Sidor: 1, 2
johannea
Det är 5st "snack paprika" och 3 st kaskadpelargoner.

Ja de är alldeles ludna!
MariaS
Har nyss varit ute och fotat.
[attachment=30538:Brugmans...anguinea.jpg]
Min röda ängel har snällt kommit igång som den ska. Snart är det dags att klippa ner den och ta sticklingar...
[attachment=30539:_ngel.jpg]
Detta är den rosa änglatrumpet som jag haft planterad på friland sen tre år tillbaka (andra vintern) Ny skott kommer tidigt på våren och den växer fort som tusan sen och brukar hinna med att blomma innan hösten kommer åter. Platsen är den gamla komposten som får lite nytt material, när jag byter jord i gamla krukor och putsar blommor i växthuset.
Fru DC
Hej, Har min första änglatrumpet på övervintring i källaren och nu när det börjar bli dax att väcka den har jag lite funderingar om att ta sticklingar.
När ni tar sticklingar hur gör ni då? Tar ni bara toppsticklingar eller går det att även ta stamsticklingar? Hur små/stora sticklingar klipper ni?
MariaS
CITAT (Fru DC @ 09-02-2009, 15:50) *
Hej, Har min första änglatrumpet på övervintring i källaren och nu när det börjar bli dax att väcka den har jag lite funderingar om att ta sticklingar.
När ni tar sticklingar hur gör ni då? Tar ni bara toppsticklingar eller går det att även ta stamsticklingar? Hur små/stora sticklingar klipper ni?

Jag brukar alltid "snygga" till formen på mina änglar först. Sen blir det sticklingar av det som blivit bortklippt, helt enkelt.
blomkronan
CITAT (Fru DC @ 09-02-2009, 15:50) *

Hej Fru DC
Du kan... klippa hur mycket du vill... Men om du klipper under "Y" delningen tar det längre tid för Mamma ängel att blomma i sommar. Skottet bör vara 4 noddar lång, med det går att ta längre och kortare bitar smile.gif
Har du en bild att visa på din ängel? som den ser ut i dag.
Innan du klipper i ängeln, vattna den med ljummet vatten under en tid först... då vaknar rötterna snabbare, har du den planterad i vinterkruka... en mindre med hål?
wotan
bilden togs i går. nu har blomman lossnat men hänger i en "tråd". det sitter en liten liten boll med taggar där blomman satt. är det frökapsel? växer den något sen?
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 08-02-2009, 17:33) *
Har nyss varit ute och fotat.
[attachment=30538:Brugmans...anguinea.jpg]
Min röda ängel har snällt kommit igång som den ska. Snart är det dags att klippa ner den och ta sticklingar...
[attachment=30539:_ngel.jpg]
Detta är den rosa änglatrumpet som jag haft planterad på friland sen tre år tillbaka (andra vintern) Ny skott kommer tidigt på våren och den växer fort som tusan sen och brukar hinna med att blomma innan hösten kommer åter. Platsen är den gamla komposten som får lite nytt material, när jag byter jord i gamla krukor och putsar blommor i växthuset.

Oj! Den här tråden har jag nästan glömt... Vad bra att den kom till livs igen!!! laugh.gif
Lever din ängel som var i snön, Maria?

CITAT (wotan @ 08-07-2009, 00:06) *
bilden togs i går. nu har blomman lossnat men hänger i en "tråd". det sitter en liten liten boll med taggar där blomman satt. är det frökapsel? växer den något sen?

Grattis till din vackra blomma, wotan! bravo.gif
Ja, det är frökapseln som är kvar. Låt den sitta ett tag så att den blir mogen. Den kan växa till sig en aning, sedan har du ett par hundra frön däri... flirting.gif
Fny
jag fick ju några änglatrumpetpinnar (ja ni vet... sticklingarna är ju inte så roliga) för en månad sen som jag omedelbart planterade, och nu äntligen har en av dem börjat sätta små små sidogrenar! yahoo.gif Hade nästan givit upp hoppet...
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-07-2009, 00:31) *
Oj! Den här tråden har jag nästan glömt... Vad bra att den kom till livs igen!!! laugh.gif
Lever din ängel som var i snön, Maria?

Nope, denna vintern tog död på många "gränsväxter". Det är inte alltid det går att knäcka zoner giggle.gif
sqrulan
[attachment=37733:Snowbank.jpg]Det här är en bild på mitt Tradera fynd i våras, Snowbank heter den och den har växt jätte bra men hur stor är chansen att den ska hinna med att blomma? Måste den förgrena sig först?
[attachment=37735:_nglar.jpg]
Så har jag en bild på några mindre, det är en gul en rosa och en som heter Flamenco. Den långa är en röd miniängel. Jag fick spinn i dom rackarna så dom står för tillfället i skamvrån. giggle.gif
Sussie F-Flower
Äntligen, Äntligen, Äntligen!!!! wub.gif yahoo.gif wub.gif yahoo.gif wub.gif yahoo.gif

Timmarna som jag så länge har väntat på har äntligen infunnit sig! Min allra första blommande Änglatrumpet... ute på min altan... med en doft som sprider sig över området så att tom grannarna måste komma och titta...

Herregud vilken tid det tog fastän att blomknopparna var nästan 15 cm långa i flera flera dagar, (veckor?) innan dom äntligen öppnade sig och visade hela härligheten...

En persikofärgad ståtlig gudinna med en fantastiskt underbar doft som jag tycker verkar bekant... men som jag inte, tyvärr, kan förmedla vidare... sad.gif Någon som kan säga vad den doftar?
Doften kommer i vågor och den känns bara man är ute i trädgården, varsom helst.. wub.gif

sista bilden...
Sussie F-Flower
Okey då! Jag ska inte tjata så mycket mera... men den stora blomman längst till vänster mäter nästan 20 cm i diam. wub.gif

Jag är fortfarande så väldans "överglad" att jag har dessa på min altan...
Nu ska jag gå ut och dofta wub.gif en sista gång innan jag går och lägger mig...

Godnatt!

Njutbar doft...
blomkronan
Man kan INTE tjata om Änglar wub.gif Det är underbara växter smile.gif
Sussie... Din Ängel är såååååå fin sick.gif

Min som blommar är inte i närheten av din...
[attachment=39781:Aug_09070.JPG]
Den är HELT KNÄPP!!!!
1/2 meter hög och 17!!!! klockor????

Men vacker wub.gif Men jag kan inte förstå... den har inte växt någonting! under sommaren och blommar så HÄR smile.gif
Så här ser den´s syster ut...
[attachment=39782:Aug_09141.JPG]
och har "bara" EN klocka g.gif med samma förutsättnigar confused.gif sol, gödning och kärlek wink.gif
Irene_L
Åhhh så underbart änglarna blommar, Sussie och blomkronan! wub.gif Jag går och väntar på att knopparna ska slå ut på mina änglar......väntar ......och väntar.....
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 06-08-2009, 02:31) *
Man kan INTE tjata om Änglar wub.gif Det är underbara växter smile.gif
Sussie... Din Ängel är såååååå fin sick.gif

Min som blommar är inte i närheten av din...
[attachment=39781:Aug_09070.JPG]
Den är HELT KNÄPP!!!!
1/2 meter hög och 17!!!! klockor????

Men vacker wub.gif Men jag kan inte förstå... den har inte växt någonting! under sommaren och blommar så HÄR smile.gif
Så här ser den´s syster ut...
[attachment=39782:Aug_09141.JPG]
och har "bara" EN klocka g.gif med samma förutsättnigar confused.gif sol, gödning och kärlek wink.gif

Men Åhh, vad fin och jämn den var! Vacker gul färg! wub.gif
Ja, nog känns det lite konstigt att en liten ängel kan komma med många blommor wub.gif .
Det måste väl vara mer normalt med den där lilla som du har... att det bara kommer någon enstaka. Vacker den också, Mari!!! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Irene_L @ 06-08-2009, 08:36) *
Åhhh så underbart änglarna blommar, Sussie och blomkronan! wub.gif Jag går och väntar på att knopparna ska slå ut på mina änglar......väntar ......och väntar.....

Tack Irene! kompiskram.gif

Ja, nog får man vänta alltid... giggle.gif Man tycker att knopparna är så stora så att dom bara måste slå ut men dom bara väntar och väntar... blink.gif
Snart får du glädjas åt din med, Irene, och då får du visa bild på den också!

Min ängel viker ihop blommorna tidigt på morgonen och öppnar dom på kvällen, gör alla så?
MariaS
JAg har några änglar som kommer hamna på komposten i höst om ingen är intresserad av att adoptera dem. De är stora, så att skicka på posten är uteslutet. Det är en B. sanguinea en laxrosa en gul och en variegerad.
Fny
det verkar som om mina änglar är väldigt sena i blomning jämfört med era! Den största har fått knoppar först nu, varav den största är kanske 5-7 centimeter bara... jag hoppas verkligen den hinner slå ut innan sommaren är slut!
skogstroll
jag skippade änglar i år, förra årets ville inte klara sig sad.gif
Alexander-VG-zon3
även jag ska lämna mina änglar ute för döden till att ta dom.

har dock rotat sticklingar inne. men jag tycker att mina har förvuxet sig och blivit fula. plus den vita har frusit ner två gånger så där är en gigantisk stam klump längst nere med ett hål i mitten och en miljon nya grenar runt om kring inte jätte snyggt. plus så har detta året varit stora angrepp på bladen av tvestjärtar. så jag är allmänt trött på mina. dock har den som jag inte klippt ner äntligen knoppar så den kan kanske få leva. men dom andra är nedklippta och sparade sticklingar som jag ska börja om med nästa år.

Fny
men usch vad tråkigt det låter! trostar.gif
Gillan
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-08-2009, 01:44) *
Okey då! Jag ska inte tjata så mycket mera... men den stora blomman längst till vänster mäter nästan 20 cm i diam. wub.gif

Jag är fortfarande så väldans "överglad" att jag har dessa på min altan...
Nu ska jag gå ut och dofta wub.gif en sista gång innan jag går och lägger mig...

Godnatt!

Njutbar doft...

Grattis till fantastisk blomning Sussie! Själv har jag nog ( observera att jag säger nog ) lagt ner mina änglar eftersom jag tycker de kräver allt för mycket plats för vinterförvaringen och att jag dessutom tycker det är jobbigt med denna omplantering så tidigt på året för att få finast blomprakt crying.gif . Men, det innebär ju inte att de skulle vara mindre vackra för det wub.gif
Nasse_
Här e min fina ängel...den e sååå finn..är såå stolt! smile.gif
Irene_L
Wow....den hade en underbar färg, Nasse!! Sååå fin!!! tummenupp.gif
wotan
vad tycker ni om mina spikklubbor då? titta inte på den halvdöda bondtobaken i bakgrunden.

vill ni se levande så säg till . [attachment=39836:dd.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (Gillan @ 06-08-2009, 13:08) *
Grattis till fantastisk blomning Sussie! Själv har jag nog ( observera att jag säger nog ) lagt ner mina änglar eftersom jag tycker de kräver allt för mycket plats för vinterförvaringen och att jag dessutom tycker det är jobbigt med denna omplantering så tidigt på året för att få finast blomprakt crying.gif . Men, det innebär ju inte att de skulle vara mindre vackra för det wub.gif

Tack Gillan! kompiskram.gif
laugh.gif Näe, inte tror jag att du har lagt ner inte.... Du tar bara en liten paus, tror jag... naughty.gif
Inte kan man skippa denna underbara väldoftande och magnifika växt???

Visst ÄR dom stora, jag vet själv inte hur jag ska fixa min vinterförvaring för Blomkronan hade med sig sååå många växter till mig, när hon var och hälsade på i maj, och dom är också så stora nu och ska få plats under samma tak... samt det jag hade innan...
Ja,ja, det ska nog fixa sig...

Jag planterade inte om min förrän i april eller maj månad (?) och då höll jag till utomhus.

CITAT (Nasse_ @ 06-08-2009, 20:54) *
Här e min fina ängel...den e sååå finn..är såå stolt! smile.gif

Jättefin Nasse!!!! wub.gif tummenupp.gif
Är dina blommor också blanka och som "vaxade" på insidan?
Viker blommorna ihop sig på dagen och "öppnar upp sig" på kvällen?
blomkronan
Dax för ett par spikklubbor smile.gif

[attachment=41919:DSC02883.JPG]
[attachment=41920:DSC02884.JPG]
[attachment=41921:DSC02887.JPG]
[attachment=41922:DSC02770.JPG]

Den lila är dubbel smile.gif såg ni det...
Sussie F-Flower
Hej Mari!
Vilka söta blommor på klubborna. wub.gif Vackert med lila/vit dubbel. Har du dina under tak?
Jag börjar misstänka att det är regnet som gör att mina knoppar inte slår ut helt och hållet.
När dom där trippelgula (av dig) kommit halvvägs så vissnar dom. g.gif

Min stora ängel är nu ett minne blott... -cry-.gif -cry-.gif
Den blåste omkull för några dagar sedan när det stormade så att det knakade i fönstren.
Jag reste upp den och gick för att hämta en kanna vatten, för att få bottentyngd i urnan, och när jag kom tillbaka så hade den blåst omkull igen!!!! IGEN!!!! 4-5 grenar på vardera ca en meter gick av, blommor och knoppar låg i huller om buller ute på altanen...

Sååå himla ledsen jag blev...
Monaxe
Passar på att visa några av mina "änglar" som i år rikligt belönat mej för allt jobb jag lagt ner.
De största plantorna är över 10 år gamla. Jag klipper ner dem till ungefär hälften vilket innebär att de även vintertid tar mycket plats. De bor i garaget och bilen får garanterat inte plats...
Dessa bilderna är ca 4 veckor gamla och nu blommar de ännu mer, ffa den gula.
Dessvärre har det varit så blåsigt här (västkusten) i år att ALLA Änglar har vält flera gånger, flera grenar och knoppar har pga det blivit förstörda...

änglar 2.JPG

sören o ängel 2.JPG

jag o ängel 2.JPG

Sussie F-Flower
CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 22:00) *
Passar på att visa några av mina "änglar" som i år rikligt belönat mej för allt jobb jag lagt ner.
De största plantorna är över 10 år gamla. Jag klipper ner dem till ungefär hälften vilket innebär att de även vintertid tar mycket plats. De bor i garaget och bilen får garanterat inte plats...
Dessa bilderna är ca 4 veckor gamla och nu blommar de ännu mer, ffa den gula.
Dessvärre har det varit så blåsigt här (västkusten) i år att ALLA Änglar har vält flera gånger, flera grenar och knoppar har pga det blivit förstörda...

änglar 2.JPG

sören o ängel 2.JPG

jag o ängel 2.JPG

WOW!!!! bravo.gif Vilka underbara!!!! tummenupp.gif
blomkronan
Sussie så tråkigt sad.gif
Men nu kom jag på... grenar som går av kan man sätta i jord... gjorde du det?
Man kan ta en gren och korta av den i 15-20 cm bitar och "bara" trycka ner i jord... dom tar sig och får rötter smile.gif

Monaxe vilka FANTASTISKA änglar du har wub.gif
Hoppas mina blir så.... om några år smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 12-09-2009, 22:22) *
Men nu kom jag på... grenar som går av kan man sätta i jord... gjorde du det?
Man kan ta en gren och korta av den i 15-20 cm bitar och "bara" trycka ner i jord... dom tar sig och får rötter smile.gif

Nä, jag har inte gjort det ännu... jag har klippt i bitar och ställt i vatten.
Det yttre på grenarna som hade massor med blommor står i en vas. Men går det bra att rota stambitar den här tiden på säsongen...?

(Jag har jobbat så mycket och nu är jag sjuk... Akut igårkväll. Feberfrossa, förbaskat djäkligt ont i halsen, ett helt nystan med taggtråd tror jag... crying.gif Å nu har jag börjat få ont i kroppen... Ligger och sitter vid datorn omvartannat.. sad.gif )
Monaxe
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-09-2009, 22:31) *
Nä, jag har inte gjort det ännu... jag har klippt i bitar och ställt i vatten.
Det yttre på grenarna som hade massor med blommor står i en vas. Men går det bra att rota stambitar den här tiden på säsongen...?

(Jag har jobbat så mycket och nu är jag sjuk... Akut igårkväll. Feberfrossa, förbaskat djäkligt ont i halsen, ett helt nystan med taggtråd tror jag... crying.gif Å nu har jag börjat få ont i kroppen... Ligger och sitter vid datorn omvartannat.. sad.gif )

Visst är det surt när det blåser så dessa plantor välter...man vill ju gråta blod! Speciellt när knoppar och grenar ligger kvar på marken som på ditt foto Sussie...

Du kan absolut rota stambitar så här års. Jag brukar ta vara på några bitar av det jag klipper ned och rota. Lagom till våren har jag hyfsat fina plantor att dela med mej av...Brukar inte vara några problem med att klara dem i rumstemp när de är såpass små.
Sussie F-Flower
CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 22:36) *
Visst är det surt när det blåser så dessa plantor välter...man vill ju gråta blod! Speciellt när knoppar och grenar ligger kvar på marken som på ditt foto Sussie...

Du kan absolut rota stambitar så här års. Jag brukar ta vara på några bitar av det jag klipper ned och rota. Lagom till våren har jag hyfsat fina plantor att dela med mej av...Brukar inte vara några problem med att klara dem i rumstemp när de är såpass små.

Tack! smiley_small_hug.gif thanks.gif Ja, då ska jag prova. Sätter du i ko på påse nu eller ska det vara skonsamt och bara vara plantjord kanske..?

Gråta blod.. Ja, det var precis vad jag kände också...
(bilden lånad av Aftonbladet)
blomkronan
Jag tror att Ko på påse blir förmycket för dom små... nu, vanlig blomjord eller så jord har jag använt.
till våren kan dom få ko på påse smile.gif
Monaxe
Så här års sätter jag bara i vanlig plantjord. Brukar vara snabb med omplantering efter jul och sedan börja gödsla efter några veckor...
Sussie F-Flower
Tack Mari och Monaxe! kompiskram.gif kompiskram.gif
Då gör jag också så. tummenupp.gif
Nasse_
GUDDDD så fina ÄNGLARRR...du har verkligen lyckats...
Maggan H
FANTASTISKA BLOMMOR, orden räcker inte till! bravo.gif Helt underbara änglar, allihopa! bravo.gif

Är det av den jag fick stickling, Nasse? Den har rotat sig fint och har börjat växa, står ff i växthuset.

Min stora gula är nu nersågad och dumpad på tippen, men det finns ett antal orotade grenar om någon vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon