Full version: in-vitro odling
somaya
hej alla
jag är ny här rolleyes.gif

jag skulle jätte gärna vilja prova att odla in-vitro hemma.
är det någon som har provat eller som kan ge mig råd.
jag vill veta hur man skall göra, var får man tag på recept? kemikalierna?

skulle blir gätte tacksam för er hjälp. flirting.gif
KURT
Vad är det du skall odla? Salter och ev agar brukar ju inte vara svårt att få tag i, skall man ha hormoner är det svårare.
somaya
jag har tänk testa med saintpaulia, hoya ,och orkide
aqualis
Hej Bifogar länk till en hemsida som beskriver hur man gör.

De fröer som du vill använda skall läggas i ca 5% sockerlösning i 1/2 - 1 dygn och därefter steriliseras i 3% väteperoxid.

Använd en engångsspruta och skyddsglasögon.

Sug upp frö som du lagt i sockerlösningen vänd sprutan och pressa ut så mycket av sockerlösningen som möjligt. Sug därefter in väteperoxidlösningen och låt den verka i 20 minuter. Var försiktig. Väteperoxid är mycket reaktiv och du kan få gasbildning i engångssprutan som gör att väteperoxid pressas ut.

Locket på in vito odlingen bör du förse med ett hål före steriliseringen och hålet tätar du med lite silikon.

Stick genom silikonproppen när du skall ladda in fröerna. Se till att du inte får för många frön i burken. Många frön gör att groddarna tar ihjäl varandra.

Det svåraste momentet är omplantering när plantorna blivit så stora att de måste planteras om första gången.

Omplanteringen måste ske i steril miljö, och det innebär antingen en ganska stor investering i ett dragskåp med tillhörande utrustning eller att du kan hyra in dig hos någon som har sådan utrustning.

Räkna med att ca 80% misslyckas i början.

http://w1.112.telia.com/~u11206828/guide.htm

Med vänlig hälsning

Jan Lindgren
Hej!
Det går utmärkt att odla in vitro men du bör nog läsa på först. En bra bok för nybörjare är Kyte: Plants from test tubes. Du kan inte få tag på alla kemikalier du behöver utan att ha en firma. Finns det någon anledning att föröka saint paula och hoya in vitro. De är väl lätta att föröka i alla fall. Orkideer är nog lättast att börja med och de behöver inga konstiga hormoner i mediet.
Jag satt i ett gammalt badrum och microförökade rhododendron. Lyckas man så uppstår snabbt frågan vad man ska göra med alla tusentals plantor. Troligen är det billigare att köpa in småplantor om man bara ska ha ett par hundra.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon