|
Full version: Fröså orkideer
Jag tänkte försöka fröså de Nattviol-orkideer som växer på vår tomt, och har försökt kolla upp hur man bär sig åt. Jag har hittat recept på en massa olika odlingsmedia som innehåller receptbelagda hormoner och aminosyreblandningar som jag antagligen inte kan få tag i, men jag hittade också detta "improviserade" recept: "Improviserat medium 20 g av ett välbalanserat "standard gödningsmedel" [1] löses i en liter regnvatten (näringen ska helst innehålla mikronäringsämnen). (Batteri eller RO-vatten kan användas, men däri finns inte lösta mikronäringar i samma grad som "vanligt" vatten). 7g agar, 80g bananpuré, 20g socker, ½ vitamintablett (B-komplex) eller ett paket jäst eller torrjäst tillsätts och suspensionen förs över till lämpliga odlingskärl för sterilisering" De ingredienserna är ju inget problem att få tag i, och eftersom jag inte har någon tryckkokare eller autoklav tänkte jag testa att sterilisera genom tyndallisering. Mina frågor: Funkar det här improviserade mediet för att fröså orkideer? Klarar agar att tyndalliseras, eller bör jag använda bomull som bulkmedel istället? Om det här inte är acceptabelt - vet nån var man skulle kunna köpa färdiga mixer för medium till att fröså orkideer?
Piccante
11-10-2008, 12:00
En medlem på odla (som inte verkar vara här så mkt längre) som heter Foolish rice hade gjort en hemsida om orkidéeförökning och han kunde allt om alla kemikalier och tekniker. Sök på hans inlägg och se om du hittar länken till hans sajt.
Piccante
11-10-2008, 12:05
och så hittade jag länken precis i en annan tråd om in vitor odling; http://w1.112.telia.com/~u11206828/sweindex.htm
Christer i Falköping
11-10-2008, 17:04
Fast jag tror inte det är lagligt att ta fröerna från vilda sveska orkidéer. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 11-10-2008, 18:04)  Fast jag tror inte det är lagligt att ta fröerna från vilda sveska orkidéer. Christer. Frön är OK Christer. Men inte levande växtdelar.
Alexander-VG-zon3
11-10-2008, 17:20
om man har nattvioler på sin egen tomt går det flytta dom då ?
Jan Lindgren
11-10-2008, 17:40
Hej! Azur när en gång provade att så orkideer så köpte jag medium. Mediet innehöll aktivt kol så det kanske man ska ha. Du måste ha socker som kolkälla, ha ca 10% i början och öka till 20% när du sätter om dem. Nattviolerna grodde inte för mig men Dactylorhizzan gick bra. Nattviolfröna kom från STA så jag vet inte om de var grobara. Glöm inte att "sterilisera" fröna i 10- 20% klorinlösning. Fröna behöver inte sköljas efteråt.
Flaxss! Det är inga problem med att flytta orkideer. MVH Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
11-10-2008, 17:48
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2008, 17:40)  Flaxss! Det är inga problem med att flytta orkideer. MVH Jan Lindgren men är det lagligt ?
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2008, 18:40)  när en gång provade att så orkideer så köpte jag medium. Kommer du ihåg var du köpte det? Jag hittar ingen firma som säljer medium till privatpersoner. CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2008, 18:40)  Det är inga problem med att flytta orkideer. Det tror jag däremot inte stämmer, ens när de växer på ens egen tomt. Såvitt jag förstår får man gräva upp dem hursomhelst, men bara under förutsättning att du inte tänker sälja dem eller plantera dem någon annan stans. Dvs det är lagligt att göra om hela orkidéängen till potatisland, men inte att flytta på en orkidé som valt en dålig växtplats. Frön får man däremot plocka utom i de fall där det är uttryckligen förbjudet. I just mitt fall har jag 100-200 nattvioler på en yta om kanske 100 kvadratmeter, och skulle vilja föröka dem för plantering på ett "nattviolsfritt" parti av min tomt. Jag inser naturligtvis att jag skulle kunna gräva upp ett dussin nattvioler och flytta dem utan att nån nånsin fick reda på det, men jag vill alltså i första hand öka mängden nattvioler, inte bara omfördela dem.
CITAT (Azur @ 11-10-2008, 19:01)  Det tror jag inte stämmer, ens när de växer på ens egen tomt. Såvitt jag förstår får man gräva upp dem hursomhelst, men bara under förutsättning att du inte tänker sälja dem eller plantera dem någon annan stans. Dvs det är lagligt att göra om hela orkidéängen till potatisland, men inte att flytta på en orkidé som valt en dålig växtplats.
Frön får man däremot plocka utom i de fall där det är uttryckligen förbjudet.
I just mitt fall har jag 100-200 nattvioler på en yta om kanske 100 kvadratmeter, och skulle vilja föröka dem för plantering på ett "nattviolsfritt" parti av min tomt. Jag inser naturligtvis att jag skulle kunna gräva upp ett dussin nattvioler och flytta dem utan att nån nånsin fick reda på det, men jag vill alltså i första hand öka mängden nattvioler, inte bara omfördela dem. Jo man får flytta orkideér på egen tomt. Ingen kan ju säga emot att man faktiskt köpt och planterat lagliga plantor där från början. Däremot får man altså inte flytta eller samla plantor eller växtdelar på allmänning. Där är växterna fridlysta. Man får dock samla frön på vilda växter, om det inte särskilt står nämnt vid arten att detta inte får göras. (Exempelvis guckosko vid medelplana, kinnekulle. )
Piccante
11-10-2008, 18:57
CITAT (MariaS @ 11-10-2008, 19:23)  Jo man får flytta orkideér på egen tomt. Ingen kan ju säga emot att man faktiskt köpt och planterat lagliga plantor där från början. Vad baserar du det på? Att det är lagligt att flytta vilda orkidéer om de växer på egen tomt, alltså? (Att man inte rimligtvis torde bli upptäckt/straffad är en annan sak) På en annan plats på Naturvårdsverkets hemsida hittar jag att "Fridlysning innebär oftast att en växt- eller djurart är helt fredad – du får inte plocka, fånga, döda eller på annat sätt samla in eller skada exemplar av arten. Du får i många fall inte heller ta bort eller skada artens frön, ägg, rom eller bon. Det gäller även om djuret eller växten är på din egen tomt." Undantag är då som sagt att "markanvändning inte får försvåras", dvs byggnationer, avverkning, grävarbeten mm hindras inte av att där växer fridlysta växter. Min gamle lärare uttryckte det som att det finns inga blommor som är fridlysta förutsatt att man plockar dem med grävskopa. Ett undantag är huggorm - den får man fånga och flytta från tomten trots att den är fridlyst.
Jan Lindgren
11-10-2008, 22:34
Hej Azur! Jag vet inte om firman jag handlade av finns kvar men det är lätt att hitta firmor som säljer medium. Den första jag hittade på nätet var www.ratcliffeorchids.co.uk Färdigblandat medium är dock dyrt. Det finns bra litteratur om härdiga orkideer där du kan lära dig hur du delar dem. Jag gillar Cribb and Bailes: Hardy Orchids Hade jag gott om nattvioler på tomten så skulle jag försöka dela på några. Lyckas du så kan du fördubbla populationen. MVH Jan Lindgren
CITAT (Azur @ 11-10-2008, 22:14)  Vad baserar du det på? Att det är lagligt att flytta vilda orkidéer om de växer på egen tomt, alltså? (Att man inte rimligtvis torde bli upptäckt/straffad är en annan sak) På en annan plats på Naturvårdsverkets hemsida hittar jag att "Fridlysning innebär oftast att en växt- eller djurart är helt fredad – du får inte plocka, fånga, döda eller på annat sätt samla in eller skada exemplar av arten. Du får i många fall inte heller ta bort eller skada artens frön, ägg, rom eller bon. Det gäller även om djuret eller växten är på din egen tomt." Undantag är då som sagt att "markanvändning inte får försvåras", dvs byggnationer, avverkning, grävarbeten mm hindras inte av att där växer fridlysta växter. Min gamle lärare uttryckte det som att det finns inga blommor som är fridlysta förutsatt att man plockar dem med grävskopa. Ett undantag är huggorm - den får man fånga och flytta från tomten trots att den är fridlyst. Jag HAR köpt och planterat: guckusko, drottningsko, flera sorters nycklar och ett gäng andra på flera platser på min tomt! Självklart får jag flytta dessa PRECIS NÄR JAG VILL. Annars är det faktiskt så att myndigheterna MÅSTE bevisa att brott föreligger! Det har köpts och planterats orkideér i privata trädgårdar i århundraden. Numera är då de flesta av dessa förvildade, men dock.... inplanterade! Privat tomt är privat, även i lagens mening!
Christer i Falköping
12-10-2008, 08:26
Att flytta inplanterade orkidéer är en sak, men om de växer vilt i trädgården är det en annan sak. Då spelar det ingen roll om det är privat mark. Har för mig att alla svenska orkidéer är totalfredade, men är inte säker. Kunde inte hitta någon sådan info på länkarna ovan. Christer.
Fast sedan kan man ju tycka att om sådden lyckas och man därmed hjälper dem att sprida sig, så är ju det en bra sak. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 12-10-2008, 09:26)  Att flytta inplanterade orkidéer är en sak, men om de växer vilt i trädgården är det en annan sak. Då spelar det ingen roll om det är privat mark. Har för mig att alla svenska orkidéer är totalfredade, men är inte säker. Kunde inte hitta någon sådan info på länkarna ovan. Christer.
Fast sedan kan man ju tycka att om sådden lyckas och man därmed hjälper dem att sprida sig, så är ju det en bra sak. Christer. ...ja och då hamnar man i den där fina gränszonen... Talade med en jurist om saken för några år sedan. Tyvärr finns det varken domar eller annat, som kan påvisa "brott" när det gäller enskild egendom. Men jag kanske ska förtydliga med tomt: "Inhängnat område som ej brukas för komersiellt bruk"Det finns ju faktiskt en och annan månskensbonde, som med mindre ytor skulle kunna tolkas som tomtmark annars... Det finns också gammal åkermark som har blivit lagd i träda, där orkidéer har dykt upp. Dessa orkidéer räknas också till fridlysta och åkermarken får inte börja brukas igen! Altså, en svårtolkad lag som inte alltid följs som den borde.
Nu har jag samlat nattviolfrö. Det visade sig att de producerar enorma mängder frö, jag skakade ur två stora fröställningar och måste fått tusentals frön, kanske en halv kubikcentimeter totalt. Fröna var inte fullt så små som jag trott, man ser dem tydligt, skulle gissa varje frö är sisådär 0.3 mm.
Eftersom jag har så mycket frö kommer jag att prova ett par olika metoder för att gro fröna: steril näringslösning med sand som strukturmedel, steril näringslösning med agar som strukturmedel, och jord ur trädgården där de vuxna plantorna växer.
Piccante
17-10-2008, 19:12
CITAT (MariaS @ 12-10-2008, 10:27)  ...ja och då hamnar man i den där fina gränszonen...
Talade med en jurist om saken för några år sedan. Tyvärr finns det varken domar eller annat, som kan påvisa "brott" när det gäller enskild egendom. Men jag kanske ska förtydliga med tomt: "Inhängnat område som ej brukas för komersiellt bruk" Det finns ju faktiskt en och annan månskensbonde, som med mindre ytor skulle kunna tolkas som tomtmark annars...
Det finns också gammal åkermark som har blivit lagd i träda, där orkidéer har dykt upp. Dessa orkidéer räknas också till fridlysta och åkermarken får inte börja brukas igen!
Altså, en svårtolkad lag som inte alltid följs som den borde. Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få.
skogstroll
18-10-2008, 09:25
att odla orkidé från frö är inte det lättaste, iaf inte såna man köper i handeln. Att norpa skogsorkidéer är ingen bra idé på något vis, de klarar sig inte och dessutom är det dumt att ta dem från sin växtplats. Jag höll på mycket med orkidéer förut och har massa orkidéböcker och att för(s)öka själv är nog väldigt resurskrävande. Det är nog bättre att köpa orkideer och dela dem eller ta orkidébebisar från dem. Om du vill kan jag scanna in såtips från en bok?
Nä, det är lugnt, jag har recept på odlingsmedie, och att orkidéer är svåra att fröså är en del av anledningen att jag försöker: det är en intressant utmaning. Går det så går det.
Dela Nattvioler tror jag inte på, det är bara en rosett per planta. Klart jag kan flytta några plantor, men jag vill som sagt öka det totala antalet, inte bara omfördela dem.
CITAT (Markus_H @ 17-10-2008, 20:12)  Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få. Inte om marken har legat i träda så länge att orkidéer har börjat visa sig där. Då får man INTE ta marken i bruk igen. Vi talar altså om en träda på minst - år. CITAT (Markus_H @ 17-10-2008, 20:12)  Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få. Inte om marken har legat i träda så länge att orkidéer har börjat visa sig där. Då får man INTE ta marken i bruk igen. Vi talar altså om en träda på minst - år.
Jan Lindgren
18-10-2008, 15:10
Hej Azur! Det går att dela orkideer trots att det bara är en rosett per planta. Man måste bara veta hur. Du gräver upp plantan ungefär när blommorna börjar vissna. Då har den nya knölen redan bildats. Den nya knölen skär du försiktigt bort och planterar, sedan planterar du plantan. Ta bort blomställningen. Eftersom det finns blad och växtkraft kvar så bildar den gamla plantan en ny knöl som övervintrar och nästa år så har du två plantor. Jag har provat på dactylorhizza och det brukar fungera, dock inte alltid. Det har alltid varit minst en planta som växt vidare. MVH Jan Lindgren
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 14:16)  Inte om marken har legat i träda så länge att orkidéer har börjat visa sig där. Då får man INTE ta marken i bruk igen. Vi talar altså om en träda på minst - år. Jag är rätt säker på att du har fel där. Det är vad jag förstått helt lagligt att plöja upp eller bygga garage mitt på orkidéängen - det är det som menas med att "markanvändning inte får försvåras". Orkidéerna är fredade mot plockning, uppgrävning för trädgårdsändamål, och försäljning, men inte mot upp-plöjning, grävskopor, kalhuggning, eller byggnation. Man kan nog sammanfatta det som att orkidéer är fridlysta mot allt som är riktat mot dem, men inte mot nånting som påverkar dem indirekt. Om länsstyrelsen anser att en lokal är så värdefull att markägaren måste hindras från att t.ex. göra potatisland där, så får de skapa reservat. Jag kan t.ex. berätta att där Visättra idrottshall i Huddinge ligger idag, låg tidigare en jättefin lokal för orkideer, med bl.a. ett bestånd Skogsknipprot.
En fråga: vad tror ni om att tillsätta antimögelmedel i odlingsmediet?
Jag kommer att försöka sterilisera mediet genom tyndallisering, men lite atamon kanske kunde hjälpa till att stoppa ev. överlevande mögelsporer?
OK, då är det igång. Jag kör med det "improviserade" mediet, och har steriliserat mha tyndallisering & klorin. För jämförelse satte jag också frön på jord som kommer ifrån där moderplantorna växer. Eftersom jag inte vet om fröna behöver kyla står hälften på vår frostfria balkong, och hälften inne i ungefär 25 graders värme.
Jag kommer rapportera hur det går, men jag tror inte detta kommer att fungera, allt har gått snett - värst var att agarn är oren och behövde tillsättas i 3-4x högre dos för att bilda gel, plus att den stelnar så lååångsamt att mediet hinner skikta sig.
Menmen, jag har en bunt frö kvar, kanske kan göra ett försök till senare i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|