Köpte för ett tag sen en liten fin "babydracena" (utan stam/bara blad) som min sambo råkade vattna halvt ihjäl (bruna blad, mjuk "stam" och svampiga rötter) och jag tänkte att jag skulle försöka rädda den lille. Sålunda skar jag av plantan en bit upp där "stammen" blev hård och grön igen, skalade av de nedersta bladen och satte den i vatten (läste detta på div olika internetsidor). MEN nu börjar den bli brun och mjuk igen - vad har jag gjort för fel? Är det bättre att sätta den i jord direkt?
Sen har jag en blommande bromelia (troligtvis en tillandsia) som även den gick samma öde till mötes - dvs sambon vattnade halvt ihjäl den - så den skalade jag också av de bruna/mögliga(?) bladen från och satte i ny jord. Den hade ett litet sidoskott (ung 1/3 av moderplantans storlek) så jag skar bort det och lade det att torka ett par dagar (tips från Blomsterlandets broschyr) för att iaf rädda något om moderplantan dör. Jag fick dock inte med några rötter på skottet då det satt såpass högt upp - hur gör jag när jag ska plantera det? Är det bara att stoppa ner det i jorden? Och är det kört för moderplantan - blommar de bara en gång per planta? Just nu är det bara kvar en lång stjälk med några små blad längst upp och sen den vissna "blomman".
Mycket tacksam för svar!