- och blomanlag under den torra och varma sommarvilan. Vissa lökar följer almanakan men de flesta börjar med rotbildningen när lorden blir fuktig och jordtemperaturen går under 12 grader och avstannar om temperaturen understiger 5 grader. Rotbildningen tar ca 12 veckor. När rotbildningen är klar kommer en andra vila- vänteperiod. Temperaturen är då så låg att någon tillväxt inte sker. De flesta lökar måste ha en köldperiod innan de startar blom och bladtillväxt. Utan denna köldperiod skulle lökarna kunna starta blomningen vid olämplig tid.
UNL
Hej igen!

Om jag förstått er rätt kan jag alltså inte plantera lökar i något kärl och förvara inomhus under vintern och sedan sätta ut på vårvintern. Stämmer det?

Jag kan plantera i kärl och gräva ner djupt och sedan gräva upp kärlet (troligtvis en korg) till våren.
Det stämmer alltså?

Trist bara att ha korgar nergrävda hela vintern. undrar bara hur de ser ut i vår efter flera månader under jord.

Jag får se hur jag gör. Jag vill gärna ha tulpaner men det blir nog inte som jag hoppasdes på.

Tack för era svar!

/UNL
HelenJ
CITAT (UNL @ 11-10-2008, 18:03) *
Trist bara att ha korgar nergrävda hela vintern. undrar bara hur de ser ut i vår efter flera månader under jord.

Det finns särskilda lökkorgar i plast, brukar kosta en tia styck eller så. De är tänkta att grävas ner och tål det hur bra som helst.
Däremot ska du kanske inte gräva ner korgar i naturmaterial, om det var det du tänkte på. flirting.gif
Lisbeth zon2
Plantera tätt tätt i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon