Hejsan igen!
Härom dagen hade mitt kök helt plötsligt invaderats av blomflugor/ bananflugor, kallas de även, städade kliniskt mitt kök och hade inga frukter eller dyl som de kan ha kommit från, men så såg jag att en av mina blommor ant var boven. Hur får jag bort dessa arma flugor? har provat spruta med insektspray men det funkade inte så bra så finns det nåt speciellt jag kan sätta i jorden eller så?? Huskurer tages emot med tacksamhet! vill bli av med mina små spionskepp!!!
Zappa
blomflugor innekan du titta på eller så skriver du blomflugor i sök uppe till höger
där har det pratats massor om dessa busar
Som carnivorodlare vill jag framhålla de köttätande växterna som motmedel. Vad gäller sorgmyggor så är alla former av sileshår (Drosera) väldigt effektiva. De tropiska arterna är nog att rekommendera då de inte går ned i vintervila.
En annan metod som min gamla farmor lärde mig var att bränna av tändstickor och stoppa ner dem med den brända svaveldelen i jorden på de krukor där sorgmyggen frodas.
Mvh
Smed
Svenskt Carnivorforum
jennypenny
13-09-2003, 17:09
Köp ett medel som heter Pyrex. Blanda det med vatten och vattna den krukväxt flugorna kommer ifrån med detta. Det funkade för mig.
Köp Weibulls STOPPAR SORGMYGGOR så blir du av med dem .
Alexandra
13-09-2003, 19:03
Prova med eterisk lavendelolja. Alla slags flugor avskyr den lukten!
Hälsningar
Alexandra
Madeleine1
13-09-2003, 19:40
Hej!
Jag brukar tända tändstickor, släcka dem och snabbt stoppa ner i krukan och det har fungerat mycket bra för mig. Det kan behövas samma behandling ett par dagar parallellt med att man ser till att inte ha frukt liggande framme eller något annat som flugorna kan tänkas tycka om.
Lycka till!
Jag lyckades bli av med mina bananflugor såhär: Häll i ca 1 msk ättiksprit i t.ex en äggkopp, häll i några droppar röd saft, några droppar diskmedel och lite vatten. Flugorna dras dit och drunknar. Kanske lite småäckligt om man är känslig..., men det är väldigt effektivt! Förvisso blir du väl med detta sätt inte av med själva problemet, men dom samlas i alla fall ihop ;-)
Detta fungerade utmärkt för mig. Till slut var dom helt borta.
brukar själv bara ställa fram några kaffefat med vatten bland blommorna dom drunknar i masssor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.