Simon86
Hej jag har odlat 6 st Bhut jolokia frön lite på test om dom funkar och alla 6 har kommit fram lite nu.
Jag vet att det är länge kvar tills det kommer blommor men jag har läst att man måste pollinera dom. Hur ska jag gå tillväga för att göra det ? Kan man leka bi med nån fin hobbypensel ?

Vart på blomman tar jag pollen och vart ska jag stoppa det när jag har det på penseln ? Kan jag bara ta lite pollen från en blomma och sedan dutta runt bland alla blommor eller måste varje blomma ha pollen från sig själv ?

Mycket tacksam för svar för jag hittar inget alls på nätet crying.gif

Vore väldigt kul om det är någon mer som odlat/odlar denna lite speciella chili och kan komma med andra tips och råd.

Mvh
Piccante
Chili är dubbelkönad så varje blomma har ståndare (hanorgan) med pollen på och pistill (honorgan). För bästa resultat bör man pollinera mellan olika plantor men blommorna kan säkert självpollinera med.

Ståndarna sitter i en ring runt pistillen som är i mitten. Ståndarna har en ståndarknapp med pollen, den ska du vidröra med penseln. Pistillen har ett märke i toppen där ska pollena överföras till.
Simon86
Tack så mycket det låter ju inte så svårt men kanske det finns nån bra bild på nätet så man kan se exakt ?
Preussen
det räcker att du skaka till plantorna lite då och då för att de ska polineras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon