Full version: Vindruvor,
rosita
Hur gör man med vindruvor som inte är riktigt mogna? Jag är rädd att det snart är för kallt för dem. Tror ni att de mognar, om man tar in klasarna i värmen, eller de fortsätter inte mogna när man klippt av dem från grenen?
blomkronan
CITAT (rosita @ 10-10-2008, 13:47) *
Hur gör man med vindruvor som inte är riktigt mogna? Jag är rädd att det snart är för kallt för dem. Tror ni att de mognar, om man tar in klasarna i värmen, eller de fortsätter inte mogna när man klippt av dem från grenen?

Det är ju värt att prova... än att låta dom sitta kvar så frosten tar dom.
Man kan bara tänka på hur det blir när man köper frukten den bli övermogen om den ligger ett tag, så jag tycker du tar in den frukt du vill ha och njut av dom.

Vilken zon bor du i ? Själv bor jag i zon 2 och mina vindruvor har frosten redan försört. Dom är som gummi... men jag har läst att dom vill ha kalk på sommaren, så till nästa år kan du ge dom kalk och kanske dom mognar tidigare. Jag ska försöka med det...
Lycka till

rosita
Jag odlar i zon 1 och här har inte varit frost ännu. Mina klasar ser jättefina ut och jag följer ditt råd och tar in hälften av dem i dag. bravo.gif De vindruvor vi köper i affären, är säkert också plockade innan de är mogna. 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon