Full version: Lilja i kruka
malleangel
Var inne på ICA i förmiddags och hittade en lilja som jag inte kunde lämna.
Köpte då denna fantastiskt vackra lilja som är gulgrön i blommans mitt och bladen är mellanrosa med mörkrosa prickar och en vit kant runt bladen.. vad kan det vara för sort? kul att veta smile.gif Kunde inte lämna den, blev så förälskad i blomman! smile.gif

Till min fråga, hur skall jag sköta den? när jag sökt på odla, skall den vattnas regelbundet, vill stå ljust men ej i dirket soljljus.. På förpackningen står det "keep the soil moisturised". skall den torka ut mellan vattningarna eller är det förödande för växten? skall den hållas konstant fuktig?

Vill kunna hålla den vacker länge. Hur länge håller den? har den viloperiod och blomma om? ngn som vet? eller blir den en slit och släng växt?
Bor lägenhet och har tyvärr ingen balkong, har läst att den gärna står svalt och kan placeras ute (ok kanske inte under den här årstiden)

Behöver alla råd och tips ni har!

Hittade en bild, tror att det är samma, som AnnammA lagt upp, hoppas du inte misstycker om jag lägger up din bild från en tidigare tråd här på odla.

http://www.odla.nu/forums/uploads/11851281...7_536_73691.jpg
Alexander-VG-zon3
jag tycker dom är svåra att hålla vackra en längre tid inne. jag brukar istället plantera ut dom direkt ( även vid denna tiden ) . lökarna kommer tillbaka nästa år . eller plantering till våren och njut av blomningen inne . sätts den ut nu kan den ju bli fula av frosten .

har du ingen balkong så får du nog ha den som slit och släng . möjligen kan du försöka övervintra lökarna torrt i kylskåpet och ta fram till våren igen .

gör så här då

men sätt den så soligt du kan nu gärna söderfönster . låt jorden torka upp lätt sedan vattna du igen . ge den så svalt du kan ca +15c +20c , och försök håll luften fuktig . dom du ser på mataffärerna är direkt komna från växthus med perfekt klimat och sedan sätts dom i butikerna och försöker masssälja dom innan dom bli fula .

efter den blommat klart så sluta vattna den helt och låt den vissna ner . och sätt in den i kylskåpet i feb igen tar du fram den och ser om den har överlevt såfall om den har så plantera om den i ny jord och sätt den soligt och varmt och börja vattna . under sommaren så försök har fönstret öppet och ge den näring .

lite chansning men du kan få den att klara sig till nästa år .
malleangel
Tack för alla råd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon