Laban82
10-10-2008, 12:52
Hej!
Jag är ny här och behöver hjälp med min clementinplanta... Den har några år på nacken men den ser bedrövlig ut. Den är kanske 30 cm hörg och har ingen tjocklek på stammen. Jag planterade ett frö från en clementin för skojs skull men utan att veta hur den ska skötas. Behöver den beskäras? I så fall hur och hur ofta? Hur ofta ska den planteras om? Jag vet inte ett dugg om plantan jag försöker sköta om men jag är hemskt fäst vid den =) Kommer nog återkomma med fler frågor senare, är nybliven trädgårdsägare och det känns lite skrämmande faktiskt men kul oxå så klart =)
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 13:55
skötsel av clementin -
Våren - Ta ut den när dagarna är runt +10c +15c och ta in vid frost eller skydda, sätt den först i halvskugga . Plantera om den i Feb i citrusjord . håll den fuktig om det blir varmt .
Sommaren - när risken för nattfrost är förbi kan den stå ute dygnetrunt . och sättas i ett varmt och soligt läge håll den fuktig och ge den näring en gång i veckan då citrusnäring eller blåkorn . du kan även klippa den nu eller efter första blomningen då klipper du in långa och klena skott till 2-4bladpar .
Hösten - ha den ute sålänge det går men ta in den innan frosten kommer ev sätt ut den på dagarna . håll den fuktig om det blir en solig höst , i aug slutar du ge den näring .
Vintern - är det milt än på dagarna kan den få komma ut . och när det blir frost på nätterna så tar du in den svalt . när det sedan blir kallt på dagarna så tar du in den för vintern inne i ett ljust och svalt utrymme som håller ca +5c +10c , är det över +10c men inte varmare än +15c så är det bra om du kan ge den extra belysning . är det varmare än +15c så mår den inte bra även om den överlever .
som du märker trivs den bättre här om den kan vara ute under vår-sommar-höst och sedan övervintra svalt .
inne åretrunt blir det lätt att den får ohyra och blir för varmt och för torrt . och att den får sämre blomning . ska man ha den inne så får man försöka ge den fukt,värme,luftväxling,ljust och svalare på vintern .
blomkronan
10-10-2008, 18:19
Laban82
Hej och välkommen till odla
Fluxss
Tack för all info

jag har skrivit ut det du skrev och ska sätta upp på kylskåpet så jag kommer ihåg hur jag ska göra. Du är suverän... värd din vikt i guld
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 18:24
CITAT (blomkronan @ 10-10-2008, 18:19)

Laban82
Hej och välkommen till odla
Fluxss
Tack för all info

jag har skrivit ut det du skrev och ska sätta upp på kylskåpet så jag kommer ihåg hur jag ska göra. Du är suverän... värd din vikt i guld

tack tack
Laban82
13-10-2008, 22:35
=D Tack!!! Jag ska oxå skriva ut och sätta upp, och hitta en plats i huset som håller den temperaturen! Ska försöka ta reda på hur jag vet vad som är klena skott >.< Det var verkligen ett väldigt bra svar, utförligare än vad jag vågat hoppas på =) än en gång, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.